- Epidural er bra smertelindring

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
Mange jordmødre lener seg på epidural når ein fødsel går ut av kontroll (har opplevd det pga fødselangst) men eg kan ikkje få epidural. Da blir dei heilt rådville. Kanskje på tide at det kommer andre ting for oss som ikkje kan få epidural? Eller så får KK Bergen få lystgass tilbake for eg klarte meg bra med lystgass med første fødsel.

Spinalhodepine er grusomt, har hatt det. Ble henta i ambulanse 2 ganger og var ødelagt i nærmere 14 dager.... Da er minus med epidural om man får det..

Hadde med nr 1, men ikke med nr 2 og foretrekker absolutt den siste fødselen :-) dårlig erfaring

Jeg fikk epidural etter 14 timer med rier. Det var himmelsk. Jeg kjente at kroppen jobbet, men det var ikke vondt.

Fødte første uten epidural på fødestue uten tilgang til slikt. Det var et lite mareritt mens det holdt på :p Gikk ganske fort, men pga lav hjerterytme på lille under fødsel ble hun røsket ut med sugekopp. Ble klippet masse og dradd i alle retninger uten noe form for bedøvelse. Var så full i adrenalin og ikke meg selv etterpå, så ødela litt for opplevelsen. Klarte ikke konsentrert meg om lille.

Lillebror er født med epidural da. Da fødte jeg på fødeavdeling, og spurte etter når det begynte å bli heftig. Hadde sikkert klart meg uten, men det var tilgjengelig, så da skrek jeg ut av jeg ville ha midt i en heftig rie :-D

Den siste fødselen var helt fantastisk da. Fikk epidural på 5 cm, og etter det kunne jeg ligge å slappe av. Gikk ganske fort etter jeg fikk epiduralen, og tok vel bare et par timer før han var ute. Kjente godt press på slutten, men den verste riesmerten var borte. Gutten kom ut på et trykk :-)

Kommer nok til å be om epidural om det blir flere barn. Ser ikke på det som noe nederlag. Jeg hadde i alle fall en MYE bedre opplevelse med epidural :-)

Fikk det ikke med guttungen, og ønsker det heller ikke senere.

Født to ganger uten epidural. Første gangen var jeg fast bestemt på å klare uten, selv når riene sto på som verst. Andre gangen ba jeg om epidural når riene kom uten pause, og minnene fra forrige fødsel kom tilbake. Men det gikk for raskt, så fikk ikke. Tror nok ikke jeg vil ha om det blir flere fødsler :)

Ville ha første gang, men de glemte meg bort. Andre gang var jeg bestemt på å ikke ha.

Jeg fikk ikke epidural sist og har "bestemt" at jeg ikke skal ha denne gangen heller. :P Jeg får helt noia av å tenke på å få en nål i ryggen. Jeg er på ingen måte redd for nåler/sprøyter, men når den skal inn ved ryggraden blir jeg ekstremt skeptisk.

Samme her, har heller litt vondt enn å få en mål i ryggraden altså!

Sent from my iPhone using BV Forum

Sprøyteskrekk her, men brøy meg ikke et sekund om nål i ryggen. Var kun bedøvelsen jeg fikk først jeg merka :)

Jeg fikk epidural, men skal aldri ha det igjen! Har fremdeles vondt i ryggen om noen presser der nålen gikk inn, etter snart 9 år! Nei aldri mer...

Fikk og det kunne de liksågodt ha latt være.
Den funka ikke. Og med drypp i tillegg fikk e aldri pauser som e "skulle få" av epiduralen.
Søvna/svima av mellom hver rie så fikk "pause" i sånn ca 30 sekund før neste rie. Holdte på i 65 timer med rier så va utslitt etter fødsel, ene hofta gikk ut av ledd under fødsel, nerven til kneet ble klemt av så klarte ikke å stå på foten før mange timer senere.

Redd for stikk i ryggen så var ikke interessert :P
Fikk tidlig tilbud om akupunktur men synes det å hørtes skummelt ut... Men prøvde etterhvert ;)

Havna på operasjonsbordet etter fødselen og fikk da spinalbedøvelse og det gikk bra ;)

Er epidural værre å få enn spinal?? Noen som har prøvd begge deler??

Fikk epidural med førstemann, kun god opplevelse herfra:)
Nr. 2 fødte jeg på fødestua uten noenting da det ikke er ett tilbud der. Gikk så fort så gikk bra det også:)

Epidural med første; riene stoppet opp og måtte få riedrypp.. Og mistet helt følelsen i underlivet/beina, klarte ikke presse så ho ble tatt med tang..
Med nr.2 så ville jeg klare det uten, og fikk en mye bedre fødselsopplevelse! Men godt vi har ulike erfaringer

Fikk epidural, fødselen tok lang tid og jeg ble sliten. Epiduralen virket kjempebra, og jeg kjente ikke at den ble satt en gang :)

Fikk epidural ja, ingen bivirkninger bortsett fra litt kløe. Det forsvant da epiduralen var ute av kroppen. Hadde ikke holdt ut i 16 timer uten smertelindring, da riene var intense og uten pause.

Om det blir en til så skal jeg ha epidural. Skjønner ikke hva slags poeng man skal lage utav å føde uten smertelindring. Får være grenser for hvor mye man skal pine seg selv. Men så oppleves smerte forskjellig. Mamma fødte tre barn uten problemer og kun med lystgass.

Skulle ha epidural men ble tatt for langt inn så fikk spinal. Noe av det beste som noen gang har skjedd tror jeg ;-)
Før fødsel var jeg veldig opptatt av at jeg ikke skulle ha det men når det ikke var pause mellom riene brydde jeg meg ikke lengre ;-)

Back
Topp