Endometrietest - erfaringer?

Tatt endometrietest hos Aleris på Frogner (Oslo), venter på svar som helst skal komme mandag-onsdag neste uke for å rekke innsett denne mnd. Jeg fikk allikevel påvist kronisk endometritt pga hysteroskopi i desember. Der fant hun store rester som satt fast etter et avbrutt svangerskap. Det ble sendt inn, men de kunne ikke stadfeste hvor gammelt det var. Men det var 100% sikkert at ikke et foster kunne utvikle seg med alt som lå der inne. Har mistet mellom uke 4 og 7 hver gang. Danmark (Diers klinikk) og Norge anbefaler ulike antibiotikakurer for dette, men vi har denne runden valgt å følge Norge. Bare et tips, til dere som driver å utreder.

Forøvrig er Sarah Bastienne Spallek-Halvorsen på Aleris Frogner en kjempeålreit lege som virker å ha mye kunnskap.
Jeg støtter deg på skryt av legen! Jeg hadde også henne, og hun var dyktig og kunnskapsrik! Anbefales herfra også :)

Tatt endometrietest hos Aleris på Frogner (Oslo), venter på svar som helst skal komme mandag-onsdag neste uke for å rekke innsett denne mnd. Jeg fikk allikevel påvist kronisk endometritt pga hysteroskopi i desember. Der fant hun store rester som satt fast etter et avbrutt svangerskap. Det ble sendt inn, men de kunne ikke stadfeste hvor gammelt det var. Men det var 100% sikkert at ikke et foster kunne utvikle seg med alt som lå der inne. Har mistet mellom uke 4 og 7 hver gang. Danmark (Diers klinikk) og Norge anbefaler ulike antibiotikakurer for dette, men vi har denne runden valgt å følge Norge. Bare et tips, til dere som driver å utreder.

Forøvrig er Sarah Bastienne Spallek-Halvorsen på Aleris Frogner en kjempeålreit lege som virker å ha mye kunnskap.
Hei, jeg lurer litt på dette med rester etter sa. Jeg har "alltid" hatt lett for å bli gravid (men også å miste dessverre). Da vi prøvde på nr 1 som 38åring ble vi gravide på 4/7pp. I tillegg til en gang som 36åring uplanlagt. Siste graviditet lyktes med støttebehandling rett før fylte 39.

Nå prøver vi på søsken (41-42 år), og jeg ble faktisk gravid på 1 forsøk, men endte i MA. Blødde i 6-7 uker før det stoppet. Siden har vi ikke hatt så mye som en kjemisk på 8-9pp. Det kan jo selvfølgelig ha mest med alder å gjøre, men jeg lurer litt på om det kan ligge noen rester eller kronisk endometritt som ødelegger for implantasjon.

Så jeg lurer på hvordan det var for deg med restene. Hadde du eggløsninger som vanlig? Noen spesielle tegn? Var det nødvendig med hysteroskopi for å finne restene eller ville man sett det ved vanlig gu?

Hei, jeg lurer litt på dette med rester etter sa. Jeg har "alltid" hatt lett for å bli gravid (men også å miste dessverre). Da vi prøvde på nr 1 som 38åring ble vi gravide på 4/7pp. I tillegg til en gang som 36åring uplanlagt. Siste graviditet lyktes med støttebehandling rett før fylte 39.

Nå prøver vi på søsken (41-42 år), og jeg ble faktisk gravid på 1 forsøk, men endte i MA. Blødde i 6-7 uker før det stoppet. Siden har vi ikke hatt så mye som en kjemisk på 8-9pp. Det kan jo selvfølgelig ha mest med alder å gjøre, men jeg lurer litt på om det kan ligge noen rester eller kronisk endometritt som ødelegger for implantasjon.

Så jeg lurer på hvordan det var for deg med restene. Hadde du eggløsninger som vanlig? Noen spesielle tegn? Var det nødvendig med hysteroskopi for å finne restene eller ville man sett det ved vanlig gu?
Så leit å høre at du sitter i samme "fella" muligens. Jeg vet ikke om jeg hadde eggløsning, siden vi har gått over på donoregg, og testen ble tatt etter SA fra donoregget. De kunne ikke si noe om hvor gamle restene var. Har restene ligget der hele tiden siden første abort så har jeg hatt eggløsning, egguthent og innsett med egne egg.
Vil anta at restene ikke har noe å si for eggløsning, men det er bare min uprofesjonelle tro.

Inge av gynekologene på sykehuset eller ved klinikkene har sett restene. Kom disse restene etter siste SA så klarerte altså minst 1 gynekolog på sykehuset at alt var klart og fint. De så vel en "prikk" som skulle komme ut av seg selv. Dette var mer enn en prikk. Anbefaler virkelig å ta den testen hos Aleris. Jeg hadde ingen tegn på at jeg burde ta den annet enn ingen levendefødte barn.

Er nå for første gang gravid (5+2) etter denne sjekken, antibiotika mot endometritten og infusjoner mot nk cellene (sistnevnte noe omdiskutert, for lite forsket på, men brukes av de store klinikkene i f. Eks India).

Går det riktig veg for oss med denne babyen så vil jeg selvsagt si til alle: kom dere på sjekk!
Har alltid begynt å blø i mellom dpo 14 og 32, så vi er veldig nær et svar. Har forøvrig god oppfølging med måling av progesteron denne runden også.

Masse lykke til! Jeg tenker at å investere i en eller to runder på Aleris (endometrietest og hysteroskopi) er verdt det istedetfor å angre i ettertid.

Hei! Hvordan er det med naturlig prøving i samme syklus som endometrie-testen (altså biopsi). Regner med at biopsien vil være skadelig for en graviditet uansett og at det derfor ikke er så lurt å legge aksjer? Noen som vet?

Hei! Hvordan er det med naturlig prøving i samme syklus som endometrie-testen (altså biopsi). Regner med at biopsien vil være skadelig for en graviditet uansett og at det derfor ikke er så lurt å legge aksjer? Noen som vet?
Vet ikke helt sikkert. Men tenker som deg at det vil nok ikke være helt heldig for en graviditet at det skrapes løs deler av slimhinne og rotes rundt inni der. Men det kommer jo alt an på når det tas prøve og når egg har blitt befruktet og om det da har rukket å komme ned i livmora. Jeg er ingen lege og bare spekulerer litt fritt her.

Kanskje det går an å være heldig at de ikke skraper borti akkurat der et embryo har slått seg ned? Hvem vet? Tenker at det er iallefall ikke noe farlig om man hopper i høyet. Men at man bør kanskje ikke ha helt store forhåpninger om å lykkes heller den syklusen.

Jeg fikk beskjed om at hvis jeg mistenkte graviditet så ville de ikke gjøre det. Det står også flere steder at de vil du skal ta en graviditetssjekk først hvis du er usikker. Så jeg tror jeg ville droppet det. Bare for å være på den sikre siden.

Oj. Det fikk ikke jeg beskjed om. Fikk i grunn lite info føler jeg. Fikk for eksempel ikke noe beskjed om smertestillende i forkant. Fikk heller ikke noe beskjed om hvordan jeg skal forholde meg til tiden etter testen. Jeg har for sikkerhetsskyld latt være å ha sex nå etterpå siden de har vært og rotet inni der og laga sår. Men vet jo ingenting om det er trygt å bade i badekar osv.

Back
Topp