Energi

Elva

Gift med forumet
Assistert-jentene
Julibaluba 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Flere enn meg som har null energi om dagen?

Har en liten liste over ting som burde vært gjort før babyene kommer, men alt jeg orker etter storebror er levert i barnehagen er stort sett å ligge og halvsove på sofaen:sorry: Er kanskje varmen som gjør at jeg sover dårlig om natta, men hjelper ikke at jeg må opp flere ganger for å gå på do iløpet av natta heller
 
Last edited:
Jeg kjenner meg igjen....er så sliten og energiløs. Har vært det i noen uker nå. De rundt meg sier at jeg må hvile så mye jeg kan og lytte til kroppen min.....men det er lett å få dårlig samvittighet over å ikke få brukt kroppen noe særlig, og som du skriver «alt man skulle fått gjort...»
Vet ikke hva som er mest riktig å gjøre....gi etter for trøttheten og bare hvile masse, eller kjempe i mot? :wideyed: Jeg sover også mindre nå om natten...er sååå lei av dogåingen :grumpy:
 
I feel you sistah! Denne varmen tar knekken på meg + dårlig søvnkvalitet om natten er ikke en god kombinasjon. Men nå har jeg kjøpt med vifte, så håper det hjelper på varmen i alle fall!
Ellers så har jeg heldigvis klart å få det meste klart til baby kommet, selvom det er over 60 dager til termin. Har til og med pakket fødebagen :p utålmodig så du? :D
 
Jeg kjenner meg igjen....er så sliten og energiløs. Har vært det i noen uker nå. De rundt meg sier at jeg må hvile så mye jeg kan og lytte til kroppen min.....men det er lett å få dårlig samvittighet over å ikke få brukt kroppen noe særlig, og som du skriver «alt man skulle fått gjort...»
Vet ikke hva som er mest riktig å gjøre....gi etter for trøttheten og bare hvile masse, eller kjempe i mot? :wideyed: Jeg sover også mindre nå om natten...er sååå lei av dogåingen :grumpy:

På en måte er det greit å vite at man ikke er alene, håper energien kommer snikende snart for oss alle :)
 
I feel you sistah! Denne varmen tar knekken på meg + dårlig søvnkvalitet om natten er ikke en god kombinasjon. Men nå har jeg kjøpt med vifte, så håper det hjelper på varmen i alle fall!
Ellers så har jeg heldigvis klart å få det meste klart til baby kommet, selvom det er over 60 dager til termin. Har til og med pakket fødebagen :p utålmodig så du? :D

Har en hel haug ting som burde vært gjort, fødebag har jeg så vidt startet å tenke på:sorry:, er 60 dager til maksdato her, og siden det er tvillinger bør vi kanskje forberede oss på at de kommer før de 60 dagene. Spurte mannen om vi skulle investere i flyttbar aircondition, men kan være det blir en bladløs vifte isteden - kanskje det vil hjelpe litt på søvnen om natten.
 
Null, niks, nada energi. Jordmor tror det kan ha med at jeg gikk i syv mnd med ekstrem svangerskapskvalme, og at kroppen ikke har fått hentet seg inn igjen. Varmen hjelper heller ikke:hilarious: Jeg fikk beskjed om å sove når jeg kjenner søvnen komme, 2-3 turer på do om natten gjør at den sammenhengende søvnen er bare å glemme:banghead::rolleyes:
 
Har en hel haug ting som burde vært gjort, fødebag har jeg så vidt startet å tenke på:sorry:, er 60 dager til maksdato her, og siden det er tvillinger bør vi kanskje forberede oss på at de kommer før de 60 dagene. Spurte mannen om vi skulle investere i flyttbar aircondition, men kan være det blir en bladløs vifte isteden - kanskje det vil hjelpe litt på søvnen om natten.
Ting ordner seg alltid, men kanskje på tide å pakke fødebagen og klargjøre litt siden du er gravid med tvillinger og de har en tildels til å komme litt før tiden:happy: du får ta litt innimellom når energien er der, eller plassere deg fint på sofaen og peke med mannen pakker :p;) jeg kjøpte en vanlig bordvifte 199,- på clahs olhsen, funket som bare det for min del!
 
Et tips er å ta blodprøver for et spektrum av mangler. Har vært helt utrolig energiløs selv, utslitt så ille at jeg ikke oom meg opp om morgenen.

mangler x antall vitaminer og mineraler.

er framdeles mye sliten og trett men jeg er så heldig å ha mannen hjemme på pappperm og har mye avlastning der.

ellers bare å sove å slappe av. Man skal ko føde babyen også :D
 
Ting ordner seg alltid, men kanskje på tide å pakke fødebagen og klargjøre litt siden du er gravid med tvillinger og de har en tildels til å komme litt før tiden:happy: du får ta litt innimellom når energien er der, eller plassere deg fint på sofaen og peke med mannen pakker :p;) jeg kjøpte en vanlig bordvifte 199,- på clahs olhsen, funket som bare det for min del!

Jeg lurte på flyttbar aircondition fordi soverommet til storebror blir veldig varmt når sola står på, og da kunne vi ha avkjølt det litt før han legger seg, for så å flytte den inn på vårt for å få litt mer fornuftig sovetemperatur der, men mannen mener vi kanskje klarer oss med en vifte, så får se hva vi ender opp med.

Burde sikkert fått noe i fødebagen snart ja, er sykemeldt, så satser på jeg klarer å gjøre litt innimellom :)
 
Et tips er å ta blodprøver for et spektrum av mangler. Har vært helt utrolig energiløs selv, utslitt så ille at jeg ikke oom meg opp om morgenen.

mangler x antall vitaminer og mineraler.

er framdeles mye sliten og trett men jeg er så heldig å ha mannen hjemme på pappperm og har mye avlastning der.

ellers bare å sove å slappe av. Man skal ko føde babyen også :D

Her glimter energien til innimellom, så jeg tror det som har mest å si hvor godt jeg sover om natta. Men en blodprøve for å sjekke forskjellige mangler er noe å tenke på, selv om jeg går på multivitamin og jerntilskudd
 
Her glimter energien til innimellom, så jeg tror det som har mest å si hvor godt jeg sover om natta. Men en blodprøve for å sjekke forskjellige mangler er noe å tenke på, selv om jeg går på multivitamin og jerntilskudd
Jeg mangler B12 og B6 blant annet som man ofte ikke får gjennom multi vitaminer :) spiser som en gal mat med de vitaminene og er likevel på underskudd. Mistenker st kroppen ikke tar ppp næringen skikkelig eller noe :/
 
Jeg mangler B12

Må først si at jeg er veterinær med spesialisering i indremedisin, ikke lege - så først og fremst anbefaler jeg at du snakker med legen din om dette.
Ang. mangel på vitamin B12, gjelder det imidlertid både mennesker og dyr (eller hund/katt som er det jeg kjenner til; er for lenge siden jeg har tenkt på andre arter;) at B12 tas opp over et relativt begrenset avsnitt av tynntarmen (ileum; siste delen før tykktarmen) - og at opptaket er avhengig av noe som kalles intrinsic factor (IF); hos mennesker produseres IF av mageslimhinnen, og både sykdom der (som atrofisk gastritt), autoimmun ødeleggelse av IF, og sykdom i ileum kan sånn sett redusere opptaket av B12 (det foregår også noe passiv diffusjon over en større del av tynntarmen; uavh. av IF).
Det stemmer at det er "forsvinnende lite" B12 i multivitaminer; men det finnes tabletter med B12 (Behepan, 1mg/tbl) og også injeksjonspreparater. Dersom du har fått påvist B12-mangel, vil jeg tro at legen skriver ut slik behandling til deg? Trolig tabletter i første omgang, evt. injeksjon dersom det ikke hjelper (bør følges opp etter et par uker). (Og så er jo spørsmålet også om/hva man skal utrede mtp. årsak, men det må du snakke med legen om).

Lykke til :)
 
Uff ja, du er ikke alene. Føler jeg har fått tilbake den vanvittige Trøttheten fra første trimester. Da lå jeg for det meste å slumret og orket ingenting. Nå er det heldigvis ikke så ille, men jeg må noen dager hvile/sove både 2 og 3 ganger før kvelden kommer. Har hatt et par gode dager nå, men i dag har jeg vært ordentlig trøtt igjen. Nettopp lidd meg gjennom bursdagsbesøk til nevøen min:bag: For meg har det vært slik alle gangene jeg har vært gravid, og jeg er veldig glad for å være sykemeldt. For formen er skikkelig uforutsigbar, men det som går igjen er at når jeg gjør _noe_ så må jeg legge med nedpå etterpå. :hungover: Jeg gruer meg bittelitt til ungene har skoleferie :bag: mannen jobber og har ikke ferie før de siste tre ukene av fellesferien, og når skolen starter så er det bare to uker igjen til termin:dummy:
For ikke å snakke om denne varmen - slår meg helt ut!
 
Svært lite energi her og. Har mindre energi enn sist svangerskap da jeg gikk med tvillinger. Men har nok mye med at jeg har 2 (veldig) aktive 3-åringer å ta meg av i tillegg. Må også opp på do om nettene, og får ofte ikke sovnet så fort etterpå pga varmen og vanskeligheter med å finne en god stilling. Så du er ikke alene. Jeg er glad for at jeg kan slappe av litt mens ungene er i barnehagen noen timer, er det som redder dagen. Jeg gjør veldig lite de timene, sover litt og prøver kanskje å få gjort noen småting av det jeg orker :shy: Synes ikke vi skal ha dårlig samvittighet for det i hvert fall :) Har tenkt litt på det med vitaminer jeg og, men for min del tror jeg det er blanding av dårlig/lite søvn og til tider hektisk småbarnsliv :rolleyes:
 
Svært lite energi her og. Har mindre energi enn sist svangerskap da jeg gikk med tvillinger. Men har nok mye med at jeg har 2 (veldig) aktive 3-åringer å ta meg av i tillegg. Må også opp på do om nettene, og får ofte ikke sovnet så fort etterpå pga varmen og vanskeligheter med å finne en god stilling. Så du er ikke alene. Jeg er glad for at jeg kan slappe av litt mens ungene er i barnehagen noen timer, er det som redder dagen. Jeg gjør veldig lite de timene, sover litt og prøver kanskje å få gjort noen småting av det jeg orker :shy: Synes ikke vi skal ha dårlig samvittighet for det i hvert fall :) Har tenkt litt på det med vitaminer jeg og, men for min del tror jeg det er blanding av dårlig/lite søvn og til tider hektisk småbarnsliv :rolleyes:

Dette kunne fint vært meg, bare at jeg har en (snart) 3 åring og tvillinger i magen :)
 
Må først si at jeg er veterinær med spesialisering i indremedisin, ikke lege - så først og fremst anbefaler jeg at du snakker med legen din om dette.
Ang. mangel på vitamin B12, gjelder det imidlertid både mennesker og dyr (eller hund/katt som er det jeg kjenner til; er for lenge siden jeg har tenkt på andre arter;) at B12 tas opp over et relativt begrenset avsnitt av tynntarmen (ileum; siste delen før tykktarmen) - og at opptaket er avhengig av noe som kalles intrinsic factor (IF); hos mennesker produseres IF av mageslimhinnen, og både sykdom der (som atrofisk gastritt), autoimmun ødeleggelse av IF, og sykdom i ileum kan sånn sett redusere opptaket av B12 (det foregår også noe passiv diffusjon over en større del av tynntarmen; uavh. av IF).
Det stemmer at det er "forsvinnende lite" B12 i multivitaminer; men det finnes tabletter med B12 (Behepan, 1mg/tbl) og også injeksjonspreparater. Dersom du har fått påvist B12-mangel, vil jeg tro at legen skriver ut slik behandling til deg? Trolig tabletter i første omgang, evt. injeksjon dersom det ikke hjelper (bør følges opp etter et par uker). (Og så er jo spørsmålet også om/hva man skal utrede mtp. årsak, men det må du snakke med legen om).

Lykke til :)
Null oppfølging av annet enn jern fra JM , jeg har ikke den beste av leger. men skal inn igjen til prøvetaking imrogen og JM skal ha resultatene sa hun. Hun drev å bekymret seg litt for fødsel pga enormt lave jern verdier. Så jeg er på en cocktail av tilskudd men ikke B12 rent.
 
Du er ikke alene! I dag var virkelig ille.... Den blivende storesøster er håpløs på soving for tiden og har holdt det gående i minimum 2-3 timer hver natt i det siste. Bekkenløsninga +dobesøk gjør det heller ikke bedre... I morges fikk hun låne tlf min og spille på mens jeg halvsov. Stod opp, leverte i bhg, la meg igjen. Rakk å spise litt og sette på en maskin med klær før jeg måtte hente henne igjen :sorry:

Og nå får jeg ikke sove siden jeg sov så lenge i dag :dead:
 
Kjenner trøttheten er overhengende i dag. Zzzzzzzz
Kroppen blir tyngre og varmen har heller ikke hjulpet. Men det nærmer seg :)
 
Har en hel haug ting som burde vært gjort, fødebag har jeg så vidt startet å tenke på:sorry:, er 60 dager til maksdato her, og siden det er tvillinger bør vi kanskje forberede oss på at de kommer før de 60 dagene. Spurte mannen om vi skulle investere i flyttbar aircondition, men kan være det blir en bladløs vifte isteden - kanskje det vil hjelpe litt på søvnen om natten.

Om det hjelper, så begynte jeg på fødebagen i helga og er ikke ferdig. 35 dager til maksdato, og begynnende vekstavvik som gjør at jeg kanskje blir satt igang før... :wideyed:

2,5 åringen får ikke gå i barnehagen pga forkjølelse, så her blir ikke gjort stort mer enn jeg må.
 
Back
Topp