Endometriose

Hvitveisen

Gift med forumet
Sensommerbarna 2016
Noen her som har det? Hvordan går det med dere?

Jeg var hos lege i går, og hun mente jeg hadde klare symptomer på endometriose. Ble hevist til mr i første omgang.

Snart 1,5 år siden prøvingen startet, så liksom for meg en liten en nå. Mens nå er realiteten kanskje prøverøroppstart om et år eller noe?

Jeg har endometriose. Ble oppdaget på lap og det ble brent bort.. Ble gravid 5 mnd etter, men det endte desverre i MA:(.

Smertene og blødningene er mye verre nå etter aborten, venter på brev fra ullevold om Evt ny operasjon.

Hvilke symptomer har du?

Jeg har endometriose. Ble oppdaget på lap og det ble brent bort.. Ble gravid 5 mnd etter, men det endte desverre i MA:(.

Smertene og blødningene er mye verre nå etter aborten, venter på brev fra ullevold om Evt ny operasjon.

Hvilke symptomer har du?
Å, så leit at du mistet! Håper du får svar fra Ullevål raskt.

Jeg har sterke smerter, nesten som svake rier i mage og rygg fra El til TR kommer. Blir verre for hver syklus. Jeg har vært prøver i 1,5 år uten noe resultat. Spotter en uke før tr og har kraftige blødninger.

Jeg spotter ikke mellom EL og tr. Jeg har veldig smerter litt før EL og på EL dagen, gjør da også vondt å ha sex. Ellers kommer kraftige smerter 4-3 dager før tr og kraftige blødninger..

Uff, håper du får svar på hva det er.. Visste ikke at man kunne se det på MR..

Jeg spotter ikke mellom EL og tr. Jeg har veldig smerter litt før EL og på EL dagen, gjør da også vondt å ha sex. Ellers kommer kraftige smerter 4-3 dager før tr og kraftige blødninger..

Uff, håper du får svar på hva det er.. Visste ikke at man kunne se det på MR..

Det visste ikke jeg heller! Er litt skeptisk til om legen har sendt meg på riktig undersøkelse. Trodde det bare kunne bekreftes vi laparoskopi (eller hva det heter..)

Det visste ikke jeg heller! Er litt skeptisk til om legen har sendt meg på riktig undersøkelse. Trodde det bare kunne bekreftes vi laparoskopi (eller hva det heter..)

Det kan noen ganger sees på MR, men det kan ikke stilles sikker diagnose før du har hatt lap. Jeg anbefaler å sjekke nettsiden til Endometrioseforeningen. :)

Hvorfor tenker du at du må vente ett år på prøverør? Dersom du har endo så må du bli gravid så raskt som mulig etter operasjonen. Så enten at dere må rett hjem og prøve selv, eller operasjon og prøverør. Noen ganger først hormonbehandling av endoen etter operasjonen. Hver gang du har mensen vil endometriosen kunne vokse og bli verre. Så en endometrioseoperasjon burde etterfølges av graviditet.

Jeg har endometriose, men har likevel blitt gravid flere ganger i starten av prøvingen. Nå har jeg ikke blitt gravid etter MA i februar og jeg tror det er fordi endoen har blitt verre. Så jeg vil helst ha lap og bli operert for å prøve selv etterpå.

Det kan noen ganger sees på MR, men det kan ikke stilles sikker diagnose før du har hatt lap. Jeg anbefaler å sjekke nettsiden til Endometrioseforeningen. :)

Hvorfor tenker du at du må vente ett år på prøverør? Dersom du har endo så må du bli gravid så raskt som mulig etter operasjonen. Så enten at dere må rett hjem og prøve selv, eller operasjon og prøverør. Noen ganger først hormonbehandling av endoen etter operasjonen. Hver gang du har mensen vil endometriosen kunne vokse og bli verre. Så en endometrioseoperasjon burde etterfølges av graviditet.

Jeg har endometriose, men har likevel blitt gravid flere ganger i starten av prøvingen. Nå har jeg ikke blitt gravid etter MA i februar og jeg tror det er fordi endoen har blitt verre. Så jeg vil helst ha lap og bli operert for å prøve selv etterpå.

Jeg tenker at det er realistisk at det blir prøverør om et år pga utredning skal gjøres ferdig og ventetid på sykehuset? Ser at Ullevål har 20 uker nå.

Vi prøver selv hele tiden, men har ikke lykkes enda.

Rart siden førstemann ble til på ppiller for fem år siden og så ble jeg gravid på kobberspiral i fjor, men mistet. Så jeg kan jo bli gravid, men nå tar det visst lang tid.

Jeg tenker at det er realistisk at det blir prøverør om et år pga utredning skal gjøres ferdig og ventetid på sykehuset? Ser at Ullevål har 20 uker nå.

Rart siden førstemann ble til på ppiller for fem år siden og så ble jeg gravid på kobberspiral i fjor, men mistet. Så jeg kan jo bli gravid, men nå tar det visst lang tid.

Slik jeg har forstått det forsøker de gjerne å koble lap til prøverør dersom det er behov for det, for å unngå for lang periode etter lap uten ny graviditet. Jeg vet ikke så mye om det, siden det foreløpig ikke har vært aktuelt for meg.

Slik jeg har forstått det forsøker de gjerne å koble lap til prøverør dersom det er behov for det, for å unngå for lang periode etter lap uten ny graviditet. Jeg vet ikke så mye om det, siden det foreløpig ikke har vært aktuelt for meg.

Aha! Det høres jo logisk ut også. Så da kan jeg regne med å bli henvist til lap etter evt funn på mr kanskje?

Har du mye smerter eller?

Aha! Det høres jo logisk ut også. Så da kan jeg regne med å bli henvist til lap etter evt funn på mr kanskje?

Har du mye smerter eller?

Ja, jeg har en god del smerter, men heldigvis ikke de aller kraftigste (har jo forstått at mange blir både sykemdelt og uføre, jeg går på jobb og har sjelden vært hjemme pga endosmerter). Før hadde jeg endosmerter kun ved start av menstruasjon (og vanlige menssmerter hele menstruasjonen), men så fikk jeg flere og flere dager med endosmerter ved menstruasjon (rett før, under og etter) og så ved EL, og nå har jeg endosmerter hele syklusen. Sjelden så vondt at jeg må ta smertestillende, men ofte så vondt at jeg gjerne skulle tatt smertestillende om jeg ikke var prøver. Noen få ganger så vondt at jeg får problemer selv med smertestillende.

Du vil nok bli henvist til lap etter MR regner jeg med, og kanskje uten funn også (fordi det er ikke all endometriose man kan se på MR) dersom det er god grunn til å mistenke endometriose. Jeg ble henvist til Kvinneklinikken av fastlegen min jeg, hvor hun skrev at jeg hadde mye smerter og mistenkte endometriose, så ble jeg kalt inn rett til lap. Ingen andre undersøkelser på forhånd i det hele tatt. Så jeg vet ikke hvordan de vanligvis gjør det i forhold til MR undersøkelser, men jeg har forstått at de av og til kan bruke det. Du kan stille gratis spørsmål til ekspertene på endometriose.no, enten da en som er veldig god på å fjerne det (Anton Langebrekke ved Ullevål) eller en som er god på IVF/kunstig befruktning (Jon Hausken). Hun siste eksperten er ikke tilgjengelig for spørsmål akkurat nå. Jeg stilte et spørsmål der i forkant av min operasjon og fikk raskt svar. Dessuten kan du søke opp svar på tidligere stilte spørsmål, så finner du kanskje ut en del du har lurt på. Det gjorde hvert fall jeg.

Å, tusen takk for svar. Så leit at smertene har økt i lengdeomfang for deg. Jeg har skjønt at man bare må lære seg å leve med dem, men at det finnes lindring via hormonpreparater. (Jeg vil ikke kunne ta det når vi ikke er prøvere lengre uansett, har hatt blodpropp og er allergisk mot blodfortynnende)

Står dere på venteliste til ivf? Du har vel en del PP bak deg du også? Håper du lykkes snart, det er du vel unnet :-)

Jeg har alltid fått høre at man kan ikke se endo på mr, og at man må ta biopsi for å få diagnosen.
Jeg sliter med smerter fra endoen gjennom hele syklusen, og fikk fjernet med lap for 2-3 år siden, men det kom tilbake med en gang. Og legene tror at det har spredt seg hele bukhulen, for når jeg hadde undersøkelse av tarmen, så hadde den vokst sammen med bukveggen. Så de antar at det er endo som gjør det, men de tørr ikke å gå inn å sjekke, for de er redde de lager med endovev.
Jeg har en fullgått graviditet bak meg, som ble til med pergotime. Og jeg har 3 kjemiske og 1 EXU, 3 på hormonkurer og 1 utenom, så det er mulig å bli gravid. Kjenner mange med endo som er blitt gravide på naturlig måte, selv om det for mange har tatt litt tid.

Jeg har alltid fått høre at man kan ikke se endo på mr, og at man må ta biopsi for å få diagnosen.
Jeg sliter med smerter fra endoen gjennom hele syklusen, og fikk fjernet med lap for 2-3 år siden, men det kom tilbake med en gang. Og legene tror at det har spredt seg hele bukhulen, for når jeg hadde undersøkelse av tarmen, så hadde den vokst sammen med bukveggen. Så de antar at det er endo som gjør det, men de tørr ikke å gå inn å sjekke, for de er redde de lager med endovev.
Jeg har en fullgått graviditet bak meg, som ble til med pergotime. Og jeg har 3 kjemiske og 1 EXU, 3 på hormonkurer og 1 utenom, så det er mulig å bli gravid. Kjenner mange med endo som er blitt gravide på naturlig måte, selv om det for mange har tatt litt tid.

Huff, du har vært igjennom mye! Er biopsi en vevsprøve?

Er redd at de ikke finner noe på mr, men at jeg har det likevel.

Å, tusen takk for svar. Så leit at smertene har økt i lengdeomfang for deg. Jeg har skjønt at man bare må lære seg å leve med dem, men at det finnes lindring via hormonpreparater. (Jeg vil ikke kunne ta det når vi ikke er prøvere lengre uansett, har hatt blodpropp og er allergisk mot blodfortynnende)

Står dere på venteliste til ivf? Du har vel en del PP bak deg du også? Håper du lykkes snart, det er du vel unnet :-)

Det er en dårlig holdning å ha synes jeg, blant de som behandler. Jeg har lest en del, blant annet om en lege som heter Redwine i USA. Han mener at man skal operere kvinnen helt til hun er smertefri og ikke får tilbakefall. Først da er man i mål. Jeg liker hans holdning. :)

Jeg har prøvd siden juni 2013. Jeg ble gravid fire ganger de første 6 pp'ene. De tre første mistet jeg før 5+0. Den fjerde gangen hadde jeg fått progesteronstøtte så da varte svangerskapet helt til 12+6. Etter MA i februar har jeg ikke blitt gravid på nytt. Jeg er nå straks i gang med pp 9 etter MA (totalt pp 15).

Jeg tror at jeg ikke har blitt gravid på nytt siden endoen har blitt mye verre etter MA'en. Jeg er utredet for habituell abort, og bortsett fra at jeg har heterozygot faktor leiden mutasjon, så er det ingenting galt med meg ellers. Utenom endo da. Som de fant og opererte.

Så jeg vil egentlig ha en ny endo-operasjon, for jeg mener at de ikke har tatt bort alt. Og så vil jeg prøve litt selv før vi ber om hjelp. For det virket jo egentlig som at det å bli gravid ikke skulle være et stort problem, når endoen ikke blomstrer.

Last edited:
Jeg har endometriose, ble operert i mars 2013. Har ikke hatt plager siden :)
Vi ble gravide på første forsøk og venter ei lita frøken i februar.
Legen fortalte meg at vi kunne forvente at det tok tid før vi ble gravide, der tok han feil gitt :D kan jo hende det blir vanskeligere når vi vil ha nummer to, men jeg er veldig glad for at vi har blitt gravide. Sånn som legen snakket forventet jeg at dette kom til å bli både tøft og vanskelig for oss. Vi kommer ikke til å vente lenge før vi prøver på nummer to, vet aldri om tilstanden kan forverres..

Du burde absolutt henvises til lap. Som sagt over er det eneste måte å stille en sikker diagnose på, og dersom de får fjernet noe av endometriosen er sjansen mye større for å klare å bli gravid selv. Jeg har selv endometriose, har en hjemmelaget prins på fem år, og ei prøverørsfrøken i magen med ventet ankomst om to uker. Jeg har måttet fjerne egglederne pga endometriosen, så her er det ikke mulig med hjemmelagde barn. Man kan se endometriose på MR men det er krevende og ikke alle leger er flinke nok. Anbefaler deg veldig å få lap på Ullevål, der er ekspertene, på lokalsykehusene er kunnskapen meget varierende .. LYKKe til

Jeg hadde lap i sept. Litt overfladisk endometriose som ble fjernet. Gravid m en gang etter det! :)))

Første pos for oss, og den kom v første mulighet etter lap, så jeg tror det var en sammenheng der :)

Mistet, men d har ikke noe m det over å gjøre. Det er jo dessverre slikt som skjer.... :(

Be om lap. Kan ikke skade :)

Back
Topp