En smule deppa

Prøve2019

Betatt av forumet
Eg har i et par uker lurt på om jeg mister melka, men trøstet meg selv med at det sikkert bare er økedøgn!
Men nå begynner jeg å innser sannheten, etter hver amming så er gutten min fortsatt ikke fornøyd å må lage flaske med mme!
Puppene mine føles ut som vrengte bukselummer hele tiden!
Jeg vill ikke slutte å amme, tanken på å ikke få den kosen er trist! Å bare den følelsen av at alle kan mate han, noe som er MIN jobb!
Jeg går hele dagen å er redd og trist, jeg vill ikke at han skal kun få flaske men strekker ikke melken min til så er det bare sånn! :(
Men jeg gir ikke opp enda, så har noen av dere tips til å prøve å redde melken?

Jeg fikk melk sent, og har ikke nok nå heller. Vi ammer som om vi fullammer og gir mme etter det. Oppskriften er vel like enkel som den er vanskelig - amme, amme, amme. Helsesøster snakket også om en nesespray som kan hjelpe til med utdrivningsrefleksen.

Jeg fikk melk sent, og har ikke nok nå heller. Vi ammer som om vi fullammer og gir mme etter det. Oppskriften er vel like enkel som den er vanskelig - amme, amme, amme. Helsesøster snakket også om en nesespray som kan hjelpe til med utdrivningsrefleksen.

Jeg pratet med ei på barsel som hadde hatt veldig god nytte av nesespray ved forrige baby. Håper det funker for deg og! :)

Eg har i et par uker lurt på om jeg mister melka, men trøstet meg selv med at det sikkert bare er økedøgn!
Men nå begynner jeg å innser sannheten, etter hver amming så er gutten min fortsatt ikke fornøyd å må lage flaske med mme!
Puppene mine føles ut som vrengte bukselummer hele tiden!
Jeg vill ikke slutte å amme, tanken på å ikke få den kosen er trist! Å bare den følelsen av at alle kan mate han, noe som er MIN jobb!
Jeg går hele dagen å er redd og trist, jeg vill ikke at han skal kun få flaske men strekker ikke melken min til så er det bare sånn! :(
Men jeg gir ikke opp enda, så har noen av dere tips til å prøve å redde melken?

Jeg sleit veldig i begynnelsen. Det som løsnet her var 10-15 min pumping på hvert bryst etter at jeg hadde ammet henne til hun ikke ville mer. Hun sovner som regel fordi det ble kjedelig da det ikke kom noe. Da jeg var på barsel kom det kun noen dråper. I det jeg kom hjem og slappet litt av, så kom det litt mer - men absolutt ikke mye. Men etter 4-5 dager med pumping hver 3. time - altså etter hvert måltid - så løsnet det plutselig. Nå mener jeg at jeg har nok, hun legger ihvertfall bra på seg! :)

Å starte med mme gjør det egentlig bare værre.. Det tar i snitt 4uker for å få skikkelig melkeproduksjon, og da ammer man gjerne en gang i timen hele dagen og mange ganger om natta også. Babyen kan virke misfornøyd pga at den vil ha mat hele tiden, men slik er det den perioden man får i gang produksjonen. For noen tar d kun to uker mens for andre kanskje seks uker. Ammeekspertene sier at de to første mndene må man regne med å amme mye og ofte.

Og om man da gir mme så vil babyen ofte begynne å foretrekke flaske fremfor pupp pga at melka kommer lettere ut av den. Og melkeproduksjonen kommer aldri ordentlig i gang pga at babyen ikle får patte når den vil. Men man gir mme istedet for å legge babyen til brystet.

med første min så ammet jeg heeeele tia de første 6-7ukene. Nå med tredje ble d mere stabilt etter hun ble tre uker. Men så har jeg jo amma to barn fra før og melkeproduksjonen kommer gjerne raskere i gang om man har ammet før.

Han er 2mnd på tirsdag, å amme han var og er ikke problem, dei på barsel sa at jeg var utrolig "lett" melka å hadde veldig mye melk, jeg kunne pumpe over 100ml på bare en pupp! å eg hadde masse melk helt til han ble ca 5-6 uker å då begynte eg å gi mme siste måltidet før vi la oss for natten! Mens nå når jeg pumper så får jeg såvidt 50ml på en, å når han får mme så drikker han nesten 150ml! Men så er det jo mer næring i mm!
Men jeg får bare amme amme amme og pumpe masse å håpe på det kommer meir! :-)
Tusen takk for råd! :-)

Bare hyggelig :) håper det ordner seg!

Her er også melka treg i starten..
Jeg er tørr de to første døgnene, før det begynner å komme dråper av melk. Jeg ammet ham de første døgnene hver gang han ville ha og hvis han sov opptil 4 timer så vekket jeg ham for å amme ham. Vi hadde perioder de første 2 uker hvor jeg kunne amme ham 4-5 ganger (!) med raping og kanskje skifting imellom før han sovnet, men jeg gjorde det for det funker på melkeproduksjonen. De første 2 ukene fikk han ved leggetid mme etter 4 runder pupping. Etter de 2 ukene har han ikke mast om mere etter 2 runder pupping, så jeg regner med at nå har vi nok melk i pupp :)
Er nok enig i at hyppig mme spising ikke hjelper på melkeproduksjonen. Hvis du vil prøve å jobbe med å få det opp, så hadde jeg anbefalt å kun gi mme ved leggetid etter noen runder pupping og bruke dagen til å jobbe med å bare puppe så ofte bebisen skulle ønske det.
Men han blir like god av mme også, hvis dere skulle gå over til det! :)

Å starte med mme gjør det egentlig bare værre.. Det tar i snitt 4uker for å få skikkelig melkeproduksjon, og da ammer man gjerne en gang i timen hele dagen og mange ganger om natta også. Babyen kan virke misfornøyd pga at den vil ha mat hele tiden, men slik er det den perioden man får i gang produksjonen. For noen tar d kun to uker mens for andre kanskje seks uker. Ammeekspertene sier at de to første mndene må man regne med å amme mye og ofte.

Og om man da gir mme så vil babyen ofte begynne å foretrekke flaske fremfor pupp pga at melka kommer lettere ut av den. Og melkeproduksjonen kommer aldri ordentlig i gang pga at babyen ikle får patte når den vil. Men man gir mme istedet for å legge babyen til brystet.

med første min så ammet jeg heeeele tia de første 6-7ukene. Nå med tredje ble d mere stabilt etter hun ble tre uker. Men så har jeg jo amma to barn fra før og melkeproduksjonen kommer gjerne raskere i gang om man har ammet før.

Vil bare si at jeg har måtte gitt mme etter amming fordi jeg rett og slett ikke får opp melkeproduksjonen( og ja, ammer og pumper ofte for å prøve å få det til å øke) men etter fire uker med amming og flaske går ammingen lettere og lettere og jeg har ikke opplevd det at han ikke vil ta brystet - så det må ikke vere slik.

Fikk beskjed på helsestasjonen i dag at det var lurt å ikke gi mme på natta, nettopp fordi at amming på natta er best for å øke melkeproduksjonen. Men synes selv det er mer fristende å gi da, nettopp fordi han da sover bedre:p

Back
Topp