Endometriose VS fødsel

Takk! Føler meg så tøff som en huleboerkvinne med klubbe altså, så derfor blir jeg litt indignert når helsepersonell foreslår at jeg overdriver menssmertene mine. Men ja, nå kan jeg jo banke diagnosen i bordet, med klubba mi! Ugh!

Så rart at det ikke er mer opplyst hvertfall blant helsepersonell.. Hvis de spør hvordan smertene her, og det er som de vonde endo-smertene får du eventuelt si at det er skikkelig vondt. Evt si at det er sånn endo-menssmerter da om den som er i andre enden av røret har peiling på sakene sine!
 
Mistet du permanent følelsen i foten? Vet at å miste følelse/bevegelighet i beina er en av farene ved epidural. Så jeg er også skeptisk til å ta epidural. I tillegg har jeg sprøyteskrekk og hater sånne nåler og ting festet inn under huden og drypp osv. Grøsser bare ved tanken. Har fått drypp før, en gang jeg var innlagt på sykehus, og det gikk jo greit. Men liker ikke tanken på det. Og med de konsekvensene en epidural kan gi, i værste tilfelle, så tenker jeg å prøve å unngå det. Ihvertfall om smertene blir å ligge rundt på samme nivå som endosmertene. For det vet jeg at jeg kan takle, selv om de er ille.

Siden sykepleier reagerte på at du ikke reagerte mer på riene, visste hun at du har endometriose? Håper sykepleiere/jordmødre på fødeavdelingen er godt opplyst om endometriose, det hadde jo vært en fordel om de vet hva det innebærer. Men å forstå smertenivået til andre mennesker kan jo være vanskelig om du ikke selv har opplevd den smerten. Så må kanskje forberede meg på å utdype dette for jordmor...

Ikke permanent nei, men fikk den ikke tilbake før en stund etter den var ute. Selve stikket og sånt var ikke ille men fytti så ubehagelig å ligge å presse når halve underlivet ditt er følelsesløst og foten må holdes oppe av andre. Snuppa var stjernekikker også så hadde vært fint å kunne bytte stilling og ikke være lenket til sengen.

Jeg fortalte sykepleier etter den kommentaren at jeg var så vant til ondtene at riene var mildt irriterende om noe. Så snakk til jordmor om det når du kommer inn. Det kan jo være at du må ha sterkere dose smertestillende enn normale folk trenger siden du er vant til å ha vondt. Hvis du skal skrive fødebrev kan du jo nevne det der?

Og lystgass er :Heartred hvis du får tilbud om det. Skulle gjerne hatt det hjemme under TR :hilarious:

Forresten, her ble endoen ble 10x verre etter fødsel. Hadde ikke vondt under EL før, det har jeg helt fra EL og hele veien til TR er over. Blør mer og lengre. Fuck endo liksom!
 
Jeg hadde ille endosmerter før jeg fikk barn, klarte ikke gå eller stå. Men fødsel er verre, selve riene med epidural overlever man-da er det pauser og man får smertelindring. Men pressinga var såpass ille at jeg hylte, når hue står i åpningen så kjennes det ut som man driter bowlingkuler. Store sådan! Men til forskjell fra endoen så er det er gevinst her..og man glemmer smerten fort;)
 
Jeg hadde ille endosmerter før jeg fikk barn, klarte ikke gå eller stå. Men fødsel er verre, selve riene med epidural overlever man-da er det pauser og man får smertelindring. Men pressinga var såpass ille at jeg hylte, når hue står i åpningen så kjennes det ut som man driter bowlingkuler. Store sådan! Men til forskjell fra endoen så er det er gevinst her..og man glemmer smerten fort;)
Og jeg ble bedre etter graviditet:) Har ikke i nærheten av de vannvittige smertene lengre.
 
Jeg har endometriose, og det er disse smertene som har satt skalaen min sålangt for hva som er det vondeste jeg vet om. Endometriosesmerter er 10/10. Til sammenligning trengte jeg rotfylling en gang, og gikk med smerter i tanna som ikke en gang morfin hjalp mot (fordi det var åpen nerve), og dette kom kun opp til kanskje 7/10. Urinveisinfeksjon med blod i urin og som har satt seg skikkelig, kanskje 8/10.

Etter lapraskopi for å fjerne endometriose, spurte sykepleier meg hvordan smerten var. Da var den kun 5/10. Altså rett etter operasjon. Trengte nesten ikke noe smertestillende.

Jeg har jo hele livet fått høre at fødsel er ti ganger værre enn menssmerter. Ble jo selvsagt livredd for å føde, så sterke som smertene mine var under menstruasjon. Men endelig ble smertene mine tatt på alvor etter 15 år (under utredning av ufrivillig barnløshet), og jeg fikk diagnosen endometriose. Smertene jeg har hatt på 10/10 kan best beskrives som noen som skjærer meg i magen med flere kniver og roter rundt inni innvollene mine med disse knivene. Jeg kan så vidt puste når dette pågår, og de intense smertene pågår gjerne på maks styrke i 2-3 timer i strekk uten pause. Jeg vet at andre har det annerledes med sin endometriose, så derfor prøver jeg å beskrive hvordan det er for meg.

Så er spørsmålet, for de av dere som har endometriose og har født, var fødsel ti ganger værre? Ble smerteskalaen utvidet? Eller holder fødsel seg innenfor allerede etablert skala for smerte? Tenker at med rier, så får man i det minste litt pustepause innimellom?

Jeg vil bare si til deg at det er helt UMULIG å forberede seg på smertene, de kan ikke sammenlignes med verken andres eller noe man har kjent før for det er i en helt annen del av kroppen og alle kjenner på dette forskjellig. Det mener jeg på den mest positive måten:) Det kan godt hende du jobber så flott, eller kroppen da, at du kommer inn med gode cm åpning som gjør at du kan eks få epidural med en gang og så føler du ikke verre smerte enn din 5/10.

Ønsker å få en idé så kan du tenke deg at du må bæsje og har hatt forstoppelse i 9 måneder så denne bæsjen 50 cm lang og veier rundt 3 kg;) så jobber kroppen slik som den gjør lår man må på do. Det er ikke en følelse du kommer til å føle på med mindre du føder og de smertene som er varer så "kort" i forhold til å f.eks leve med kroniske smerter eller ha smerter ofte grunnet dere ene eller andre - da får psyken kjørt seg kraftig i tillegg som gjør at kanskje opplevelsen av smertene virker verre og du "vet" det er slik du har det "hele tiden" men en fødsel varer kun X'antall tid og det er så brått slutt på alt når du får smertelindring(om du ønsker det) og ikke minst med en gang babyen er født. Det er klart man har vondt i etterkant av en fødsel men det får man smertestillende for også:)

Ikke vær redd, din fødsel blir din opplevelse og det hele er både så sykt verdt det og relativt fort overstått.

Masse lykke til og ikke vær redd for å prate med helsesøster eller få prate med fødselslege på sykehuset sykehuset om du føler for det.
 
Last edited:
Back
Topp