mini_mamma
Elsker forumet
http://www.mamma.no/category/seksjoner/skjult/vil-endre-permisjonsdelingen
Noen som har lest dette. Regjeringen vil endre permisjonen
Noen som har lest dette. Regjeringen vil endre permisjonen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Dette har det vært snakk om lenge, og det burde jo "glede" en del av fedrekvote motstanderne som stadig drar frem i diskusjoner at pappaen her mer rett på permisjon enn mammaen.... Far har jo allerede 12 uker så der skjer det jo ingen endring..Pearl skrev:
I samme omgang må man jo gjøre noe med engangsstønaden dog, for de pengene man får i dag skal jo dekke bare 6 uker....
Pearl skrev:
nå har jo lysbakken bevist hvor intelligent han er, så forhåpentligvis blir ikke dette noe av...Dollface skrev:
Hvorfor sier du det? Det eneste denne endringen innebærer er jo at mor får mer lovbestemt permisjon???
Det står jo ikke at far må ta sine 12 uker rett etter mors 12 uker. Det står at han må ta de en gang etter mors 12 uker. Dvs at at i dag skal mor ha de 6 første ukene etter fødsel og forslaget går ut på at det skal endres til 12 uker. Hvis jeg har forstått det riktig høres egentlig det greit ut!Blossom83 skrev:
Dollface skrev:
Pearl skrev:
nå har jo lysbakken bevist hvor intelligent han er, så forhåpentligvis blir ikke dette noe av...Dollface skrev:
Hvorfor sier du det? Det eneste denne endringen innebærer er jo at mor får mer lovbestemt permisjon???
har du fulgt med i avisene om dagen?
poenget mitt er at vi får tredd bestemmelser om hvordan vi skal legge opp vårt liv, nedover våre hoder... derfor håper jeg ikke at det blir noe av. Jeg vil styre mitt eget liv jeg.
Endringen blir at mor få 3 uker før fødsel å 12 uker etter så det blir 15 uker lovfestet til mor. Slik har æ forstått det. Men synnes jo uansett at kvær enkel familie burde kunne bestemme for seg sjøl om kåss de vil fordele permisjonen sin. Vi er voksene mennesker å veit da vel ka som er bæst for vår familie.Carolin26 skrev:
uhm.. sist jeg sjekka var det da nok av kriterier og betingelser for uttak av foreldrepenger...Dollface skrev:
Pearl skrev:
uhm.. sist jeg sjekka var det da nok av kriterier og betingelser for uttak av foreldrepenger...Dollface skrev:
Men hvorfor er du i mot DENNE endringen som faktisk gir mor større rettigheter?? Det er jo det fedrekvote motstandere hele tiden har hylt om - "tenk at pappaen har rett på MER permisjon enn mor!".. Dette utjevner jo dette...
Pearl skrev:
Men hvorfor er du i mot DENNE endringen som faktisk gir mor større rettigheter?? Det er jo det fedrekvote motstandere hele tiden har hylt om - "tenk at pappaen har rett på MER permisjon enn mor!".. Dette utjevner jo dette...
Dollface skrev:
Pearl skrev:
fordi jeg vil velge selv...
Pearl skrev:
Endringen blir at mor få 3 uker før fødsel å 12 uker etter så det blir 15 uker lovfestet til mor. Slik har æ forstått det. Men synnes jo uansett at kvær enkel familie burde kunne bestemme for seg sjøl om kåss de vil fordele permisjonen sin. Vi er voksene mennesker å veit da vel ka som er bæst for vår familie.Carolin26 skrev:
Stemmer som du sier, mor og far får dermed like mye tid hjemme med babyen pluss mor får 3 uker før termin til å forberede seg før fødsel.. Når det gjelder fedrekvoten vil jeg anbefale å bare godta at det ER slik, fedrekvoten er kommet for å bli og all statistikk viser at stadig flere fedre tar ut permisjon og det er et gode både for fedre, barn og mor (selv om en del ikke skjønner det selv)...
Synes det er på tide at mor får like mange uker som far. Her har lysebakken snakket så flott om denne likestillingen, men det har overhode ikke hvert noe likestilling. Mor har blir gjort om til enn ruge og ammemaskin, når den endelig tiden med mer ro og rutiner kommer, og mor faktisk har mulighet til å få enn natt med søvn, og lade opp litt batterier etter enn strevsom tid skal mor ut i arbeid og far være hjemme. Ikke rart det er høyt sykefravær sier jeg da. Jeg synes det er flott med pappa perm, men det skal ikke være slik at det går ut over helsen til mor og barnets beste. (barnetsbeste er ikke p begynne i barnehagen da barnet er 6-7 månder gammelt)Det stilles mange krav til permisjonen, og ikke minst fedrekvoten. Og det som faktisk irriterer meg mest er det at om mor velger 80% så må far velge dette også. Hvor er likestillingen?søteste skrev:
Men flott at mor får like mange uker som far, det var på tide. Jeg er glad vi har mulighet til å gjøre enn vri på permisjonen. Og at far får betalt av arbeidsgiver.
Og jeg er overlykkelig over at Lysebakken har gått av, håper det er siste gang jeg ser han i stortinget.