En "urettferdig" julekalender?

De er ikke så kranglete av seg når den ene får noe og ikke den andre. Men tenkte dette kunne være en fin ting for å lære å dele?
Vi skulle gjerne lagt inn opplevelser, jeg får dessverre ikke til å planlegge slikt for jeg må gå etter formen min. Aner aldri når den er fin eller dårlig. Redd jeg skuffer de om jeg har en dag på sofaen den dagen aktiviteten skal skje :)
Det har jeg full forståelse for. Men da synes jeg det er en god ide med å ha annenhver dag:) sånn som flere sier her; det er bra for barn å lære å dele:)

Vi hadde det sånn, 3 søsken. Kjempeflott, synes selv det er litt kvalmt at alle barn skal få 24 gaver før jul, der det hele kulminerer i et berg av gaver å julaften.

Jeg delte kalender med mine søsken, og fikk pakke hver tredje dag. Det var vel stunder vi syntes det var litt kjipt, men stort sett var det ikke noe problem. Det var jo slik vi var vant til å ha det. Blir vel noenlunde samme løsning her om vi får flere barn - for meg er det uaktuelt å lage flere pakkekalendere :-)

Vi har vanlig sjokoladekalender også får de adventsgave, søndagen. Bedre for lommeboken :)

Så koselig tradisjon og dere lærte samtidig gleden ved å gi! Det likte jeg :D
Ja d var kjempekoselig! For mamma sin del var d nok også litt økonomi inn i bilde da, hun var student på den tiden. Og vi hadde strenge budsjett å forholde oss til, så d var noen dager vi fikk nøtter å sånn i pakkene våre, men vi var like blid vi! Var egentlig å finne og pakke inn gavene og ordne alt på forhånd som jeg husker best nå i ettertid! :)

Man må lære seg å dele. Om alternativet var sjokoladekalender hadde de nok ikke nølt med å godtatt det vel..

Sånn har vi alltid hatt det! Synes det blir alt for mye pakker, å d er dyrt uansett hvor billige gaver man kjøper. Aldri tenkt på at det har vært feil eller urettferdig.

Ikke helt samme greia, men vi er fire søsken som delte en sjokoladekalender. Så jeg blir overrasket over at litt større barn syns det er urettferdig å måtte dele, spesielt med søsken. Høres ut som en god løsning og ikke minst flott at de lærer seg å dele, vente på tur og glede seg på andres vegne.

Da jeg var liten fikk jeg og broren min somregel gave annenhver dag og hver vår eller felles gave (gjerne en julefilm) på julaften de årene vi fikk gavekalender. Gikk fint det:-)

Jeg prøvde det et år. Tror de var 3 og 8. Var litt redd for at yngste skulle bli sint når han ikke fikk, men det gikk veldig fint, de syns det var kjekt å se hva den andre fikk. Syns egentlig det er veldig styrete med den pakkekalenderen. Blir liksom aldri ferdig, så blir det fort litt spontane gaver siden den aldri er full 1. Desember :p det blir fort litt dyrt.

Jeg tenkte å gjøre dette i år, mine er 4 og snart 2 år. De får annen hver dag i uken og begge i helgen. Tenkte det kunne være fin trening, å se at søsken får noe, de må dele!! Også er det deres tur dagen etter ☺️

Hvis det funker for dere:p rettferdig blir det jo, siden begge må vente på tur. Men ville ikke gjort det slik selv:p men nå er ikke jeg noen fan av pakke kalendere og skulle få pakker hver dag!:p her kommer mitt barn til å få en sjokoladekalender og en appelsin med nelikker. Også heller en pakke på julaften morgen:) når de blir større så får de en "opplevelses kalender". Som ikke blir planlagt hver dag. Men kommer til å skrive en lapp kvelden i forveien:) kan være så enkelt som at de får velge middag den dagen, en 20kr til lørdags godt, at de skal besøke besteforeldre, bake pepperkaker osv:p

Så det hadde jo gått ann hvis du selv er usikker på annenhver dag? Gi begge gaver innimellom også innimellom enkel opplevelse du kan skrive til de på morran hvis du har en god dag?:) da kan man velge å gi en gave, eller å gi en opplevelse når du ser dagsformen:)

Husker en advent som var den beste kalenderen både jeg og broren min fikk, og det var lego. Mamma hadde funnet to legosett som begfe hadde 23 byggetegninger, så vi fikk delene for hver dag frem mot jul, og på julaften fikk vi en film sammen. Vi satt igjen med ferdigbygde legoting og koste oss og så film :-) bare som en idé. Enkelte dager var det bare 3 legobiter i kalenderen, neste dag kunne det være 10. Og da vi begynte å bygge visste vi ikke hva det skulle bli til slutt :-P

Vet om mange søsken som måtte dele kalender. Ingen klaget.

hva med å innføre ADVENTS kalender med pakker kun om søndagene. Og da gjerne ting barnet trnger som truser/sokker og strømpebukser sammen med litt kjekke ting og/eller godteri.

Mine barn har fått dette i flere år, samme som jeg selv fikk som liten.

Back
Topp