Epidural som smertelindring

HoneyBooBoo

Forelsket i forumet
Oktoberlykke 2019
Var inne og snek på oktoberforumet, hvor dette var et tema. Kan ikke huske å ha sett en diskusjon om det her inne, så derfor spør jeg;

Har du gjort deg opp noen tanker på om du vil ha epidural under fødselen? Hvorfor/hvorfor ikke?

Selv fikk jeg epidural første gang, etter maaange timer med sterke rier. Jeg var utslitt, og ble anbefalt epidural for å greie å holde løpet ut. Jeg husker jeg der og da følte det var guds gave til fødende kvinner, resten av fødselen gikk veldig fint, og jeg kom meg utrolig fort. Fødte tidlig på natten, og var oppe og gikk uten problemer i gangene morgenen etter. Jeg ønsker meg virkelig epidural denne gangen også, og er rett og slett livredd for at de ikke skal ha tid eller kapasitet til å rekke innom meg.

Jeg er litt usikker.. Sist gang fikk jrg morfin, epidural og så spinal siden det endte i KS. Og jeg var lam fra brystet og ned i 24 timer:/ så denne gangen vil jeg helst klare meg uten noenting ( om det ikke blir KS igjen da)

Sent from my iPhone using BV Forum

Har tenkt litt på det. Og første tanken var at jeg ønsket å ikke få det. Men jeg er mer og mer kommet frem til at jeg kommer til å ta i mot det hvis jeg føler jeg trenger det. Må nesten se an situasjonen. Jeg tenker at hvis jeg er helt utslitt etter mange timer i fødsel, så er nok epidural veldig lurt. Men jeg har aldri født før, og vet ikke hvordan smertene blir, og hvordan jeg kommer til å takkle dem. Men i utgangspunktet så kommer jeg til å ta i mot hvis jeg føler jeg trenger det, og hvis det er mulig. :)

Har tenkt litt på det. Og første tanken var at jeg ønsket å ikke få det. Men jeg er mer og mer kommet frem til at jeg kommer til å ta i mot det hvis jeg føler jeg trenger det. Må nesten se an situasjonen. Jeg tenker at hvis jeg er helt utslitt etter mange timer i fødsel, så er nok epidural veldig lurt. Men jeg har aldri født før, og vet ikke hvordan smertene blir, og hvordan jeg kommer til å takkle dem. Men i utgangspunktet så kommer jeg til å ta i mot hvis jeg føler jeg trenger det, og hvis det er mulig. :)
Signerer denne

sendt fra mobilen via BV-appen

Jeg hadde epidural første gang, etter ca 6-7 timer med rier (indusert med drypp). Etter at jeg fikk den gikk alt skeis. da stansa riene og hjertelyden på guttongen fallt veldig, det ente med akutt keisersnitt men måtte legges i narkose da epiduralen ikke tok smertene når de åpna meg opp. Noe den normalt skulle ha gjordt. Dette kan være helt tilfelldig og trenger ikke ha noe med epiduralen å gjøre, men er like vell nok til at jeg blir usikker..
Her prøver jeg å undersøke andre smertelindringer da jeg husker veldig godt at epiduralen hjalp godt på smertene ved riene før de stoppa opp! Veldig usikker...:confused:

Jeg hadde epidural første gang, etter ca 6-7 timer med rier (indusert med drypp). Etter at jeg fikk den gikk alt skeis. da stansa riene og hjertelyden på guttongen fallt veldig, det ente med akutt keisersnitt men måtte legges i narkose da epiduralen ikke tok smertene når de åpna meg opp. Noe den normalt skulle ha gjordt. Dette kan være helt tilfelldig og trenger ikke ha noe med epiduralen å gjøre, men er like vell nok til at jeg blir usikker..
Her prøver jeg å undersøke andre smertelindringer da jeg husker veldig godt at epiduralen hjalp godt på smertene ved riene før de stoppa opp! Veldig usikker...:confused:

Uff, skjønner veldig godt at du blir usikker da ja. Er selvsagt redd det kan bli mer dramatisk for meg denne gangen også, alt gikk så på skinner med epiduralen sist. Men samtidig var opplevelsen så bra at jeg ikke klarer å se for meg å skulle kjøre hele løpet uten :s

Uff, skjønner veldig godt at du blir usikker da ja. Er selvsagt redd det kan bli mer dramatisk for meg denne gangen også, alt gikk så på skinner med epiduralen sist. Men samtidig var opplevelsen så bra at jeg ikke klarer å se for meg å skulle kjøre hele løpet uten :s

Det kan jeg godt skjønne, for de minuttene med epidural og uten problemer her var magiske! Kan ikke se for meg å klare en hel fødsel uten hjelp fra enten epidural eller noe annet "hjelpe middel".
Lystgassen var iallefall ikke noe for meg, følte jeg snakka "hval´sk - slik som i filmen nemo" :D

Jeg hadde bestemt meg for å ikke ha epidural forrige gang, men etter maaaaange vonde timer og etter å ha kastet opp x antall ganger, ba jeg faktisk om å få det. Min opplevelse var helt fantastisk. Hun som satte den, traff på første forsøk og den fjernet alle smerter helt frem til press-riene kom rundt 3 timer senere. Dette var midt på natta, og sambo sovnet og jeg fikk hvilt meg skikkelig.

Denne gangen er jeg helt åpen rundt dette. Tar det helt som det kommer. Vet jo at ofte fødsel nr 2 går litt fortere, så kanskje jeg ikke har behov for det :-)

Det tar jeg som det kommer:-) Klarer jeg meg uten lar jeg være, og føler jeg at jeg trenger det så vil jeg ha:)
Med førstemann brukte jeg bare lystgass og det gikk helt greit! Den maska ble min beste venn ;)
Meeen nå får man ikke lystgass på sykehuset her lengre så vi får se:)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Det tar jeg som det kommer:) Klarer jeg meg uten lar jeg være, og føler jeg at jeg trenger det så vil jeg ha:)
Med førstemann brukte jeg bare lystgass og det gikk helt greit! Den maska ble min beste venn ;)
Meeen nå får man ikke lystgass på sykehuset her lengre så vi får se:)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Lystgassen var jeg glad i også. Heeeeldigvis finnes det fremdeles der jeg skal føde :D

Ja, til epidural! Sist fødsel slet jeg meg gjennom 12 timer med rier på sykehuset før jeg ba om epidural. Og etter det var ikke fødselen no særlig vond iforhold til riene jeg gikk gjennom uten epidural. Husker jeg gråt og hylte mellom hver ri før jeg fikk satt epiduralen. Og kjente ikke noe i nærheten av de smertene etter epiduralen var satt, selv om de ga meg drypp for å få mer intense rier+ brukte tang og vakuum. Fikk også lokalbedøvelse nedentil rett før utdrivningsfasen ( eller presseriene) og det var fantastisk, da forsvant mye av smertene og jeg kjente ingenting da jeg ble klippet heller. Var vondt å sette den bedøvelsen da, men kun i noen sekunder. Jeg vil ha epidural og lokalbedøvelse denne gangen også.

Jeg ble igangsatt første gang jeg fødte, og jeg fikk temmelig tette rier. Ble sliten av at den ene ria avløste den andre, fikk knapt pauser, og fikk ukontrollerte skjelvinger av det...som om jeg lå å hutra og frøys. De anbefalte epidural da jeg hadde passert 4cm åpning, og må innrømme at det var en stor overgang. Satt da og spiste potetskruer og drakk sportsdrikk og hadde strålende humør etter dette. Mine rier kom både i korsryggen og som et belte over magen, så det hadde blitt intenst uten hjelp fra epidural. Håper å slippe igangsetting denne gangen og hvis riene ikke blir så tette og intense, tror jeg at jeg vil prøve uten. Men vil gjerne ha en avtale om å få det hvis det blir for ille, og det blir tid og mulighet til det. Jeg synes ikke det skal være slik at det er juksehjelp å få smertelindring, for jeg kjenner flere som mener det.
Blir det ille med smerter ved riene, har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal prøve å overgå meg selv ved å ikke bruke epidural, men velger det hvis det definitivt gjør så vondt at det tapper meg helt til siste etappe med pressrier. Alle respekt til de som klarer det uten, men også til de som kjenner at de trenger og ønsker å få epidural. ;-) :-)

Sent from my D6503 using BV Forum mobile app

Om jeg klarer det uten så vil jeg helst det. Men om smertene blir helt utholdene så gir jeg meg over. Tenker først og fremst lystgass som smertelindring.. :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Helst uten, men er det nødvendig for meg-og barnet for å komme oss igjennom vil jeg godta det. Førstegangs, men igjen beinhard når det kommer til smerte, lå ett døgn på sykehus med nyrestein uten noen som helst form for smertelindring, mat og drikke (de skulle ta meg inn til CT sikkert 10 ganger igjennom natta, ble aldri noe av). Første natta var jeg helt alene på rommet uten strøm på mobilen, så jeg vet jeg tåler en del :p

Selvsagt er det nødvendig hvis fødselen tar veldig lang tid, man er utmattet og baby er stresset :)

<3 29.12.14 <3

Sist tenkte eg at eg absolutt ikkje ville ha det! Men når eg kom på sjukehuset etter 2 dager med rier var eg utslitt og tryglet om å få den og angrer ikkje et sekund!
Er og redd eg ikkje skal få denne gangen.. :P vil ha!

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg skal ikke ha :) jeg har født tre ganger uten noen form for smertelindring, så regner med at jeg klarer det denne gangen også.
Jeg har veldig raske fødsler, kan ikke si annet enn at det har gjort vondt, men allikevel ikke vondere enn at jeg har klart meg fint uten ;)
Siste fødsel i oktober 2013, da var lillegutt ute 20 min etter at jeg kom på sykehuset, så håper at denne blir som de tidligere fødselene :)

Jeg vil ikke ha epidural, forrige gang fikk jeg lystgass periodevis pga igangsetting så riene kom litt brått, og det holdt, så da håper jeg at det gjør det nå også.

Last edited:
Blir nok å ta det. Men må snakke med jordmor og sånt. Er dørstegangsfødene og redd for å føde. Ikke så mye som før. Det vare dabber naturlig bort når jeg nærmer meg fødsel. Tåler en del smerte men noen typer smerte kan jeg besvime av. Så må nesten ta det som det kommer. Kroppen bare nekter å ta imot smerte så den kobler ut. Håper ikke det skker når jeg skal føde.

Venter på årets Julegave<3

Hatt epidural på begge. Å de var gull verdt. Skal ha det igjen denne gangen og. Hadde hørt i forveien at det skulle være gelt forferdelig å sette den inn. Men det synes ikke jeg. Riene var MYE værre.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Hadde sist gang pga igangsettelse og SF. Men ikke tro jeg spurte om det nei! Jeg ble anbefalt og ta det.
Håper neste fødsel forløper seg normalt slik at jeg kanskje slipper :)

22 uker <3

Back
Topp