Engangsstønad??

Ja, jeg vet.. Kjipt, men de fleste får da sendt tilbake eller avslag så må man gjøre hele prosessen på nytt.. Så vent til du er 27 uker :)

Ikke sant! Nei da ber jeg om en lege eller jordmor time da jeg er 26 uker, får bekreftelse og søker da [emoji4] så går det nok i orden [emoji1377]
 
Ja, tenkte bare hvis hun IKKE vil studere så kan hun vel ikke kun stå som student. Da må hun faktisk studere [emoji85]

Men kan ikke hun bare betale semesteravgift, og droppe eksamen? Vet ikke om det går an jeg? Tenker at pappapermen er jo allerede innvilget, kan ikke trekke den tilbake i tilfelle stryk f.eks?
 
Men kan ikke hun bare betale semesteravgift, og droppe eksamen? Vet ikke om det går an jeg? Tenker at pappapermen er jo allerede innvilget, kan ikke trekke den tilbake i tilfelle stryk f.eks?

Står hun må studere så så mange % for å godkjenne aktivitetskravet til mor, mens far har permisjon [emoji848]
 
Står hun må studere så så mange % for å godkjenne aktivitetskravet til mor, mens far har permisjon [emoji848]

Tenkte hvis hun meldte seg opp til et årsstudium eller noe sånt, kanskje enkeltemner, og betaler semesteravgift. De kan jo ikke si hun ikke er student?
 
Tenkte hvis hun meldte seg opp til et årsstudium eller noe sånt, kanskje enkeltemner, og betaler semesteravgift. De kan jo ikke si hun ikke er student?

Hmm det går kanskje. Litt usikker. Men er jo ikke værre en å ta en tlf til nav å høre? Får vel kanskje noe støtte fra lånekassa også da?
 
Tenkte hvis hun meldte seg opp til et årsstudium eller noe sånt, kanskje enkeltemner, og betaler semesteravgift. De kan jo ikke si hun ikke er student?
Ikke noe krav om stått eksamen nei. Kjenner flere som har trikset med studier. Men vær klar over at man ikke har rett på ekstra støtte fra lk om man ikke har vært registrert som student 6 mnd før fødsel.
 
Vis vedlegget 266756


https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter du barn/spesielt-om-foreldrepenger-til-far--347656


Men det står jo her ?? [emoji15] jeg får ikke foreldrepenger! Men kan søke om engangsstønad!! Og far kan søke om foreldrepenger / fedrekvoten sin!!
Jeg er ufør og har søkt engangsstønad i mine to forrige graviditeter. Søkte i uke 27 med bekreftelse fra jordmor og fikk pengene på konto dagen etterpå. Pga min sykdom (dokumentert med legeattest) fikk far ca 40 uker foreldrepermisjon begge gangene. Tenker gjøre det samme denne gangen :) Men far har som du sier uansett rett på fedrekvoten så lenge han har jobbet 6 av de 10 siste mnd!
 
Jeg er ufør og har søkt engangsstønad i mine to forrige graviditeter. Søkte i uke 27 med bekreftelse fra jordmor og fikk pengene på konto dagen etterpå. Pga min sykdom (dokumentert med legeattest) fikk far ca 40 uker foreldrepermisjon begge gangene. Tenker gjøre det samme denne gangen :) Men far har som du sier uansett rett på fedrekvoten så lenge han har jobbet 6 av de 10 siste mnd!

Bare lurer, måtte du skrive når du ønsket pengene? Har ikke hørt det før, men ei som sa det over her..
 
Bare lurer, måtte du skrive når du ønsket pengene? Har ikke hørt det før, men ei som sa det over her..

Som nevnt over utbetales pengene med en gang søknaden innvilges.

Som en kuriositet kan det nevnes at engangsstønaden nå behandles av et automatisert saksbehandlingssystem i NAV, så om det ikke er noe «plukk» med saken din (udatert terminbekreftelse, spørsmål om lovlig opphold etc) så vil søknaden ofte innvilges omtrent i det sekundet du leverer den.
 
Last edited:
Jeg er ufør og har søkt engangsstønad i mine to forrige graviditeter. Søkte i uke 27 med bekreftelse fra jordmor og fikk pengene på konto dagen etterpå. Pga min sykdom (dokumentert med legeattest) fikk far ca 40 uker foreldrepermisjon begge gangene. Tenker gjøre det samme denne gangen :) Men far har som du sier uansett rett på fedrekvoten så lenge han har jobbet 6 av de 10 siste mnd!

Vi vurderte også å eventuelt søke om at far skulle få 40 uker permisjon, men fikk høre det var vanskelig og krevde mye dokumentasjon og at jeg da måtte være veldig veldig dårlig?

Hvis du ikke vil fortelle her så send gjerne en melding [emoji4]
 
Som nevnt over utbetales pengene med en gang søknaden innvilges.

Som en kuriositet kan det nevnes at engangsstønaden nå behandles av et automatisert saksbehandlingssystem i NAV, så om det ikke er noe «plukk» med saken din (udatert terminbekreftelse, spørsmål om livlig opphold etc) så vil søknaden ofte innvilges omtrent i det sekundet du leverer den.

Ah, så kjekt å vite [emoji4] takk [emoji4]
 
Back
Topp