Hovedgrunnen for meg å få flere barn er akkurat for at nate IKKE skal være enbarn. Ikke at jeg tror det er så fælt å være enebarn eller at enebarn blir så bortskjemt eller noe av det der, men fordi jeg ser på fordelene som så store å være flere, i en del livsfaser.
1) om, eller skal vi si når det skjer noe med meg, pappan eller begge. Om det er i ung eller gammel alder er jo sjangsen svært stor for at vi blir alvorlig syke/dør før våre barn. Jeg ser det som helt uholdbart for 1 stakkarslig barn - ungt eller voksent - å ta seg av alt praktisk, alle følelser, ALT selv i den situasjonen. Det finnes ingen - ikke ektefelle, ikke den andre forelderen, ikke tanter og onkler, venner, ingen!!! som kan sette seg så godt inn i hvordan man føler det i forhold til dette, som et søsken. Om man har et nært eller fjernt forhold - man vil alltid stille i samme båt.
2) når andre viktige ting skjer i livet, er familie de eneste som må være der, og er der for BARE deg - om det er lykkelige eller ulykkelige hendelser. Min bror er midt i skilsmisse nå. Venner og tilogmed hans fettere og kusiner (fordi de får et mer venne enn familieforhold), må "deles" - de har på en måte 1 fot i hver leir. Vi er bare hans uansett hva. han kan alltid komme hit og vi kan lytte eller snakke om andre tinge eller hva som helst, men vi ER her uansett. Samme gjelder når man får barn, når man gifter seg, når huset brenner ned eller man vinner i lotto. Søsken bør i alle fall stille opp for hverandre - og de fleste gjør det. Jeg ser på det som min hovedoppgave som forelder for 2 - å veilede dem til å danne et slikt bånd. De trenger ikke være venner. De trenger ikke å være enige om ting, dele alt etc - men de skal vite at INGEN til 7 og sist står nærmere hverandre enn dem.
Jeg er evig takknemlig for mine 3 brødre, og min mann er det samme i forhold til sine 3 søsken. Vi er ikke daglig omgangsvenner med noen av dem - vi husker bursdager, jul og ringer innimellom, men vi vet alltid at vi har noen når vi trenger det, og vi er der alltid om de trenger oss. Det er en god følelse som jeg aldri ville ta fra mitt barn!!!!!!!!