- Epidural er bra smertelindring

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Marthe

Guest
Tre av ti fødende får epiduralbedøvelse i løpet av fødselen. Epidural gir mange fødende en bedre fødselsopplevelse, mener anestesilege Heidi Stensmyren. Men hva er det, og hvordan fungerer det egentlig?
Les mer her

Fikk du epidural? Skal du ha epidural?

Fikk epidural sist. Og det var godt ;) Fødselen gikk mye raskere når kroppen fikk roe seg med epidural. Denne gangen ønsker jeg å føde i badekar, og velger nok dette framfor epidural... om jeg får lov da :)

Fantastisk at det finnes!! Man vet aldri hvordan man takler smertene..
Jeg brukte ikke til noen av fødslene mine, men hadde lett bedt om det om jeg hadde følt det ble for ille :)

Jeg fikk ikke epidural sist og har "bestemt" at jeg ikke skal ha denne gangen heller. :P Jeg får helt noia av å tenke på å få en nål i ryggen. Jeg er på ingen måte redd for nåler/sprøyter, men når den skal inn ved ryggraden blir jeg ekstremt skeptisk.

Fikk ikke forrige gang pga fødselen gikk så raskt. Denne gangen vil jeg ikke ha.

Har to dårlige erfaringer med epidural, så denne gangen er det uaktuelt. Fantastisk for de som faktisk får mindre smerter av den, det funket ikke hos meg.

Epidural var fantastisk for meg!!
Her gikk fødselen raskt, men rakk å ha den i en time før pressriene :D

Jeg fikk men måtte begynne å presse med engang den var satt så den rakk aldri virke :) Så derfor har jeg bestemt meg for å klare meg uten neste gang :) sier jeg nå :P haha

Hadde den under begge fødslene.

Jeg fikk da jeg "fikk valget" om å ta den eller at det ble ks fordi kroppen var helt utslitt. Den fungerte helt ypperlig på meg, men jeg reagerte på bedøvelsen man får først så det var rett føre anestesilegen nektet å gi meg epiduralen. Om jeg skal ha det ved neste fødsel tar jeg når den tid kommer.

Jeg ville ikke ha men ble overtalt på den nittende timen. Var deilig å slippe smerte noen timer ja. Men jeg er overbevist om at fødselen min ikke ville stoppet opp hvis jeg ikke hadde fått epidural og drypp (som stresset babyen). Hadde kanskje ikke endt i ks da. Blir jo vurdert som risikofødsel så fort man får epidural - av en grunn...

Svært stor forskjell på folk, her gikk det rasende fort med epidural og uten riedrypp..

Fikk ikke tilbud, men jeg hadde på forhånd sagt jeg ikke ville ha smertestillende.

Fikk epidural med nr 1. Hjalp veldig.

Fikk ikke epidural med nr 2. Og jeg savna nr 1 fødselen for å si det mildt.

Jeg spurte etter det, men rakk ikke siden jeg hadde full åpning da jeg kom på sykehuset.
Er ikke fremmed for tanken ved en evt neste gang.

Fekk epidural forrige gang. Funka fantastisk når den først funka, men ei sjukepleiar klarte å dra i stativet slik at den vart litt feilplassert og alt gjekk i beina.
Skal ha denna gongen og :)

Jeg ble frarådet epidural da jeg ville ha det. :eek:

Fødselen min gikk såpass raskt forover at jordmor mente epidural kunne gjøre riene dårligere og at det halte ut i tid.

I tillegg var det risikoen for spinalhodepine som de mente jeg burde unngå.

Angrer ikke på at jeg klarte meg uten, men på et punkt ville jeg veldig gjerne ha. :p

Har hatt epidural med alle tre. Med første så var den så effektiv at jeg sov i 4 timer og riene stoppa opp. Med nr 2og3 virka den i 5 min.

Jeg skal garantert ha! :)

Back
Topp