Endometriose

89modellen

Betatt av forumet
Kan man få det etter svangerskap? Vært gravid to ganger og ble det raskt.
Har så vondt rundt endetarmen ved menstruasjon og redd det er symptomer på det.
 
Kan sikkert ha det uten å vite det også. Vet ikke. Men er du bekymret ville jeg dratt til lege. Har dessverre ingen erfaring, men vet det er flere her inne som har.
Prøv google.
 
Jeg er ingen lege, men såvidt jeg har skjønt er det noe som pleier å komme tidligere? Jeg også har masse ubehag ved menstruasjon. Men etter jeg begynte på pillen ble det bedre. Har også to barn som har komt etter første prøveforsøk :)
 
Jeg er ingen lege, men såvidt jeg har skjønt er det noe som pleier å komme tidligere? Jeg også har masse ubehag ved menstruasjon. Men etter jeg begynte på pillen ble det bedre. Har også to barn som har komt etter første prøveforsøk :)
Komme tidligere? Jeg har ikle hatt prøve rør. Blitt gravid begge ganger uten noe hjelp. Har hormon spiral. Tror dere jeg har det?
 
Endometriose brukar å komme tidligare i livet, ikkje etter to svangerskap, trur heller ikkje det gir slike sympt du beskriver. Ta ein tur til legen og spør, kanskje spiralen ligger feil feks?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg tror at jeg har det!
Syke menssmerter
Vond eggløsning
Mye vondt i magen generelle
Vondt å sitte, gå på do osv første dagen med mens
Blod i avføring første dag med mens.
 
Endometriose brukar å komme tidligare i livet, ikkje etter to svangerskap, trur heller ikkje det gir slike sympt du beskriver. Ta ein tur til legen og spør, kanskje spiralen ligger feil feks?


Sent from my iPhone using BV Forum
Har sjekket mange ganger.
 
Jeg har lenge mistenkt at jeg har endometriose. Årsaker til at jeg trur det er "blemmer" (svarte klumper for å si det rett ut) i blodet. Det er pga blodet samler seg der det ikke skal rundt livmoren og koagulerer. Jeg har sterke smerter under mens, pluss at den er ekstremt(!) kraftig. Jeg har lest flere symptomer som jeg går under, men husker ikke alt. Det som skremte meg mest av alt er barnløshet. Men, jeg ble gravid i løpet av to mnd prøvetid, så det kunne jeg legge fra meg. Jeg kontaktet uansett lege pga plagene (som også er symptomer på endometriose), og vært til gyn for det. Kommer ikke lenger med det enda, pga graviditeten.

Uansett, det jeg vil frem til.. du har barn, så barnløshet er ikke et tema hos deg :) om det har noe med endetarmen å gjøre vet jeg ikke, kontakt lege for å finne ut av det. Endometriose er ikke farlig, og ja.. som noen skriver over, man kan ha det uten å vite det.
Når man kan få det, vet jeg ikke. Jeg begynte vell å bli plaga med dette i ungdomsskole alder, kontakta lege som 18-19 år, og vet bare det er vanskelig å bli hørt i den alderen fordi det er "uvanelig" så tidlig (nei, det er ikke uvanlig så tidlig..) :/
 
Jeg har lenge mistenkt at jeg har endometriose. Årsaker til at jeg trur det er "blemmer" (svarte klumper for å si det rett ut) i blodet. Det er pga blodet samler seg der det ikke skal rundt livmoren og koagulerer. Jeg har sterke smerter under mens, pluss at den er ekstremt(!) kraftig. Jeg har lest flere symptomer som jeg går under, men husker ikke alt. Det som skremte meg mest av alt er barnløshet. Men, jeg ble gravid i løpet av to mnd prøvetid, så det kunne jeg legge fra meg. Jeg kontaktet uansett lege pga plagene (som også er symptomer på endometriose), og vært til gyn for det. Kommer ikke lenger med det enda, pga graviditeten.

Uansett, det jeg vil frem til.. du har barn, så barnløshet er ikke et tema hos deg :) om det har noe med endetarmen å gjøre vet jeg ikke, kontakt lege for å finne ut av det. Endometriose er ikke farlig, og ja.. som noen skriver over, man kan ha det uten å vite det.
Når man kan få det, vet jeg ikke. Jeg begynte vell å bli plaga med dette i ungdomsskole alder, kontakta lege som 18-19 år, og vet bare det er vanskelig å bli hørt i den alderen fordi det er "uvanelig" så tidlig (nei, det er ikke uvanlig så tidlig..) :/
Takk for svar, men vil jo ha ett barn til..
 
Takk for svar, men vil jo ha ett barn til..
Da står det nok mellom to valg. Dra til legen for å finne ut hva plagene dine kan være, så få en spire til. Eller motsatt, få en spire, så sjekke annet.

Anbefaler å lufte mistankene dine om endometriose først til lege, for å finne ut av det. Et barn til får du nok uten problemer, om du ikke har hatt det tidligere svangerskap. :)

Legen min sa at graviditet er det som funker best i forhold til mine plager. Så selv krysser jeg fingra på å slippe å styre med mye sjekk, operasjon osv i senere tid..
 
Jeg tror jeg fikk det etter første svangerskap. Har bare selvdiagnosert meg da, men tenker å få sjekket det ut etter dette svangerskapet. Mistenker tarmendometriose som du nevner, hos meg sitter smerten litt lenger oppe. Men den kommer lynende og er helt forferdelig vondt, som regel kun rundt eggløsning og mensen.

Jeg har forresten også veldig lett for å bli gravid, er gravid med mitt tredje uplanlagte barn, så jeg "kvalifiserer" heller ikke slik sett mtp at damer med endo kan slite med å bli gravide..
 
Endometriose brukar å komme tidligare i livet, ikkje etter to svangerskap, trur heller ikkje det gir slike sympt du beskriver. Ta ein tur til legen og spør, kanskje spiralen ligger feil feks?


Sent from my iPhone using BV Forum
Men hva mener du med tidligere i livet?
 
Jeg har endometriose, har hatt problemer i forhold til dette siden jeg var rundt 20 år. Fikk det konstatert via lapraskopi da jeg var 26 år, og jeg hadde mye endometriose. Har fått to barn på naturlig måte, selv om jeg fikk vite at jeg aldri kunne få egne barn :)
 
Men hva mener du med tidligere i livet?
Det begynnar ofte å utvikle seg etter at ein har fått menstruasjon. Mange som har det får også menstruasjon seint, og den er ofte uregelmessig heilt fra starten av. Det er sjølvsagt unntak med alt, men "normalen" utviklar ikkje endometriose plutseleg etter to svangerskap:)
Du kan jo ha problemer i tarm evt veggen mellom tarm/skjede etter fødsel, det er jo ikkje uvanleg. Uansett: sjekk det ut:)

Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det begynnar ofte å utvikle seg etter at ein har fått menstruasjon. Mange som har det får også menstruasjon seint, og den er ofte uregelmessig heilt fra starten av. Det er sjølvsagt unntak med alt, men "normalen" utviklar ikkje endometriose plutseleg etter to svangerskap:)
Du kan jo ha problemer i tarm evt veggen mellom tarm/skjede etter fødsel, det er jo ikkje uvanleg. Uansett: sjekk det ut:)

Sent from my iPhone using BV Forum
Okei, ja jeg begynte jo på ppiller tidlig, 15 år, og da hadde jeg egentlig nesten akkurat fått mensen. Jeg har lest at ppiller/prevensjon kan dempe smertene til endometriose. Var først etter jeg fikk sønnen min at jeg ikke gikk på ppiller på en stund, og da jeg begynte med smerter. Så kan jo være derfor også. :) jeg skal vertfall få sjekket det ut.. :)
 
P piller gjør at man får kunstig mens og kan sette endometriose på pause. Du kan få det i voksen alder også. Jeg visste ikke at jeg hadde endometriose før jeg hadde kikkehullsoperasjon for sekundær barnløshet.
 
Jeg har endometriose, fant ut av det etter å ha hatt sterke smerter i magen lenge. Var på ultralyd, der fant de en stor tvillingcyste på den ene eggestokken. Ble operert med lapraskopi, og da fikk jeg diagnosen. Har ikke hatt smerter etter dette og har blitt gravid helt naturlig :) det du beskriver med endetarmen kjenner jeg meg ikke igjen i, hør meg legen din. Hadde du hatt endometriose tror jeg dette hadde blitt avdekket ved et tidligere tidspunkt, ikke etter to graviditeter..
 
Back
Topp