Endometriose

Tusen takk for så mange gode svar!
Kan fastlegen henvise til lap? Er det smertefullt etter operasjonen?

Jeg hadde lap i sept. Litt overfladisk endometriose som ble fjernet. Gravid m en gang etter det! :)))

Første pos for oss, og den kom v første mulighet etter lap, så jeg tror det var en sammenheng der :)

Mistet, men d har ikke noe m det over å gjøre. Det er jo dessverre slikt som skjer.... :(

Be om lap. Kan ikke skade :)

Det er noen studier som viser at endometriose kan gi økt risiko for abort, for endometriosen sender ut hormoner og kan derfor gi feil signaler til kroppen i forhold til graviditet.

Mest sannsynlig er det ikke noen sammenheng, men bare uflaks altså, men gynekologen min tror at endometriosen kan ha vært årsak/medvirkende til at jeg har mistet så mange ganger.

Jeg var støl/øm i magen i en uke, men det var ikke smertefullt for meg. Bare det første døgnet, men da hadde jeg mye smertestillende. Jeg var mest sliten av narkosen, og brukte litt tid på å bli normal i hodet igjen. :p Jeg var tilbake på jobb fire dager etter operasjon.

Fastlegen kan henvise deg til Kvinneklinikken ved Ullevål, og beskrive mistanken om endometriose. Så vil legen der vurdere om du skal komme direkte til lap eller om det er noe mer de vil undersøke først.

Jeg var støl/øm i magen i en uke, men det var ikke smertefullt for meg. Bare det første døgnet, men da hadde jeg mye smertestillende. Jeg var mest sliten av narkosen, og brukte litt tid på å bli normal i hodet igjen. :p Jeg var tilbake på jobb fire dager etter operasjon.

Fastlegen kan henvise deg til Kvinneklinikken ved Ullevål, og beskrive mistanken om endometriose. Så vil legen der vurdere om du skal komme direkte til lap eller om det er noe mer de vil undersøke først.
Ok, tusen takk for svar :-)

Det er en dårlig holdning å ha synes jeg, blant de som behandler. Jeg har lest en del, blant annet om en lege som heter Redwine i USA. Han mener at man skal operere kvinnen helt til hun er smertefri og ikke får tilbakefall. Først da er man i mål. Jeg liker hans holdning. :)

Grunnen til at de ofte ikke vil operere er at ved hver operasjon, så dannes det nytt arrvev, som endoen setter seg i. Så er man uheldig så dannes det mer endo for hver operasjon. Det er grunnen de ikke tørr å åpne magen min å fjerne, for sist gang tok det 12 dager før det var tilbake igjen etter lap.

Grunnen til at de ofte ikke vil operere er at ved hver operasjon, så dannes det nytt arrvev, som endoen setter seg i. Så er man uheldig så dannes det mer endo for hver operasjon. Det er grunnen de ikke tørr å åpne magen min å fjerne, for sist gang tok det 12 dager før det var tilbake igjen etter lap.

Ja, det forstår jeg, men Redwine mener at dersom man virkelig får fjernet alt så skal man ikke lenger ha stor risiko for å få ny endo, for da ligger det ikke latent lenger. Han mener mange er elendige på å fjerne endometriose (og kanskje ikke oppriktig interessert i å lære seg de beste teknikkene for å lete etter, finne og fjerne all endometriose i pasienten), og at vi fortsatt vet altfor lite om hvordan man burde fjerne det. Han har forsket mye på feltet og vært en av forkjemperne for at dette skal behandles i det hele tatt. :)

Flere av hans pasienter hadde blitt operert mange ganger uten å oppleve bedring, før han "kurerte" dem. Det handler vel om en spesiell interesse i et felt som ikke så mange andre har stor interesse for, men det er nok ikke et felt man er ferdig med å finne ut av heller. http://endopaedia.info/

Det er noen studier som viser at endometriose kan gi økt risiko for abort, for endometriosen sender ut hormoner og kan derfor gi feil signaler til kroppen i forhold til graviditet.

Mest sannsynlig er det ikke noen sammenheng, men bare uflaks altså, men gynekologen min tror at endometriosen kan ha vært årsak/medvirkende til at jeg har mistet så mange ganger.
Hmmmm, det visste jeg ikke. Jeg har liksom slått meg til ro m at det var naturen som ryddet opp ved SA'en...

Men, har en resept på progestronstøtte liggende til neste positive :)

Hmmmm, det visste jeg ikke. Jeg har liksom slått meg til ro m at det var naturen som ryddet opp ved SA'en...

Men, har en resept på progestronstøtte liggende til neste positive :)

Det er nok stor sannsynlighet for det ved én SA altså, at det bare er naturen som er sånn dessverre. Neste gang skal det gå bra! :)

Jeg tok kikhullsoperasjon for 2 dager siden og der fant de endometriose og brant bort alt de kunne se.
Det er dagkirurgi så det er inn og ut på samme dag.
Rett etter jeg våknet fra operasjonen hadde jeg en del mens-smerter men fikk masse smertestillende så det hjalp.
Man får også en del luftsmerter i skuldrene, men jeg syns ikke det var noe i forhold til mens-smertene jeg har hver mnd.
Det strekker en del i magen og de anbefalte å ta smertestillende til faste kl.slett.
Beveger meg forsiktig rundt i huset, men føler det blir bedre og bedre for hver dag :)

Når bytta du plaster første gang? Er så redd for å ta av plasterne og at det skal blø masse... Hvertfall den store på midten (ved navelen).

Når bytta du plaster første gang? Er så redd for å ta av plasterne og at det skal blø masse... Hvertfall den store på midten (ved navelen).

Jeg fikk beskjed om å bytte dem etter hver dusj den første uken. Den over navelen var veldig grei å bytte, men jeg hadde to nederst under trusekanten. Der hadde de sånne strips-plaster under de hvite plastrene. Så der måtte jeg passe på at jeg ikke dro av stripsene også. For de skulle være på i en hel uke. Jeg dusjet vel dagen etter operasjonen. Så tørket jeg meg, tok av de tre plastrene. Lot det være av ti minutter - kvarters tid mens jeg var naken på magen på badet, for lufttørking av området under plasteret. Og så på med nye. Om du begynner å klø kan du være allergisk mot plasteret, da må du bytte type plaster.

Det kom ikke noe blod hos meg ved bytte av plaster.

:)

Jeg tok kikhullsoperasjon for 2 dager siden og der fant de endometriose og brant bort alt de kunne se.
Det er dagkirurgi så det er inn og ut på samme dag.
Rett etter jeg våknet fra operasjonen hadde jeg en del mens-smerter men fikk masse smertestillende så det hjalp.
Man får også en del luftsmerter i skuldrene, men jeg syns ikke det var noe i forhold til mens-smertene jeg har hver mnd.
Det strekker en del i magen og de anbefalte å ta smertestillende til faste kl.slett.
Beveger meg forsiktig rundt i huset, men føler det blir bedre og bedre for hver dag :)
Fortsatt god bedring :-)

Back
Topp