EN liten ting

FRK John Deere

Forumet er livet
Jeg var 2.5 år da jeg ble storesøster for første gang.
Minnene fra barselsbesøkene er det første jeg husker faktisk
og de kan minne om da "ola aleksander filli bom bom bom" ble storebror
-samme oppførsel på meg ig jeg kan enda kjenne på følelsene av å bli "oversett"

Utfra dette har jeg selv, mulig jjeg har vært frekk, men bedt familien min om å kjøe en liten ting til storebror om de valger å kjøpe noe til lillebabyen slik at det ikke bare er babyen som får. Har fått til svar hos noen at det er på tide at han som 2 åring lærer at det ikke han bestandig kan få, at han må tåle å se at andre får.. Føler ikke helt at situasjonen tilsier at en slik lærdom skal tilegnes akkurat i den voldsome overgangen han må gjennom.

Selv kjøper jeg bestandig en ting til storesøsken, om så bare en sjokolade, bare for at de ikke skal føle seg glemt når man gir gave til de minste.

Synes dere jeg har vært frekk?
>Tør ikke komme med noe slikt overfor sambos familie.. [X(]

Overhodet ikke frekt. Mener det er helt riktig, ingen skal bli oversett!

Synes ikke du er frekk og jeg støtter tankegangen din 100%[:)]
Hvis babyen får veldig mye gaver her så kommer vi til å åpne de når storebror er i barnehagen eller sover. Det er, som du sier, en stor nok omveltning i seg selv å få et søsken om ikke man som 2- åring også må kjenne på følelsen av å være tilsidesatt eller føle at man plutselig ikke betyr like mye lenger...
Synes ikke dette er rett tidspunkt å lære han at han ikke bestandig kan få[:)]

nei syns ikke det er frekt i det hele tatt!
her var det faktisk mamma som ba meg passe på slik som du ber om[;)]

Nå ble jeg letta, før følte plutselig at jeg hadde gjortt noe helt forferdelig[&o]

[:)]

Jeg er enig i tankegangen din, og synes også dette er en problemstilling man skal være obs på! Antar at den overgangen storebror skal igjennom er enorm nok som den er, og det skal ikke så mye til før storebror føler at han også får oppmerksomhet! [:)]

Samme her! Jeg har alltid en liten ting, uansett hvor liten, til storesøsken!
Å bli storesøster eller storebror er vel noe som mange små faktisk kan oppleves som litt
traumatisk selvom det gjerne går VELDIG fort over!

Sist jeg var på barselbesøk hadde jeg med meg hello kitty klemmer og hårbøyle til
storesøster til en liten 50lapp. Det satt hun VELDIG pris på!
Og ikke minst snakket først med henne og gratulerte med lillebroren.

Synes ikke det er frekt! har sagt fra selv til noen. håper de som kommer har vett nok til å tenke litt på storesøsteren oppi det hele. enig med deg at dette ikke er tidspunktet der de skal lære at de ikke bare kan få og få...er jo en voldsom omveltning for dem å bli storesøsken, og trenger ikke nære oppunder sjalusien unødvendig synes jeg.

Synes ikke det er frekt, jeg synes det er lurt! Vi bad også om dette da min første ble født (han har en storebror på farsiden, som da var 4 og et halvt) og det ble respektert og tatt som en selvfølge, vi fikk ingen spørsmål ved det.

Jeg har også skrevet det opp på pakke-baggen-lista mi nå at det skal være med en Til storebror fra lille.... (enten bror eller søster da). Synes det er en liten ting å gjøre for å forebygge litt sjalusi, ikke at jeg ser for meg at dette kan avgjøre det helt, men har tro på at sånne "små" ting hjelper[:)]

Sladrer med murreliten

Jeg er helt enig og har sagt til flere, at det er viktigere med, og viktigere for oss med en oppmerksomhet til storesøster, en til babyen som faktisk ikke skjønner noe av det... Hun har faktisk en livsomveltende forandring hu også, og tviler sterkt på at prioritering og enefokus kun på babyen gjør det noe enklere for henne [;)]

Supert at du har sagt i fra er min mening, men nå har jeg jo gjort det selv :)

Ikke frekt, jeg kommer til å si det samme til familien min og kommer til å be typen om å si det til familien sin.

Tror det er veldig lurt å si som du gjør, og minne folk på at de ikke må glemme storesøsken oppi det hele. Takker for påminnelsen, for jeg tror vi også bør si fra til folk rundt oss, evt. ha noen småting i bakhånd til storesøster så hun får litt ekstra også. [:)]

Synes heller ikke dette er frekt. Jeg har alltid kjøpt en liten ting til de som blir storesøsken om noen venner7familie har fått baby.
Vi ga også storebror her en liten ting da lillebror kom til, og har også planer denne gang, selv om de da snart er 6 og 8 år. Det er ikke snakk om dyre gaver, men bare en liten ting slik at de skjønner at de ikke er glemt.

ORIGINAL: Freaky*Nurse*Flode

Jeg var 2.5 år da jeg ble storesøster for første gang.
Minnene fra barselsbesøkene er det første jeg husker faktisk
og de kan minne om da "ola aleksander filli bom bom bom" ble storebror
-samme oppførsel på meg ig jeg kan enda kjenne på følelsene av å bli "oversett"

Utfra dette har jeg selv, mulig jjeg har vært frekk, men bedt familien min om å kjøe en liten ting til storebror om de valger å kjøpe noe til lillebabyen slik at det ikke bare er babyen som får. Har fått til svar hos noen at det er på tide at han som 2 åring lærer at det ikke han bestandig kan få, at han må tåle å se at andre får.. Føler ikke helt at situasjonen tilsier at en slik lærdom skal tilegnes akkurat i den voldsome overgangen han må gjennom.

Selv kjøper jeg bestandig en ting til storesøsken, om så bare en sjokolade, bare for at de ikke skal føle seg glemt når man gir gave til de minste.

Synes dere jeg har vært frekk?
>Tør ikke komme med noe slikt overfor sambos familie.. [X(]

psykologer og andre fagpersoner anbefaler jo akkurat dette for at barnet ikke skal føle seg oversett.
Jeg ville gjort akkurat det samme og ville ikke tenkt på at det var frekt engang. Du gir dem jo muligheten til å ikke gi noe til noen av barna om de heller ønsker det. Faktisk trenger den eldste det mer og setter mer pris på det, så det er også mulig å si at den lille ikke trenger noe, men at den eldste gjerne kan få noe[;)]

Faktisk så har jeg bare snakket med svigermor ang. gave til begge, og hun var helt enig om at dette var en dag vi skulle gjøre stas på storesøster og! [:)] det er tross alt hun som skjønner noe..

Ellers er jeg veldig streng på at hun aldri skulle få gaver i f.eks søskenbarna sine bursdager, så det har hun aldri fått.

Men kan du ikke få gubben til å si det til svigers da?

ORIGINAL: .lillevims

Faktisk så har jeg bare snakket med svigermor ang. gave til begge, og hun var helt enig om at dette var en dag vi skulle gjøre stas på storesøster og! [:)] det er tross alt hun som skjønner noe..

Ellers er jeg veldig streng på at hun aldri skulle få gaver i f.eks søskenbarna sine bursdager, så det har hun aldri fått.

Men kan du ikke få gubben til å si det til svigers da?

Svigers ja.. herlige svigers[&:]
De er så annerledes og har sine meninger om alt (og helst motsatt mening enn meg i alt og ett!)

Kommer garantert å slå tilbake på meg, som alt annet, om sambo prøver å foreslå dette.,. Heldigvis fikk storebror penger hos svigerfar, regner med det blir det samme nå, men søskene til sambo.. må antakelig kjøpe en liten sak som kan ligge klar til vi blir invadert av dem alle på barselsbesøk slik at han får en liten ting han å..

ORIGINAL: Hylei

Overhodet ikke frekt. Mener det er helt riktig, ingen skal bli oversett!

Enig.[:)]

Helt riktig av deg, mener jeg. Pleier alltid å ha med en liten ting til storesøster/-bror, og passer på at h*n får først. Da et av gudbarna mine ble storesøster nylig fikk hun en liten pakke, og så ba jeg henne om å presentere meg for lillesøsteren. Det er viktig å gjøre litt stas på den som tross alt er blitt storesøster/-bror, det er jo en viktig ting i livet deres :) Og de trenger jo ikke få en dyr gave, bare en liten oppmerksomhet.

Finnes ikke frekt. Eg har to jenter på 7 og 3 år og eg har kjøpt to ting som eg vet de begge ønsker seg og lagt i fødebaggen slik at når de kommer på besøk på føden får de noe fra "lille bror". For og trekke oppmerksomheten litt bort fra han.
Gjorde det med ho største når ho ble store søster og det var kjempe suksess da lå vi i senga og bygde duplo og viste frem hvor flink ho var til lille søster som ikke "kan noen ting" ;);) Sitat storesøster:)

Back
Topp