En typisk ukemeny?

Denne uka ser det slik ut:

Mandag: Pølsegrateng med hvitløksbrød
Tirsdag: Fiskekaker med kokte poteter. gulrot og løk
Onsdag: Stekt kjøttdeig krydret med hvitløk og pepper, i tortilla med salat, rømme og salsa
Torsdag: Stekte pølser og hjemmelaget potetmos
Fredag: Ovnsstekte poteter og strimlet svinekjøtt med peppersaus og dampede grønnsaker
Lørdag: Hjemmelaget pizza
Søndag: Viltgryte med hjemmelaget potetmos og dampede viltgrønnsaker

Mand
Forrett kamskjell
Hovedrett hjortekabonader med røstipoteter og grønnsaker
Dessert softis
Tirsd
Forrett Spinatsuppe med egg
Hovedrett hel ovnsbakt ørret med kokepoteter og grønnsaker
Dessert Tilslørte bringebær (samme som Tilslørte bondepiker men eplene er byttet ut med bringebær)
Onsd
Forrett kamskjell
Hovedrett Grønnsaks Brennsnut (lapskaus) med flattbrød
Dessert jordbær med krem
Torsd
Forrett rekekoktail
Hovedrett levergryte
Dessert softis
Fredag
Forrett kyllingsalat
Hovedrett N****'s Fiskesuppe serveres med grovbrød
Dessert bær med vaniljesaus
Lørdag
Grøt
(Skal lage andebryst med tilbehør om kvelden)
Søndag
Forrett potet og purreløksuppe
Hovedrett oksestek med grønnsaker og kokte poteter
Dessert sjokoladefondu (vi drypper bær i sjokolade)

Der det var ukens meny her i huset.
Vet at det er uvanlig med å ha treretters som standar men er oppvokst med det og har tatt det med videre til mine barn.
(Husk at om en har flere retter så spiser en ikke mer en spiser bare mer variert)
Her er alle med i matlagningen i hverdagen + at en lørdag i mnd så lager vi opp ferdige middager til senere slik at mye er klart.

Svin på skogen: svinekjøtt i strimler marineres i hvitløk, litt olivenolje, en dash sitronsaft.mens dette marineres kutter jeg grønnsaker: minst 5 typer (gode valg: gulrot, rødløk, paprika i alle farger, minimais, sopp, aubergine, sellerirot, brokkoli, blomkål). Fres grønnsakene (vent med løken). Ta de over i en skål og fres kjøtt. Hiv over løk mot slutten av steketiden. Ha så i alle grønnsakene igjen + litt vann (3dl?). Kok i 5 min. Jevn med 1-2 ss maizenna jevning. Bland i 2 ss rømme og server. Kok byggryn til.

Enchiladas: som oftest bruker jeg kjøpte lefser (lager av og til men har ikke oppskrift her).

Salsa: fres 1 finhakket rødløk og 1 finhakket paprika med litt chilli og hvitløk ( i olje). Tilsett 2 boks hakka tomater, litt balsamico, cumin, koriander, salt og pepper etter smak. Småkok mens du freser kyllingstrimler i en stekepanne. Ha over litt (1ss?) salsa når kyllingen har fått stekehinne. Legg kylling og salsa (mengde etter smak:-)) i lefser og rull sammen (lag en "knekk" i endene så faller ikke fyllet ut!), legg i ildfast form med litt ost over og gratiner i ovn. Server med ris. Ris? Hvorfor skreiv jeg det? SALAT heter det:-)

Last edited:
Back
Topp