Endre abortgrensen, ja eller nei?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Det trekkes fram at abortnemda er så "kjip" å gå igjennom. Jeg har vært igjennom den, og hadde ikke en dårlig opplevelse med det. Jeg følte at de prøvde å finne ut om jeg var sikker på at jeg ønsket abort, og så fikk jeg pillen. Det var dog bare en formalitet for min del siden babyen ikke var levedyktig, men likevel. Følte meg hørt og godt mottatt.

Jeg tror egentlig det fører til at man utsetter noe man har vært bestemt på hele veien. Det er jo mye værre senere når man kanskje har begynt å kjenne liv, om man vet man er i en situasjon hvor man ikke kan ta vare på barnet og allerede synes det er vanskelig :(:Heartred

Det trekkes fram at abortnemda er så "kjip" å gå igjennom. Jeg har vært igjennom den, og hadde ikke en dårlig opplevelse med det. Jeg følte at de prøvde å finne ut om jeg var sikker på at jeg ønsket abort, og så fikk jeg pillen. Det var dog bare en formalitet for min del siden babyen ikke var levedyktig, men likevel. Følte meg hørt og godt mottatt.

Er nok værre for andre, vet mange som har slitt med rus og psykiske problemer har søkt og opplevd behandlingen som uverdig, nemda sin oppgave er jo å være kritiske og ivareta både mor og fosteret, kan ikke være lett å sitte i en slik jobb heller tenker jeg. Godt du hadde en fin opplevelse[emoji5]

Nei, huff.. hadde aaaldri i verden kunne hatt samvittighet til slikt.. MEN om fosteret viste seg å være 100% handicap, å ikke fått et liv egentlig, så hadde jeg gjort det (tror jeg). Men det er noe man aldri vet før man hadde vært i det.. jeg syns iallefall det virker totalt hjerteknusende iom at det kan leve en stund etterpå :(

Jeg synes den er høy nok, fritt til 18 synes jeg ikke er nødvendig og forslaget om 24 er uhørt Da er de levedyktige!

Synes de kan beholde det slik det er nå. 12 uker.

Synes faktisk at 12 uker er mer enn nok. 10 uker hadde vært mer passelig, unntaket er ved alvorlig sykdom, da synes jeg det er grunnlag for senere abort. Synes heller ikke man bør tukle for mye slik at man får vite for mye om fosteret heller. Synes egentlig ikke at man bør få muligheten til velge abort ved downs heller.

Nei. 12 uker holder. Har du gode nok argumenter får du innvilget abort etter uke 12 nå også.

Jeg synes og at det. Er nok med 12 uker, men hvem er det da som ønsker seg en utvidelse? Sånn bortsett fra han som ønsker å utvide den til "fosteret kan føle".
Flere av partienes ungdomslag har gått inn for utvidelse.

Jeg synes 12 uker er greit. Ved 18 uker, så kan et foster overleve kort tid utenfor livmoren, jeg synes det er uetisk at grensen skal være så sent på grunn av det. I tillegg, så er det noe som river i meg, for fosteret er ganske stort da, det er utseendesmessig likt en baby, så hva gjør dette med psyken til kvinner i etterkant + helsepersonell?
og ikke minst smertene fosteret føler.

Synes 12 uker holder. Det er meget uvanlig at man ikke har oppdaget at man er gravid før uke 12, og man da har hatt god betenkningstid i om dette barnet er noe man ønsker seg.

Hvis det er spesielle omstendigheter får man som regel innvilget abort uansett, og det er sjeldent at det ikke ligger gode grunner bak når det søkes senere enn 12 uker. De fleste ønsker å ta abort så tidlig som mulig!

Jeg synes også det er et godt argument hvordan det føles for noen som har mistet barnet i uke 23-24 ved for tidlig fødsel (ja, jeg sier fødsel... Det er et fullt utviklet barn, bare veldig lite) eller pga at abort fordi barnet ikke var levedyktig. Hvordan føles det for dem at det barnet de mister er "så lite verdt" at man bare kan fjerne det helt uten grunn?

Jeg synes det er forferdelig at det i det hele tatt er tatt opp at man kan abortere et barn som er levedyktig utenfor magen...
Som sagt; det finnes spesielle omstendigheter man da har man jo nemnda man kan søke til.

Om noe burde gjøres tenker jeg det er to ting:
Større vekt på prevensjon. Gi gratis prevensjon og følg opp de som bruker prevensjon. Alle kvinner i fruktbar alder burde få fritt prevensjonsvalg GRATIS! Og anbefales til å ta noe med liten feilrisiko og bivirkninger som P-stav og hormonspiral. Selvfølgelig blir noen gravid utenom, men desto flere som bruker sikker prevensjon desto mindre mennesker ønsker abort.
Og det er noen som har blitt møtt dårlig når de har søkt om abort hos nemnda og har tungtveiende årsaker: Disse burde kurses til å møte mennesker i sårbare livssituasjoner til å møte dem på en varm og god måte!

Men det er mine tanker..

Kan jeg spørre, hadde du møte med de? Hvor mange uker var du på vei?
Jeg hadde ikke møte med de, jeg trodde det var noe legene tok seg av for legen bare satt meg opp til senabort dagen etter ultralyden og sa at nemda var kun er formalitet.

12 uker synes jeg er ‘passende’ . Håper inderlig jeg slipper å måtte ta ett valg ...

Jeg tenker 12 uker holder, og så bør man kanskje heller samordne måten nemndene opptrer på, slik at det ikke føles som en jury, men at de heller opptrer som second opinion og rådgivere (de fleste som søker abort sent nå er jo pga store misdannelser)
Og så burde man innføre en tidligere ul slik at de som finner misdannelser ved oul nå kan få den informasjonen tidligere.

Synes 12 uker er helt greit, man får etter hvis det faktisk er behov.
De burde heler lette på strenge lover angående screening.
Og eggdonasjon. Og surrogati.
Fokusendring er visst det jeg er ute etter :p

Syns 12 uker er nok. Jeg følte bevegelse ved 14 uker med min, kunne aldri i verden tatt abort i uke 18! Da er man jo nesten halvveis i svangerskapet og ikke mange ukene unna at fosteret kunne overlevd!
Har tatt en abort i uke 7+4. Fant ut at jeg var gravid dagen før og tok abort etter ultralyd morgenen etter. Hadde jeg vært lenger på vei så hadde jeg ikke tatt abort. Jeg husker hvordan babyen min så ut på ultralyd i uke 12, sprellet, suttet på tommelen. Ville aldri tatt abort da

Syns dagens ordning er knall, 12 uker er mer enn nok, er det spesielle forhold så kan man søkne nemda og få innvilget senere. Hadde en vennine når jeg var yngre som tok typ 3 aborter og mente hu «bare» kunne fjerne det om hu ble gravid igjen, syns da man bude ha en grense for antaøl aborter og evt oppfølging ved flere, mulig dette allerede er på plass[emoji5]

Det er ikke på plass noe rundt «maksgrense» ved aborter, men om man tar mange, vil helsepersonell begynne å undres og kan finne på å stille spørsmål.
Ikke fordi man fordømmer det som skjer, er i mot det som blir gjort eller ønsker å «blande seg» i andres liv, men fordi man er pliktig til å kartlegge om pasientene har det bra. Og at de da ikke utsettes for fysisk eller psykisk vold, presses til sex, tvinges til å unngå beskyttet sex osv.

Syns 12 uker er mer enn nok og mener personlig at 12 uker egentlig er litt i overkant lenge å vente på å ta abort
At det kommer forslag om å kunne ta abort helt opp til uke 18 synes jeg er helt feil

Er nok værre for andre, vet mange som har slitt med rus og psykiske problemer har søkt og opplevd behandlingen som uverdig, nemda sin oppgave er jo å være kritiske og ivareta både mor og fosteret, kan ikke være lett å sitte i en slik jobb heller tenker jeg. Godt du hadde en fin opplevelse[emoji5]

Nei det er sant. Jeg er glad for at jeg ikke er den som skal bestemme slike ting.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp