En snarsint pappa!

Når det kommer til penger så går det veldig fint. Både jeg og typen har godt til å forsørge ett barn :) og om det skulle oppstå en liten knipe i ny og ne er vi så heldige å ha så mange gode i familien som vil hjelpe! Jeg skjønner at det kan være tøft med utdanningen.. Men en ting veg jeg sikkert, å det er at jeg kommer ikke til å fullføre utdanningen til jeg får den jobben jeg vil ha, og SÅ få barn. Så ett sted på utdanningen stoppe opp litt. Men spørsmålet er om jeg evt skal vente til jeg er ferdig med mine 3 år på videregåande...

Om du klarer å ha en deltidsjobb og gå på skole slik at du har opptjent noe i foreldrepenger er det supert.

Jeg gjikk bare skole og fikk kun engangsstønaden og det var veldig trangt men det gjikk, fikk ikke noe hjelp fra familie men sambo jobbet jo.

Jeg hadde egentlig deltids jobb men siden jeg ble mye sliten i svangerskapet så sa jeg fra meg timene mine isteden for å sykemelde meg, det var domt.
Jeg var 7 mnd på vei da jeg gjikk ut vgs ;) var akkurat 19 år da snuppa kom.
Når snuppa var i bhg startet jeg 100% på jobb igjenn.

Men ville nokk ventet til siste året ihvertfall. Tror det hadde vært vanskelig å komme seg på skole igjenn etter et år, lettere å komme seg på jobb ;)

Last edited:
Er 23 og uten utdanning. Likevel, priser meg vel på at jeg fullførte VGs så jeg fikk studiekompetanse til videre utdanning. Plutselig så vil jeg bli til noe, og med studiekompetanse kan jeg søke på nesten hva som helst:)

Min samboer fullførte ikke VGs. Han må betale for å ta opp igjen fag han ikke har bestått som Matte for at han kan bli sykepleier. Han slet tidligere med å få seg jobb og ble arbeidsledig da vi var inn i vår 3dje måned i svangerskapet. Dette kom utrolig overraskende da vi hadde det som trengtes før man fikk barn. Det aller viktigste. Så hadde det hardt under hele svangerskapet fordi ting kan komme overraskende på en og da bør man ha god backup.

Anbefaler deg å fullføre VGs!

Sent from my iPho

Hei igjen! Kjæresten min er 24 år og har like store ønsker som meg å få barn. Jeg har godt med penger som jeg har spart og tjener nå :) jeg har også kjøpt meg inn i huset til kjæresten min. Så jeg bor med kjæresten i vårt eget hus. Men etter hva dere har skrivd om ulike erfaringer når det kommer til utdanning så hørest det best ut å vertfall vente til 3 år vgs er ferdig! :) takk for alle som tok seg tid!

Jeg fikk i lærlingetiden, planlagt barn. Gikk kjempe fint. :) Begynte på som lærling igjen når gutten var 8 mndr, og pappaen tok permisjon. :)

Ansvarsfull nok? Hva i all verden skal det komme inn i bildet? Hele greia med dette var at jeg spurte om evt erfaringer og tips fra andre som kanskje ville dele med meg. Er jeg plutselig ikke ansvarsfull ovenfor et barn fordi jeg vil pause utdanningen og få ett barn? Jeg vet ikke med deg, men jeg er ikke den typen som vil ha mitt første barn i 30 års alderen.. :) dette sier vell mer hvordan du dømmer andre. Du kan ikke sitte å si at en person ikke er ansvarsfull nok oven for et barn pga en pause i utdanningen, for... Hva vet vell du? :) Det finnes så utrolig mange som stopper opp utdanningen en stund pga ett barn kommer til verden, planlagt eller ei.

Fordi andre har gjort det før deg betyr ikke det at det er en ansvarsfull handling ;)

Når det kommer til penger så går det veldig fint. Både jeg og typen har godt til å forsørge ett barn :) og om det skulle oppstå en liten knipe i ny og ne er vi så heldige å ha så mange gode i familien som vil hjelpe! Jeg skjønner at det kan være tøft med utdanningen.. Men en ting veg jeg sikkert, å det er at jeg kommer ikke til å fullføre utdanningen til jeg får den jobben jeg vil ha, og SÅ få barn. Så ett sted på utdanningen stoppe opp litt. Men spørsmålet er om jeg evt skal vente til jeg er ferdig med mine 3 år på videregåande...
Ville absolutt ha venta ja. Kva er det som hastar slik med å få barn? Forstår jo at du har lyst på, det er jo det beste i verden, men alt til sin tid:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg fikk min første når jeg var 20, var ikke planlagt men var ikke for ung for det om :) selvom jeg var partyjente nr1 før jeg ble gravid! Så å bli mor ung ser jeg ingenting galt med. Jeg hadde jo da fullført vgs og glad for det, greit å ha det i boks. Med det sagt så er jeg fortsatt student og får mitt tredje barn nå, mitt andre mens jeg er i studier, og synes det har gått veldig fint :) så akkurat det å få barn i utdanning ser jeg absolutt ingen problem med :)

Sent from my iPad using BV Forum

Hei igjen! Kjæresten min er 24 år og har like store ønsker som meg å få barn. Jeg har godt med penger som jeg har spart og tjener nå :) jeg har også kjøpt meg inn i huset til kjæresten min. Så jeg bor med kjæresten i vårt eget hus. Men etter hva dere har skrivd om ulike erfaringer når det kommer til utdanning så hørest det best ut å vertfall vente til 3 år vgs er ferdig! :) takk for alle som tok seg tid!
Hvordan fikk du kjøpt deg inn igjen huset når du ikke er 18? Det er jo ikke lov?
Jeg flytta med min x når jeg var 17, vi kjøpte vår første leilighet men jeg kunne ikke Være med på å eie noe Før etter 18årsdagen min..

Ville venta, ting rundt Bør Være i orden. Hadde du Vært smart hadde du starta feks som lærling og jobbet noen mnd sånn at du får penger i permisjonstiden :)

Og som alltid med sånne troll, så ble brukeren laget rett Før innlegget ble lagt ut, du har ikke profilbildet og bursdagen til troll er alltid 1.januar XD

Jeg kjenner meg egentlig litt igjen her. Jeg og samboeren min ble planlagt gravide da jeg akkurat var ferdig med VGS. Vi hadde da vært sammen i 4 år allerede, bodd sammen i 2, og jeg var så babysjuk at jeg holdt på å bli gal. Jeg satt på nettet og søkte opp gravidgrupper på blink (2007-2008, anyone?:D), så jeg kunne se på gravidmager og babyer, leste alt jeg kom over av gravidbøker, og lagde meg profil her inne. Jeg tenkte nesten ikke på annet. Det var veldig altoppslukende, jeg pleier å si at det er nesten som om instinkter og hormoner tok helt over, jeg klarte ikke tanken på å vente i enda mange år. Jeg omtrent gråt til sambo for å få ham med på det. Vi avtalte å vente til jeg var omtrent ferdig på vgs før vi begynte å prøve. Jeg var da 20 år, og ble gravid veldig raskt. Hadde en sommerjobb klar og muntlig avtale om å få fortsette utover høsten, men da de fikk vite at jeg var gravid fikk jeg høre at de ikke trengte meg mer (hadde ikke skriftlig avtale for lengre enn sommersesongen). Da var jeg så gravid at det vistes, og jeg klarte ikke å finne meg ny jobb raskt nok til at jeg fikk tjent opp rett til foreldrepenger. Det var veldig tøft, for sambo ble også arbeidsledig oppi det hele (han jobbet på et sted som ble lagt ned). Når økonomien hele tiden er bunnskrapt så sliter det enormt på psyken og forholdet. Svangerskapet var langt og tungt, og jeg fikk en tung fødselsdepresjon, følge ingen kjærlighet for barnet. Jeg begynte å studere da barnet var 1,5 år, og har nå fullført 4 år på universitetet. Vi har også på et vis klart å få kjøpt oss hus, pappa lånte oss penger til bil, og vi har begge (med støtte) fått oss lappen. Men det har vært sykt tøft! Og dersom jeg hadde kunnet velge igjen så hadde jeg definitivt ventet lengre før jeg fikk datteren min.

Det med pappaen kjente jeg meg også igjen i, pappa sin side av familien var de siste som fikk vite om det, for jeg var veldig nervøs for hva pappa ville si. Ikke for det, jeg var eldre da jeg fikk mitt barn enn mamma og pappa var da de fikk meg, men jeg var jo ikke planlagt. Det endte meg at jeg fortalte det til pappa over telefon, for de var på ferie og jeg begynte å bli redd for at de skulle få høre det fra noen andre enn meg. Pappa svarte veldig kort, og jeg var enormt lei meg. Neste dag ringte stemoren min, pappa hadde fortalt henne det på kvelden, og vi pratet i over en time om svangerskap og babyting. Deres yngste er bare knapt to år eldre enn min, så vi fikk arve masse utstyr derfra, og svigermor og jeg har fått et veldig godt forhold etter at jeg ble gravid, vi hadde liksom noe å prate om da. Med pappa har jeg egentlig hatt et veldig anstrengt forhold i mange år, men selv om han ikke ble glad da jeg fortalte at jeg var gravid, så tror jeg han er stolt over alt vi har fått til i ettertid, og jeg vet at han er veldig glad i datteren min.

I det minste vil jeg veldig veldig anbefale at du enten venter til du har begynt på høyere utdanning, der finnes gode ordninger økonomisk og man kan fortsette i studiene selv om man er gravid, hvis man klarer, eller i det minste så bør du fullføre vgs og ha en kontrakt om fast jobb slik at du vet du får tjent opp retten til foreldrepenger, og det å ha en trygg bil og lappen er også utrolig greit. Men det er vanskeligere å studere fulltid med barn enn uten, og for min del følte jeg at alle de vanskelige omstendighetene rundt ødela mye av opplevelsen ved å få barn. Så jeg anbefaler det ikke.

hjelpes.... du er lıke gammel som mın datter . og gaar samme faget og samme aret som henne ....
haaper ıkke du er mın datter. da har du ı saafall fler problemer enn en sınt far ! ;)
mulıg du vılle faatt en sınt mor og !

jeg var 17 da jeg fıkk mın datter. jeg klarte meg. hun klarte seg. men jeg vılle aldrı raadet noen tıl aa gjöre det samme.

haaper du hörer paa dın far.

Trådstarter har tatt til seg rådene og har gått videre. Det syns jeg dere superdetektiver kan gjøre også.

Sent from my iPhone using BV Forum

Om det var så lett, etter ca 10 innlegg fra vilt fremmede, å overbevise deg om at du ikke bør få barn enda, ja da vil jeg si at du ikke er klar enda. Om man virkelig ønsker seg barn så bryr man seg ikke om hva vilt fremmede sier ;)

TuMmY LoVe

Back
Topp