En "urettferdig" julekalender?

Absolutt, var nesten like stas å se på at broren min pakket opp sine gaver, som det var å åpne mine egne :)
Syns det var helt topp. Kan ikke huske jeg savnet en egen ihvertfall, og det var jo like spennende å følge med på hva de andre fikk :)

Det er litt dette jeg er ute etter, gleden ved at andre får noe også.
De "deler" såpass bra så regner med at de begge får både ta på og leke med det som kom i pakken den dagen :)

Vi har egentlig ikke en tradisjon om hvordan julekalender de har. Har ikke pakkekalender hvert år, men synes det er ekstra koselig enn sjokoladekalender. Men pakke hver dag synes jeg kanskje kan blir litt mye også. Uenig med meg selv :p
Det dukker alltid opp en sjokoladekalender til de og mannen hvert år ;)

Om dere ikke har en fastlåst tradisjon fra før må det jo være ekstra greit å innføre den løsningen i år da :)

Det er litt dette jeg er ute etter, gleden ved at andre får noe også.
De "deler" såpass bra så regner med at de begge får både ta på og leke med det som kom i pakken den dagen :)
Så lenge dere har et opplegg som ungene opplever som rettferdig (dvs alle får like mange gaver og noenlunde lik verdi), går det nok fint :)

Nei, livet er jo ikke rettferdig det er sant. Men samtidig vil jeg jo at de ser på førjulstiden som noe spennende og magisk. Tenkte de kanskje lærte å glede seg på vegne av den andre da? :)
Ja, det er jeg sikker på at de gjør! Her i huset er det i hvert fall slik at det er like spennende for begge selv om bare den ene har fått gave. :)

Synes det er en fin løsning jeg :-) De lærer seg å dele, og de blir ikke bortskjemt. I tillegg kan man også få mer "nyttig" ut av kalenderen, og ikke bare kjøpe tullegaver for å fylle opp :-)
Super ide!

Vi delte alltid da jeg var lita, d var topp d! Og da vi ble litt eldre var vi med å kjøpte, sånn at jeg kjøpte til søstra mi og hun til meg, å så åpnet vi annenhver dag! Funka kjempe fint, aldri sure miner! :)

Jeg er vokst opp med det og gjør det med mine barn i år. Første gang yngste får kalender. Bruker samme kalender som vi hadde når vi var små. Men de får en sjokoladekalender hver, sånn fra europris til 10 kr. Like god sjokolade, men ikke noe "populært" motiv fra Barne-TV el.

Du kan jo evt gjøre det slik at de kun får gave i helgene - resten av dagene kan det være aktiviteter som alle skal gjøre sammen :) som å bake pepperkaker, dra ut på grilltur, se en hyggelig julefilm..

Men nei - det er ikke urettferdig med gave hver sin dag :)

Nja, kanskje om de er vant med det. Men det behøver jo ikke være dyrt med gaver hver dag. En dag kan være 1 eller 2 foxbiter feks, en annen "idag skal vi ake". Jeg hadde blitt skuffa om jeg ikke fikk hver dag. Det var aldri str eller verdien som talte, men spenningen :)

Vi hadde det og visste ikke om noe annet heller, hehe. Synes det er fint og kommer sikkert til å gjøre det samme neste år :) i år blir det bare sjokolade :)

Du kan jo evt gjøre det slik at de kun får gave i helgene - resten av dagene kan det være aktiviteter som alle skal gjøre sammen :) som å bake pepperkaker, dra ut på grilltur, se en hyggelig julefilm..

Men nei - det er ikke urettferdig med gave hver sin dag :)
Nja, kanskje om de er vant med det. Men det behøver jo ikke være dyrt med gaver hver dag. En dag kan være 1 eller 2 foxbiter feks, en annen "idag skal vi ake". Jeg hadde blitt skuffa om jeg ikke fikk hver dag. Det var aldri str eller verdien som talte, men spenningen :)

Jeg har dessverre ikke en helse til å planlegge 24 dager frem i tid, jeg kan våkne i morgen å ha en elendig dag. Tenker det blir mer skuffa barn om jeg ikke kan gjennomføre det som er tenkt. Så her må det bli litt små ting. Har funnet masse fint til de, men har ikke funnet 72 små gaver. Og tenkte egentlig det jeg har kjøpt inn nå kan holde :)
Er det ikke litt spenning å se hva den andre får også da? Jeg husker jeg alltid var spent på hva min søster fikk om hun fikk gave og ikke meg.
De får ikke godteri i kalenderen, med så mye allergi i dette huset så blir det voldsomt urettferdig for den med allergi :)

Vi delte alltid da jeg var lita, d var topp d! Og da vi ble litt eldre var vi med å kjøpte, sånn at jeg kjøpte til søstra mi og hun til meg, å så åpnet vi annenhver dag! Funka kjempe fint, aldri sure miner! :)

Så koselig tradisjon og dere lærte samtidig gleden ved å gi! Det likte jeg :D

Jeg er vokst opp med det og gjør det med mine barn i år. Første gang yngste får kalender. Bruker samme kalender som vi hadde når vi var små. Men de får en sjokoladekalender hver, sånn fra europris til 10 kr. Like god sjokolade, men ikke noe "populært" motiv fra Barne-TV el.

Jeg tror yngste skal vente litt også, eller om det kanskje kommer litt smoothieposer og noe frukt i helgen :)

Jeg og mine to søstre fikk tredjehver dag pluss lørdager og julaften.

Jeg har dessverre ikke en helse til å planlegge 24 dager frem i tid, jeg kan våkne i morgen å ha en elendig dag. Tenker det blir mer skuffa barn om jeg ikke kan gjennomføre det som er tenkt. Så her må det bli litt små ting. Har funnet masse fint til de, men har ikke funnet 72 små gaver. Og tenkte egentlig det jeg har kjøpt inn nå kan holde :)
Er det ikke litt spenning å se hva den andre får også da? Jeg husker jeg alltid var spent på hva min søster fikk om hun fikk gave og ikke meg.
De får ikke godteri i kalenderen, med så mye allergi i dette huset så blir det voldsomt urettferdig for den med allergi :)

Jeg vet om noen som gjorde det slik, og da var vel adventskalendergaven ordnet for bare 1-4 dager frem i tid (ikke alle på en gang). Men var bare ment som et alternativt forslag :) Går like greit med annenhver.

Er vant til å dele med ene søsteren min. Vi hadde vær vår dag.

Men et tips til gave: Kjøp sånne ting som er i flerpakning. F.eks blyanter, fordel 1blyant på hver gave/pose.
Samme med sjokolade(hvis du skal ha det også).
Små plastdyr/leker i flerpakninger. Åpne pakken og fordel 1-2 dyr/leke på en kalenderpose.
Trenger ikke å gjøre det dyrt eller stort. På julaften kan det være en litt større ting. F.eks en eske lego eller noe som de kan leke med frem til middag.
Jeg kjøpte 5 ting i dag til min sønn sin adventskalender. Endte opp med å få 11 gaver av de tingene. :)
Europris, nille osv har gjerne små ting til en billig penge. Og det er kjempelurt å dele opp pakninger hvis det er mange ting i de.

Jeg og broren min hadde annahver dag :) skal videreføre den tradisjonen dersom vi får flere barn. Syns det var helt topp :)

Vi var fire unger som fikk hver fjerde dag da vi var små. Husker det ikke som urettferdig i det hele tatt. Vi var spente på hverandres vegne og telte ned til vår "egen dag". Hadde ikke noe kalender utenom heller. Tenker det bare er sunt å måtte vente på tur og ikke bli overøst av gaver. Fører tradisjonen videre til egne barn :)

Back
Topp