En liten lek :)

SophiasMamma

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
*MIA*
VIP
Fant dette på nettet:

Jeg kom på dette da jeg så tråden "det er ikke over før den feite dama synger".

Skriv et uttrykk du ikke kjenner opphavet til, eller et uttrykk du ikke vet hva betyr bokstavelig (selv om du vet hvordan det brukes)!
Dermed kan andre komme med løsningen, og gjerne sine egne "ukjente" uttrykk.

Jeg kan starte med dette uttrykket:
"Trøtt som ei strømpe"
Jeg vet hva det betyr, men hvor kommer uttrykket fra og hvorfor "som ei strømpe"?

Jeg tenker at det er fordi en strømpe er slapp, det er i alle fall det jeg ser for meg. :p

Hvorfor sier vi prosit! Det har jeg lurt på. ;):cool:

Som hånd i hanske skjønner jeg, men hva er egentlig en hose? Som i som fot i hose. Eller er det ikke det det heter?

At det er ugler i mosen. Vet hva det betyr, men ikke hvorfor.. Og å bli stående med skjegget i postkassa.

Hvorfor sier vi prosit! Det har jeg lurt på. ;):cool:

Eg har alltid trud at når noken nyser så betyde det at dei hadde djevelen i seg og ved og seie prosti "jager" du han ut igjen :-P Ikkje det at eg trur folk har djevelen i seg, men har hørt at det er det det betyr :-)

Jeg tenker at det er fordi en strømpe er slapp, det er i alle fall det jeg ser for meg. :p
Ja jeg er enig i den :P strømpa blir jo nesten enda slappere når den er brukt, å man er jo litt "brukt" etter en lang dag, når man er trøtt :P

Som hånd i hanske skjønner jeg, men hva er egentlig en hose? Som i som fot i hose. Eller er det ikke det det heter?
Har også hørt det før, men gudene vet hva hose er :P Er nok ingen sokk, men sikkert noe man måtte ta foten oppi for en eller annen grunn!

At det er ugler i mosen. Vet hva det betyr, men ikke hvorfor.. Og å bli stående med skjegget i postkassa.[/quote
Noen som har blitt bitt av en ugle som lå i mosen, derfor må man passe på for det stemmer jo ikke, de skal jo ikke ligge i mosen!? Haha.. For en tolkning!

Og skjegget i postkassa - da har man vel driti seg ut? En gubbe som sto å leste et brev, og ble sjokkert over innholdet, skvatt til kanskje og satt fast skjegget i postkassa :P

Eg har alltid trud at når noken nyser så betyde det at dei hadde djevelen i seg og ved og seie prosti "jager" du han ut igjen :-P Ikkje det at eg trur folk har djevelen i seg, men har hørt at det er det det betyr :-)
Fin tolkning :)

Å hva med at det er noe muffins/muffens! Eller hva tror dere ligger bak å drite seg ut? Kanskje ikke så vanskelig å skjønne :P

Prosit mener jeg å huske er opprinnelig overtroiske greier om godt og vondt når noen nøs før :p

Prosit mener jeg å huske er opprinnelig overtroiske greier om godt og vondt når noen nøs før :p
Ja så på en måte, har det en sammenheng med det engelske "bless you"!? :)

At det er ugler i mosen. Vet hva det betyr, men ikke hvorfor.. Og å bli stående med skjegget i postkassa.

Dette googlet jeg en gang.tidligere! Det er dansk og det var opprinnelig ulver i mosen. Mosen betyr myra. Når ulvene ble utryddet i Danmark byttet de. Betyr at det er fare på ferde, pass opp..;)

Back
Topp