Enig med fotografen?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
Jeg setter pris på at barnehagebildene ikke er full av snørr og matrester.

Og jeg har full forståelse for at de dagene med fotografering fort er litt kaotiske i barnehagen, så jeg forventer jo ikke at de ansatte skal dille og fikse med ungene mine som jeg selv ville gjort.

Hadde lett haket av for at de kunne retusjere litt [emoji4]

Det sagt: på bildene mine fra første klasse har jeg brune øyne, fordi de har retusjert det gule litt vel mye [emoji23] jeg har egentlig grønne øyne [emoji85]

Jeg måtte le når jeg leste saken.
Jeg skjønner godt at de har lagt med et sånt spørsmål jeg, tenk hvor mange henvendelser de får i etterkant fra foreldre som vil ha vekk snør, mat og div disse små lett får på seg :p det er hektisk på fotodager for de ansatte.
Vil du ikke ha det, da krysser du nei. Enkelt og greit. Dette var noe de hadde gjort en stund og 80% krysset av for ja.
Og det er jo ikke sånn at de redigerer hele ungen heller. Håper jeg da :p men ting som snørr og matrester.

Jeg syns det er unødig hårsårt å reagere sånt på det. Om noen ikke vil ha ting redigert, så krysser de av for det, og omvendt.
Syns det er bra at fotografen var tydelig på det i kontrakten, og skjønner godt at de gjør det sånn heller åpen å bli kontakta av noen foreldre fra hver barnehage som vil ha redigert bort ting.

Jeg synes det var å lage storm i et vannglass. Selvsagt er barn perfekte som de er og det trengs ikke redigere bort arr o.l, men selv om det er snakk om barnehagebilder er det greit at det ikke er for mye snørr og prim også :-p

Som ansatt i bhg får jeg hvert år spørsmål fra majoriteten av foreldre om ditt og datt blir redigert bort, så det er jo tydeligvis et ønske hos mange.

Er en del foreldre som antagelig ville droppet å kjøpe bildene om det er for mye gris og veldig rotete bilder. Er ikke nødvendigvis mye redigering.

Jeg har alltid lomma full av snørrpapir og våte kluter på fotografdagen jeg (jobber i bhg) og synes igrunnen fotografen kan tørke litt selv også (evt be oss ansatte om å gjøre det) hvis ungen som står foran han/henne er full av matrester/snørr..
Når det er sagt er det stor forskjell på å retusjere snørr og «skaperverket» som de så fint kalle det i artikkelen :)

Wow, er dette en sak? :p er et alternativ på et skjema noe å ta sånn på vei for? kanskje noen bør skaffe seg en hobby?

Haha.... ja dette er en sak[emoji23] første jeg tenkte var at jeg kjenner et sinne over at man ikke retusjerte når jeg gikk på skolen[emoji849] hilsem hu med monsterkvise på 7klasse bilde[emoji51]

Jeg ser ikke problemet egentlig og syns det er synd at de mistet kontrakten sin pga dette!

Forventer ikke at de ansatte eller fotografen skal få med seg alt og forventer også at om jeg hadde krysset av for ja at de ikke hadde tatt bort skjønnhetsflekken til jentungen min osv men tatt bort ting som uansett ikke pleier å være der.

Tragisk hvordan ting har blitt... Ikke rart unge sliter idagenssamfunn.... Latterlig!

Synes at media her har hoppet på en sak og blåst den opp. Det må jo være viktigere saker å skrive om enn frivillig fjerning av snørr og matrester på et barnehage bilde.

Det er jo frivillig, er jo ikke snakk om voldsomt retusjering.
Er bare å velge ja eller nei spør du meg :)

Vil man ikke retusjere vekk, så takker man pent nei. Problem solved tenker nå jeg da.

Jeg ville takket nei, fordi småsår, blåflekker og skraper er en del av barnet mitt når bildet blir tatt, og jeg liker at bildene viser barnet mitt slik det er. Men at noen velger bort sånt er i mine øyne helt greit!

Jeg hadde takket ja jeg. Barn skal få være barn, og jeg vil at bilder av vårt barn skal være av henne - så hverdagsbildene er fulle av skraper og sikkert blåmerker etter hvert. Samtidig klorte hun seg natt til navnefestdagen sin og hadde en svært rød stripe over kinnet på alle bildene fra den dagen. Om jeg hadde kunnet Photoshop så hadde jeg tatt den vekk selv. Hun hadde fin kjole, fine sko og bånd i håret - det har hun ikke ellers, så å ta vekk det såret synes jeg ikke er noe annerledes enn resten av pyntingen hun ble utsatt for den dagen.

Synes det er helt innafor å redigere bort øyerusk, en tørket melkebar, hår som blåser litt på utebilder.. et sår på haka som kommer til å gå bort innen få dager..
det er ikke snakk om å redigere bort føflekker, gjøre barna smalere, brunere, større øyne osv.

Men når det er sagt så har vi alltid med kluter ut når vi tar bilder på jobb (bhg) der vi sørger for at alle barna er ren i ansiktet. Ren for snørr og smuss.

Uansett så er jo dette et tilbud til foreldrene, vil du ikke retusjere er det jo bare å hake av på nei.

Selvsagt hadde jeg sagt nei. Om ungene mine hadde hatt skrubbsår, blåmerker eller kviser ( Er vel ingen barnehagebarn Om har kviser!?!?) så hadde det vært endel av barnet mitt den dagen og skulle såklart ikke fjernes. Helt naturlig for ett normalt barn å ha slikt innimellom.

Matrester og snørr tror jeg ikke hadde forekommet. Ansatte i barnehagen er da såppas oppegående at de tørker bort slikt øl de ser det. Eller se bytter genseren om den er grisemøkkete.

Men forstår jo at fotografene tilbyr dette når jeg leser hva han sier.. tenkt at foreldre kan finne på å kjefte på fotografen fordi barnet ser naturlig ut...

https://www.dagbladet.no/kultur/snorr-skrubbsar-og-kravstore-foreldre/70228054
"Jeg rigger om lampene, setter opp bakgrunnen som barna skal sitte foran. Blitsen testes, idet jeg kjenner at noen prikker meg på ryggen. Det er mammaen til lille «Sivert». «Sivert» hadde snublet og fått et lite sår på haken dagen før, noe som sikkert ikke ville være så fint å ha med på bildet som både tante og mormor skal ha på veggen i all overskuelig fremtid.

«Er ikke det sånn dere kan fikse, ta bort på datamaskinen eller noe?» Hun smiler intenst. Jeg svarer at det er mulig, men at det ikke alltid ser like bra ut om man retusjerer et ansikt. Hun endrer mine, og insisterer på at skrubbsåret på lille «Sivert» skal bort. Jeg nikker lett, tar bildene og Sivert smiler som han må.

«Sivert»s mor var ikke alene. De var fire foreldre på plass denne dagen. I flere minutter måtte jeg forklare pappaen til «Martin» at det ikke er greit å ta bort føflekken han har på kinnet."

Når mini begynner i barnehage ville jeg aldri ønsket å få fjernet et sår fra bildene, selvom det kanskje er midt i panna eller kinnet. Viser jo til hvordan han var og hvordan livet som barn er. De skal jo ikke se perfekte ut for at vi eller besteforeldre skal ha noe pent på veggen. Bildet skal jo vise hvem han er akkurat på denne tiden. Og når han begynner på skolen og har mistet en tann, og har det hullet midt i smilet, så ville jeg jo ikke ønsket at han ikke hadde mistet tanna før bildet ble tatt, bare for å ha et pent og helt smil. Må da barn la være barn.

Men helt skrekkelig at pappaen til denne "Martin" ønsket å fjerne føflekken. Om de hadde fjernet føflekken på bildet, hadde det vel ikke sett ut som guttungen? Og hva ville "Martin" tenkt selv hvis føflekken ble fjernet på bildene fordi faren ba om det? Godt det ikke er slikt fotografene gjør, at det bare er sår og slike "uheldigheter" på fotograferingsdagen, så får de som ønsker å fjerne det velge det.

Back
Topp