FørsteVesleImagen
Forelsket i forumet
Er du enebarn?
Hva er fordelene og ulempene ved å være det, syns DU?
[:)]
Hva er fordelene og ulempene ved å være det, syns DU?
[:)]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Tøsa
Jeg er enebarn, og jeg har aldri tenkt over ulempene ved det.
Jeg har ALDRI savnet det å ha søsken.
Men det er jo klart dersom man har søsken kunne man vel ikke tenkt seg et liv uten.
Jeg synes det var deilig å kunne bestemme over meg selv... hehe.
Jeg fikk nella når jeg lekte med naboungene, for de forsto ikke at det måtte være realistiske størrelsesforhold når man lekte med barbie blant annet[:-] Kunne ikke plutselig komme med en playmosau! Hallo!
Jeg føler ikke at jeg har gått glipp av noe, men jeg hadde helt sikkert hatt et helt annet liv og vært en helt annen person dersom jeg hadde søsken.
Men det er livet jeg har levd som har gjort meg til den jeg er, og det er jeg glad for!

ORIGINAL: Tøsa
Jeg er enebarn, og jeg har aldri tenkt over ulempene ved det.
Jeg har ALDRI savnet det å ha søsken.
Men det er jo klart dersom man har søsken kunne man vel ikke tenkt seg et liv uten.
Jeg synes det var deilig å kunne bestemme over meg selv... hehe.
Jeg fikk nella når jeg lekte med naboungene, for de forsto ikke at det måtte være realistiske størrelsesforhold når man lekte med barbie blant annet[:-] Kunne ikke plutselig komme med en playmosau! Hallo!
Jeg føler ikke at jeg har gått glipp av noe, men jeg hadde helt sikkert hatt et helt annet liv og vært en helt annen person dersom jeg hadde søsken.
Men det er livet jeg har levd som har gjort meg til den jeg er, og det er jeg glad for!
ORIGINAL: Mikke
Tja. Jeg var enebarn i 13,5 år og søsken var egentlig aldri et savn.
Ikke før jeg fikk broren min og forstod hva jeg hadde manglet.
Det er vel dette som er grunnen til at jeg ønsket to barn såpass tett. Mine barn skal vokse opp med søsken. Det å ha noen der å leke med. Selskap osv.
Ikke bare voksne.
Jeg husker sååå mange ganger at jeg har vært med på besøk osv til voksne som ikke har barn og det morsomme var jo at jeg alltid fikk mye oppmerksomhet av dem. Jeg ble jo veldig godt sett.
Foreldrene mine kunne nyte all sin oppmerksomhet kun på meg. Og ja det var nok kjempefordel på mange måter. Det er vel derfor mange sier at enebarn blir bortskjemt.
Men jeg ser også på de som bare har ett barn og de begynner å komme i skolealder. Det er mye viktigere for de barna å hele tiden ha mye kontakt med venner. Komme på besøk. Invitere på besøk osv. så jeg tror de tvinges til å være sosiale på en annen måte.
Et barn bråker mindre enn 2, for mine to ihvertfall bråker for 10 [:D]
Men jeg vil si fordelen med søsken er at de automatisk sosialiseres på den måtene hjemme. Når jeg ser guttene mine. De er blitt så utrolig gode venner. Måten de leker sammen må og føler trygghet til hverandre. De sover på samme rom nå. De fikk først ett rom hver, men slik ville de ikke ha det så nå har vi ett lekerom og et soverom.
Jeg har alltid sagt at ingen skal få flere barn enn de orker og de skal få dem for sin egen skyld og ikke fordi de tror barna trenger søsken, men jeg har prøvd begge deler i oppveksten og derfor har mitt valg blitt som det har blitt.
ORIGINAL: Vugge
Ulemper;
Fikk all kjeften.
Ensom på ferier.
Ingen å "rotte" seg sammen med.
Ingen å leke med hjemme. Utrolig kjedelig når alle var på ferie..
Fikk alle oppgavene hjemme.. Oppvask, søppelbæring osv..
Kunne i grunn ramset opp i fleng for jeg HATET det..
[8|]
ORIGINAL: Sinikka
Fint med slik tråd. [:)] Jeg er ikke enebarn selv, så jeg vet ikke hvordan det er, men det er vel en fare for at lillesnupp blir det. Vi får se.
Det eneste som egentlig bekymrer meg med at hun blir enebarn er at vi har veldig liten familie og når vi takker for oss står hun igjen alene... [&o]
Akkurat den tanken gnager en del...
ORIGINAL: Nr.1!
Ser absolutt ingen fordeler med å være enebarn.
ORIGINAL: Sinikka
Fint med slik tråd. [:)] Jeg er ikke enebarn selv, så jeg vet ikke hvordan det er, men det er vel en fare for at lillesnupp blir det. Vi får se.
Det eneste som egentlig bekymrer meg med at hun blir enebarn er at vi har veldig liten familie og når vi takker for oss står hun igjen alene... [&o]
Akkurat den tanken gnager en del...