endring av permisjoen *link*

mini_mamma

Elsker forumet
nå har jo lysbakken bevist hvor intelligent han er, så forhåpentligvis blir ikke dette noe av...

Dette har det vært snakk om lenge, og det burde jo "glede" en del av fedrekvote motstanderne som stadig drar frem i diskusjoner at pappaen her mer rett på permisjon enn mammaen.... Far har jo allerede 12 uker så der skjer det jo ingen endring..
I samme omgang må man jo gjøre noe med engangsstønaden dog, for de pengene man får i dag skal jo dekke bare 6 uker.... 

Pearl skrev:
Dette har det vært snakk om lenge, og det burde jo "glede" en del av fedrekvote motstanderne som stadig drar frem i diskusjoner at pappaen her mer rett på permisjon enn mammaen.... Far har jo allerede 12 uker så der skjer det jo ingen endring..
I samme omgang må man jo gjøre noe med engangsstønaden dog, for de pengene man får i dag skal jo dekke bare 6 uker.... 

blir mindre per dag det vettuh.. så en får bare planlegge og spare opp 

Dollface skrev:
nå har jo lysbakken bevist hvor intelligent han er, så forhåpentligvis blir ikke dette noe av...

Hvorfor sier du det? Det eneste denne endringen innebærer er jo at mor får mer lovbestemt permisjon???

Pearl skrev:

Dollface skrev:

Hvorfor sier du det? Det eneste denne endringen innebærer er jo at mor får mer lovbestemt permisjon???

har du fulgt med i avisene om dagen?

poenget mitt er at vi får tredd bestemmelser om hvordan vi skal legge opp vårt liv, nedover våre hoder... derfor håper jeg ikke at det blir noe av. Jeg vil styre mitt eget liv jeg.

Det står jo ikke at far må ta sine 12 uker rett etter mors 12 uker. Det står at han må ta de en gang etter mors 12 uker. Dvs at at i dag skal mor ha de 6 første ukene etter fødsel og forslaget går ut på at det skal endres til 12 uker. Hvis jeg har forstått det riktig høres egentlig det greit ut!

Blossom83 skrev:
Det står jo ikke at far må ta sine 12 uker rett etter mors 12 uker. Det står at han må ta de en gang etter mors 12 uker. Dvs at at i dag skal mor ha de 6 første ukene etter fødsel og forslaget går ut på at det skal endres til 12 uker. Hvis jeg har forstått det riktig høres egentlig det greit ut!

nei det står det ikke. 

Far får sine 12 uker, som må tas ut en gang etter mors første 12 uker. Så vil man få en fellesdel som er på 20 eller 30 uker,  (altså en gang, ikke MED en gang)

Eneste forskjeller her er jo at mor får 3 uker til med lovfestet permisjon. 

Eneste endringen er vel at mor får lovfestet 12 uker i stedet for 9 som hun har nå? 

Endringen blir at mor få 3 uker før fødsel å 12 uker etter så det blir 15 uker lovfestet til mor. Slik har æ forstått det. Men synnes jo uansett at kvær enkel familie burde kunne bestemme for seg sjøl om kåss de vil fordele permisjonen sin. Vi er voksene mennesker å veit da vel ka som er bæst for vår familie.

Dollface skrev:

Pearl skrev:

Dollface skrev:

har du fulgt med i avisene om dagen?

poenget mitt er at vi får tredd bestemmelser om hvordan vi skal legge opp vårt liv, nedover våre hoder... derfor håper jeg ikke at det blir noe av. Jeg vil styre mitt eget liv jeg.

Når staten gir et gode står de fritt til å bestemme litt hvilke kriterer som skal eksistere og hvordan ordningen skal brukes.. Sånn er det jo med alt så skjønner ikke at dette er noe spesielt å reagere på, sånn er det å bo i et velferdssamfunn... Alle andre ytelser har betingelser for uttak så hvorfor ikke foreldrepenger?

At Lysebakken har slitt og nå har gått av har jo uansett ingenting med saken å gjøre, denne saken har jo vært snakket om lenge og det er jo ikke sånn at Lysebakken alene kan bestemme noe sånt.. Det er REGJERINGEN som avgjør, departementene fremmer bare sakene og kommer med forslag på hvordan det kan gjøres... Er du uenig med dette får du stemme på et parti som tenker annerledes enn regjeringen, men det vil uansett være sånn at det vil eksistere mange regler som enkelte kan oppleve "trees ned på hodet" deres..

Carolin26 skrev:
Endringen blir at mor få 3 uker før fødsel å 12 uker etter så det blir 15 uker lovfestet til mor. Slik har æ forstått det. Men synnes jo uansett at kvær enkel familie burde kunne bestemme for seg sjøl om kåss de vil fordele permisjonen sin. Vi er voksene mennesker å veit da vel ka som er bæst for vår familie.

Stemmer som du sier, mor og far får dermed like mye tid hjemme med babyen pluss mor får 3 uker før termin til å forberede seg før fødsel.. Når det gjelder fedrekvoten vil jeg anbefale å bare godta at det ER slik, fedrekvoten er kommet for å bli og all statistikk viser at stadig flere fedre tar ut permisjon og det er et gode både for fedre, barn og mor (selv om en del ikke skjønner det selv)...

uhm.. sist jeg sjekka var det da nok av kriterier og betingelser for uttak av foreldrepenger... 

Dollface skrev:
uhm.. sist jeg sjekka var det da nok av kriterier og betingelser for uttak av foreldrepenger... 

Men hvorfor er du i mot DENNE endringen som faktisk gir mor større rettigheter?? Det er jo det fedrekvote motstandere hele tiden har hylt om - "tenk at pappaen har rett på MER permisjon enn mor!".. Dette utjevner jo dette...

Pearl skrev:

Dollface skrev:

Men hvorfor er du i mot DENNE endringen som faktisk gir mor større rettigheter?? Det er jo det fedrekvote motstandere hele tiden har hylt om - "tenk at pappaen har rett på MER permisjon enn mor!".. Dette utjevner jo dette...

fordi jeg vil velge selv...

Pearl skrev:

Dollface skrev:

Her inne kanskje, men ikke ute i den virkelige verden. Der er motstanderne stort sett opptatt av at staten skal bestemme hva som er best for hver enkelt familie. Uavhengig av om far kan/vil/bør ta ut fedrekvoten. Tar han den ikke ut, synd for den familien. 
Jeg mener at hver enkelt familie er fullt ut istand til å bestemme selv hva som passer best for dem og deres situasjon! 

Så du skrev over her at fedrekvoten nok er kommet for å bli. Vel, når (legg merke til NÅR :p) det kommer et regjeringsskifte i 2013 kommer den nok sakte men sikkert til å fases ut, og familier vil få større valgfrihet til å gjøre det som passer dem best. 

Når det er sagt, så er ikke alle forslagene fra Barne- og likestillingsdepartementet like dumme. Det med lovfestet rett til betalt amme-fri er et godt tiltak, så lenge det ikke finnes smutthull som gjør det lett å lure systemet.
Det jeg derimot etterlyser er hva de har tenkt å gjøre med engangsstønaden dersom de skal øke mors andel av lovfestet permisjon. Den sier de ingenting om, og det aner meg at de heller ikke har tenkt å gjøre noe med den..

Dollface skrev:

Pearl skrev:

Dollface skrev:

fordi jeg vil velge selv...

Jeg skjønner nok ikke problemet.. I realiteten så tar mødre ut mesteparten av permisjonen uansett og pappaene tar kun ut fedrekvoten.. Dere har jo uansett 20 uker til som kan fordeles slik dere vil....

Pearl skrev:

Carolin26 skrev:

Stemmer som du sier, mor og far får dermed like mye tid hjemme med babyen pluss mor får 3 uker før termin til å forberede seg før fødsel.. Når det gjelder fedrekvoten vil jeg anbefale å bare godta at det ER slik, fedrekvoten er kommet for å bli og all statistikk viser at stadig flere fedre tar ut permisjon og det er et gode både for fedre, barn og mor (selv om en del ikke skjønner det selv)...

Forstår mæ riktig men æ er ikke imot at far skal ha fedrekvote men synnes at kvær enkel familie burde fritt kunne fordele permisjon for seg selv. Vil far tar 20 uker å mer så burde han få lov til det men vil far kun ta ut 6 uker så burde han også få lov til det uten at de resterende 6 ukene går til spille pga. at ikke mor kan ta over disse uten diverse forutsetninger. I vårt tilfelle så taper vi økonomisk ettersom far tjenner også mye mere en max. beløpe nav utbetaler i foreldrepenger å det e jo heller ikke så kjekt når man da begynner å slite økonomisk i noen måneder.

Synes det er på tide at mor får like mange uker som far. Her har lysebakken snakket så flott om denne likestillingen, men det har overhode ikke hvert noe likestilling. Mor har blir gjort om til enn ruge og ammemaskin, når den endelig tiden med mer ro og rutiner kommer, og mor faktisk har mulighet til å få enn natt med søvn, og lade opp litt batterier etter enn strevsom tid skal mor ut i arbeid og far være hjemme. Ikke rart det er høyt sykefravær sier jeg da. Jeg synes det er flott med pappa perm, men det skal ikke være slik at det går ut over helsen til mor og barnets beste. (barnetsbeste er ikke p begynne i barnehagen da barnet er 6-7 månder gammelt)Det stilles mange krav til permisjonen, og ikke minst fedrekvoten. Og det som faktisk irriterer meg mest er det at om mor velger 80% så må far velge dette også. Hvor er likestillingen? 
Men flott at mor får like mange uker som far, det var på tide. Jeg er glad vi har mulighet til å gjøre enn vri på permisjonen. Og at far får betalt av arbeidsgiver.
Og jeg er overlykkelig over at Lysebakken har gått av, håper det er siste gang jeg ser han i stortinget.

søteste skrev:
Synes det er på tide at mor får like mange uker som far. Her har lysebakken snakket så flott om denne likestillingen, men det har overhode ikke hvert noe likestilling. Mor har blir gjort om til enn ruge og ammemaskin, når den endelig tiden med mer ro og rutiner kommer, og mor faktisk har mulighet til å få enn natt med søvn, og lade opp litt batterier etter enn strevsom tid skal mor ut i arbeid og far være hjemme. Ikke rart det er høyt sykefravær sier jeg da. Jeg synes det er flott med pappa perm, men det skal ikke være slik at det går ut over helsen til mor og barnets beste. (barnetsbeste er ikke p begynne i barnehagen da barnet er 6-7 månder gammelt)Det stilles mange krav til permisjonen, og ikke minst fedrekvoten. Og det som faktisk irriterer meg mest er det at om mor velger 80% så må far velge dette også. Hvor er likestillingen? 
Men flott at mor får like mange uker som far, det var på tide. Jeg er glad vi har mulighet til å gjøre enn vri på permisjonen. Og at far får betalt av arbeidsgiver.
Og jeg er overlykkelig over at Lysebakken har gått av, håper det er siste gang jeg ser han i stortinget.

Er det noe æ ikke har fått med mæ!! Ka mener du med at far får betalt av arbeidsgiver??
Her får han betalt fra nav under fedrekvote så vi taper økonomisk sia han tjenner mye mer en max. beløpe nav utbetaler. 

Back
Topp