En ubeskrivelig tid

Noelialita

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Desemberskatter 2016
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Julilykke 2023
Marsmagi 2025
Denne magiske reisen startet for ca. 269 dager siden, altså 38 uker og 3 dager siden. Lite visste jeg da hva fremtiden ville bære. Etter å ha vært skikkelig hormonell og andre graviditetstegn viste seg i uke 3, tok jeg en test den dagen jeg ventet mensen, 9. April 2016. Testen slo positiv med en gang, og slo ut pusten av både meg og sambo. Dette var så absolutt ikke planlagt, men det var alikevell veldig ønsket.

Her var jeg akkurat 4 uker på vei, og visste lite hva fremtiden ville bringe. Abort var aldri et alternativ, til tross for alle skumle tankene om hvordan det kom til å bli framover. Jeg gikk andre året på videregående skole, og var i stor gang med planleggingen av russetiden min våren 2017. Nå måtte alle planer settes på pause, og unnskyldninger for å ikke kunne komme i mine venners bursdagsfester kom en etter en.

Jeg har alltid hatt et godt forhold til min mor, men å fortelle henne dette var utrolig vanskelig for meg. Allikevel gjorde jeg det dagen etter jeg selv fant det ut, og det har vært det beste valget jeg har gjort. Hun har sammen med samboeren min vært den beste støttespilleren gjennom denne magiske reisen, og jeg har fått et så mye sterkere og nærmere bånd med henne.

Uka etter positiv test, fikk jeg en blødning, og på tul. i uke 6 så vi to fostersekker der den ene var tom. Den andre hadde et hjerte som slo, og jeg fikk høre et hjerte slå. Her sa de til meg at siden hjertet slo så fint nå, så var det veldig lite sannsynlighet for at noe skulle gå galt. Og foreløpig ser det ut som de har rett.

Da sommerferien startet, ble nyheten sluppet offentlig. Både venner, familie, bekjente og ukjente hadde sine meninger om dette, men jeg brydde meg ikke lenger om det. De nærmeste hadde visst det en stund, og de støttet meg og gledet seg sammen med meg. På oul, fikk vi se en fin liten gutt. De var så absolutt ikke usikker på kjønnet, da han var veldig glad i å vise seg frem. Dette ble bekreftet på flere ultralyder som vi var på for å hjelpe ultralyd damen her med en oppgave hun holdt på med. Terminen endret seg ikke heller, så den har hele tiden vært 20.12.2016

Nå sitter jeg her med 2 uker til termin, og vet at om 4 uker så har et nytt kapittel i mitt liv startet. Jeg har aldri likt det ukjente, men jeg vet dette kapittelet har mye glede å by på og jeg gleder meg enormt. Lillegutt har allerede satt sine spor i mitt hjerte, og til tross for alderen, plagene og forandringene så gleder jeg meg til å endelig møte han og starte min egen lille familie. I dag fikk jeg også lov til å gå ut i permisjon fra skolen, der det er 10 skoledager igjen før juleferien starter.

Så nå sitter jeg her, 18 år, halvveis i mitt tredje år på vgs studiespesialisering, og venter verdens beste julegave! Det er mye jeg kanskje ville gjort annerledes i livet, men å oppleve dette svangerskapet ville jeg aldri byttet bort.

Rørende lesing!
Ja, det er virkelig et mirakel. Livet tar noen overraskende vendinger av og til.

Jeg kom over et notat hvor jeg hadde skrevet litt om at fremtiden var så satt og forutsigbar. Jeg var 25, ferdig med utdanning, hadde jobb, mann, hus og to barn; en gutt og en jente. Jeg trodde vi hadde opplevd de store forandringene i livet allerede. Så ble alt snudd på hodet. Oljekrisen slo til og mannen fikk ikke forlenget kontrakten sin akkurat samtidig som vi giftet oss og jeg ble gravid med tredjemann. Så mistet jeg også jobben og ble uventet gravid igjen omtrent samtidig som vi så oss nødt til å flytte fra hjemmet vårt til en annen kant av landet hvor jeg fikk meg ny jobb, vi flyttet inn i nytt hjem, måtte ha ny bil for å få plass til den nye babyen. Så i forhold til det forutsigbare livet jeg så for meg, ble alt forandret på kort tid!

Så herlig<3 Jeg ble gravid med min eldste når jeg var 19 og jeg har aldri angret et sekund! Gikk også i 3vgs og feiret russetiden med en baby på armen:) Masse lykke til, jeg heier på deg!!
Må dele et bilde av meg og snuppa, dette fikk meg til å mimre litt:p
ImageUploadedByBV Forum1481054794.598928.jpg

Så herlig<3 Jeg ble gravid med min eldste når jeg var 19 og jeg har aldri angret et sekund! Gikk også i 3vgs og feiret russetiden med en baby på armen:) Masse lykke til, jeg heier på deg!!
Må dele et bilde av meg og snuppa, dette fikk meg til å mimre litt:p
Vis vedlegget 210575
Tusen takk! For et hærlig bilde! ❤️ Veldig greit med så mange gode folk rundt meg som motiverer, og hjelper meg til å klare dette! :D

Forresten, et lite tips som hjalp meg mye det året:) Det er mange store prosjekter i 3vgs, og lærerne mine la opp til at jeg fikk ha tverrfaglig prosjekt om svangerskap og fødsel. Måtte ha tre fremføringer for forskjellige klasser; en i norsk der jeg skrev dagbok om svangerskapet, i naturfag der fokus var på de fysiske forandringene i kroppen, og i samfunnsfag om hvordan jeg taklet å bli ung mor, reaksjoner fra de rundt meg og den typen ting. Var jo en del arbeid, men det var jo uansett noe jeg kunne mye om og tenkte på hele tiden! Så dette hjalp meg med å fullføre året, jenten min ble født i januar. Hadde nok ikke klart å ha det samme fokuset på andre tema akkurat da;) Lærerne syntes det var læringsrikt for de andre elevene å få informasjonen fra noen som hadde opplevd det, i stedet for fra læreboken:)

Forresten, et lite tips som hjalp meg mye det året:) Det er mange store prosjekter i 3vgs, og lærerne mine la opp til at jeg fikk ha tverrfaglig prosjekt om svangerskap og fødsel. Måtte ha tre fremføringer for forskjellige klasser; en i norsk der jeg skrev dagbok om svangerskapet, i naturfag der fokus var på de fysiske forandringene i kroppen, og i samfunnsfag om hvordan jeg taklet å bli ung mor, reaksjoner fra de rundt meg og den typen ting. Var jo en del arbeid, men det var jo uansett noe jeg kunne mye om og tenkte på hele tiden! Så dette hjalp meg med å fullføre året, jenten min ble født i januar. Hadde nok ikke klart å ha det samme fokuset på andre tema akkurat da;) Lærerne syntes det var læringsrikt for de andre elevene å få informasjonen fra noen som hadde opplevd det, i stedet for fra læreboken:)
Det hørtes jo utrolig spennende ut, og hadde nok vært utrolig gøy å gjort selv! Men jeg har verken naturfag eller samfunnsfag som fag i år :p Har heldigvis muligens funnet en løsning med lærerne som kan funke for alle :) Det eneste som skremmer meg mest er jo den nye fraværsgrensen som begynte til høst siden det er så lite fakta/ informasjon om den, og alle lærerne sier jo forskjellig om den...

Back
Topp