Endelig!

Da var morkakeprøven gjennomført! Dessverre traff legen på en del blod så han kunne ikke love oss at prøvene ble gode nok [emoji20] Men han ville ikke stikke på nytt og dermed øke risikoen for spontanabort (heldigvis). Så vi får bare krysse fingre og håpe at de fikk det de trenger! Blir en lang uke dette...
En gøy ting kom det likevel ut av det da; han målte babyen til å være 11+5 (mens jeg nok egentlig er 11+1 eller 2) så h*n vokser iallefall som bare det [emoji2] Og jeg fikk jo se på ultralyden hele tiden mens han holdt på med prøvetakingen, og h*n hoppet og spratt rundt inni der som en liten sprellemann [emoji173]️ Det var samme lege som de 3 andre gangene jeg har tatt morkakeprøve, og jeg har virkelig bare gode ting å si om han. For en trygghet han utstråler, og ikke minst profesjonalitet - i tillegg til å være utrolig hyggelig [emoji4] Alt i alt en fin opplevelse, bare med en ekstra liten uønsket usikkerhet som rett og slett bare skyldtes uflaks...

Nå ble jeg både nervøs og spent. Har tenkt på deg.
Krysser fingrene for at dette går som ønsket og at blodet ikke har noe å si for prøven.
Det er betryggende å høre tilbakemeldinger om legen. Skal jo selv sa fostervannsprøve om noen uker, så da (ikke sikkert jeg får samme) er det jo proffe folk der.

Ta vare på deg og nurket. [emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️

Da var morkakeprøven gjennomført! Dessverre traff legen på en del blod så han kunne ikke love oss at prøvene ble gode nok [emoji20] Men han ville ikke stikke på nytt og dermed øke risikoen for spontanabort (heldigvis). Så vi får bare krysse fingre og håpe at de fikk det de trenger! Blir en lang uke dette...
En gøy ting kom det likevel ut av det da; han målte babyen til å være 11+5 (mens jeg nok egentlig er 11+1 eller 2) så h*n vokser iallefall som bare det [emoji2] Og jeg fikk jo se på ultralyden hele tiden mens han holdt på med prøvetakingen, og h*n hoppet og spratt rundt inni der som en liten sprellemann [emoji173]️ Det var samme lege som de 3 andre gangene jeg har tatt morkakeprøve, og jeg har virkelig bare gode ting å si om han. For en trygghet han utstråler, og ikke minst profesjonalitet - i tillegg til å være utrolig hyggelig [emoji4] Alt i alt en fin opplevelse, bare med en ekstra liten uønsket usikkerhet som rett og slett bare skyldtes uflaks...

Så godt å være ferdig! Uheldig med blodet, mem får håpe prøvene ble gode nok likevel. Krysser fingrene for at alt er i orden!

Har du tatt andre blodprøver og TUL før prøven? Lurer sånn på hvordan det foregår da jeg skal på TUL i morgen pga alder/risiko.

Har du tatt andre blodprøver og TUL før prøven? Lurer sånn på hvordan det foregår da jeg skal på TUL i morgen pga alder/risiko.

Kan forklare hvordan det foregikk da vi var på informasjonsmøte på Riksen. Er første gang vi skal på fosterdiagnostikk, og dette pga alder. Tok TUL på mitt lokale sykehus først for å bekrefte at det var noe der. Ble henvist videre derfra.

Hun (på Riksen) hadde en hel mappe med info som hun gikk igjennom med oss. Hvis vi valgte KUB-testen og svarresultatet ble innenfor et visst område, hun viste oss en brøk, husker ikke helt tallet, så anså de seg fornøyd med det og man kunne da ikke angre seg og ta fostervannsprøven i tillegg. Viste derimot prøven et lite avvik i forhold til den brøken kunne man få tilbud om fostervannsprøve.

Vi kunne droppe KUB-testen og gå direkte på fostervannsprøven i stedet hvis vi ville. Får ikke i både pose og sekk på en måte da. Vi valgte å gå direkte på fostervannsprøven. Da må man være over uke 15 for at det skal være nok fostervann til å kunne ta testen. Det ble tatt en blodprøve av meg også, for å kunne sammenligne et eller annet som jeg ikke fikk helt med meg.

Nå har jo TS gjort dette flere ganger før og kanskje det har foregått litt annerledes for henne.

Jeg tok TUL i uke 9 på SSK, bare for å bekrefte hvor langt jeg var på vei. Så henviste de meg til OUS (riksen) i uke 11. Der var vi til en obligatorisk samtale først, som denne gangen kun ble en formalitet ettersom dette som sagt er min fjerde gang. Han som hadde samtalen sa at sannsynligvis var det jeg som kunne informere han om hvordan dette foregikk, heller enn omvendt [emoji1]
Så tok vi prøven, og nå er det bare å vente.

Den første gangen jeg tok morkakeprøve var jeg 29 år og det ble oppdaget forstørret nakkefold på privat UL i uke 12. Resultatet den gangen ble trisomi 21 og svangerskapsavbrudd i uke 13. Derfor vil jeg alltid få tilbud om morkakeprøve hvis jeg vil uansett alder etter dette (uten spørsmål).

Lykke til!

Prøven kunne brukes, og jeg fikk bekreftet på telefon i går at den var helt fin. Skulle få brev i posten til uka. Hipp hurra!!!! Fortalte det til søsken samme kveld (stor stas!!!) og resterende familie og nære venner i dag. Facebook får vente litt til [emoji4] Er så glad!!!

Dette var nydelig lesing. [emoji179] Gleder meg med dere. [emoji7]

Vi venter veldig til det er vår tur til å ta prøven. Klarer ikke å slappe helt av og glede meg 100% ennå kjenner jeg. Er jo ikke automatisk nor galt bare for at alderen har sneket seg på litt siden forrige graviditet.

Dette var nydelig lesing. [emoji179] Gleder meg med dere. [emoji7]

Vi venter veldig til det er vår tur til å ta prøven. Klarer ikke å slappe helt av og glede meg 100% ennå kjenner jeg. Er jo ikke automatisk nor galt bare for at alderen har sneket seg på litt siden forrige graviditet.

Vet så godt hvordan du har det [emoji173]️
Krysser fingre for at alt er bra hos dere også!

Back
Topp