En bhg der kun kvinner skiftet bleier

Ja, nei, jeg vet ikke. Synes det er helt forferdelig med disse sakene som har kommet frem i det siste :-(
Og er redd for å sende sønnen min i barnehage... Men selvsagt er ikke alle menn overgripere, men jeg vet jo ikke hvem som er det og hvem jeg kan stole på.

Foreldrene til barna i barnehagen i Bergen stolte jo på denne mannen, og de andre ansatte sa han var flink med barna, etc.
Så jeg synes det er vanskelig.

Nei, det er sant. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å sende sønnen min i barnehage, og disse sakene gjør det ikke akkurat lettere. Man kan ikke stole på noen, verken menn eller kvinner, dessverre :-(
Men det er jo fælt at noen få ødelegger for tusenvis av damer og menn som er ordentlige mennesker, og som gjør en fabelaktig jobb med barn i Norges land.
Det ødelegger jo et helt yrke, med de få som holder på sånn.

For det er jo sånn at det er bare en liten brøkdel som er disse overgriperene. Det er mange mange tusen flere som ikke er sånn.

Og i hovedsak skal og kan man stole på barnehageansatte. :-)

Ja, nei, jeg vet ikke. Synes det er helt forferdelig med disse sakene som har kommet frem i det siste :-(
Og er redd for å sende sønnen min i barnehage... Men selvsagt er ikke alle menn overgripere, men jeg vet jo ikke hvem som er det og hvem jeg kan stole på.

Foreldrene til barna i barnehagen i Bergen stolte jo på denne mannen, og de andre ansatte sa han var flink med barna, etc.
Så jeg synes det er vanskelig.

Nei, det er sant. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å sende sønnen min i barnehage, og disse sakene gjør det ikke akkurat lettere. Man kan ikke stole på noen, verken menn eller kvinner, dessverre :-(
Jeg ser den... Veldig vanskelig... Tenker ofte på det jeg også. Tenker at jeg som mamma, må snakke med barna om dette ofte.
Dette kan skje hvor som helst og når som helst, skjer tom at foreldre og besteforeldre er overgripere også :(

Det er en syk verden vi lever i, men vi kan vel ikke bure barna inne fordi det finnes pedofile? Det kan jo være hvem som helst; far, bror, mor, søster, tante, onkel, lærer, barnevernansatte, korpslederen, naboen, barnevakten osv osv..
Det er et veldig vanskelig tema, og man gjør jo hva man bare makter for å beskytte barna sine mot mennesker som gjør andre vondt. Men hvor langt skal vi gå for å mistenkeliggjøre hverandre? Det skaper jo et samfunn fullt av mistillit, og det er veldig synd når flertallet IKKE er overgripere.
Da er det bedre å snakke med barna, og gi dem en bevissthet om hva som er greit og ikke greit, og åpne for at man kan snakke med mamma/pappa om alt - uansett!
Bedre enn å gå å skule på alle man møter iallefall.

Skulle gjerne hatt menn i barnehagen jeg jobber i. Hvis vi har mannlige vikarer så er det mange som har det bra. Syntes det er dumt om man ikke kan stole på dem man treffer hver dag ..

Det er vel minst like "farlig" å ha en far, onkel, nabo, venn, bestefar etc som å ga en mann i bhg. Det er flere fedre som misbruker sine unger enn det er bhgmenn som gjør slikt.

Nå har ikke jeg bleiebarn i bhg for tiden, men mennene i bhg til mellomste er få, men populære. Og det burde vært flere

Jeg ville aldri, aldri hatt barna mine i en barnehage som er helt uten tillitt til sine egne ansatte.

JA, til menn i barnehagen!

Er veldig takknemlig for de to flotte mennene i vår barnehage.

Voldsomt enig. I vår barnehage er det nesten 50% menn, og det er veldig stas. Gutten min har et veldig sterkt bånd til disse mennene, og de er fantastiske. Syns det er en mye bedre balanse og mennene gir en del ting som damene ikke gjør (sånn er det bare). De står på skateboard, spiller fotball og tøyser med barna på en helt annen måte enn hva kvinnene gjør. Jeg skjønner godt at de hadde følt seg uglesett og diskriminerte om de ikke skulle få stelle eller bytte bleie. Pedofili går ikke på kjønn, men på individ.

Jeg smiler ekstra til den mannlige ansatte på min sønns avdeling, i disse dager. Må være beintøft å være mann i det yrket akkurat nå.

Forøvrig ville jeg syntes det var rart om han skulle nektes å skifte bleie.

Tror i grunn ikke det tiltaket alene stopper overgrep i barnehagene. Er jo mange situasjoner en jævel kunne fått muligheten til det. Trist og skremmende.

Jeg synes det er viktig med både menn og kvinner i bhg. Man kan ikke tenke at alle menn er overgripere, da kan man heller ikke la barna sine gå på fritidsaktiviteter eller på skolen, for tenk om læreren er en mann? Eller tenk om fotballtreneren er en mann? Nei folkens, sånn kan man ikke gå rundt å tenke.. da blir man jo gal!

Hva slags signaler gir dette til barna? "nei, Ole kan ikke skifte på deg, fordi han er mann"... Men kan pappa? Bestefar? Barnevakten?
Jeg tror også det er naivt å tro det bare er menn som kan forgriper seg på barn.

Jeg smiler ekstra til den mannlige ansatte på min sønns avdeling, i disse dager. Må være beintøft å være mann i det yrket akkurat nå.

Forøvrig ville jeg syntes det var rart om han skulle nektes å skifte bleie.

Tror i grunn ikke det tiltaket alene stopper overgrep i barnehagene. Er jo mange situasjoner en jævel kunne fått muligheten til det. Trist og skremmende.
Enig med deg. Her er ped leder den eneste mannen i barnehagen. Må være hardt! Akkurat som deg smiler jeg ekstra og takker for den flotte innsatsen han gjør :) Alle ungene elsker han.

Å føre en politikk der menn konsekvent ikke skal kunne skifte bleier sender ut et uheldig signal, synes jeg. Heldigvis er det et fåtall av mennene i barnehage som faktisk er overgripere. Selvsagt er det forferdelig at noen utnytter en slik stilling, men vi kan ikke diskriminere på den måten.

Vi har for tiden én mann hos oss og han synes selv det er vanskelig om dagen; forståelig nok er det mye engstelse knyttet til det å bli mistenkt for noe sånt akkurat nå.

Det helt idiotisk.
Hadde kvinner blitt diskriminert på en arbeidsplass på den måte hadde det blitt ramaskrik.

Jeg tror heller ikke det er færre kvinnelige overgripere enn mannlige.
Den eneste forskjellen er at kvinner ikke har den stangen så det syns ikke så godt, og på generell basis regnes kvinner som mer omsorgspersoner enn menn (jeg sier ikke de er det) så jeg tror det godtas mer beføling fra den før noen begynner å snakke om overgrep

Det uthevede synes jeg er et veldig godt poeng. Vi hadde en mannlig utplassert fra Nav på min avdeling i den tiden overgripssaken i Tromsøbarnehagen kom ut og det var jammen ikke lett å være ham da. Enkelte ansatte var skeptiske fordi de mente han var generelt rar og han fikk faktisk tilsnakk for å ha barn sittende på fanget, på lik linje med oss kvinner.

Jeg forstår virkelig tankegangen.. Å jeg forstår hvorfor dette er leit for de mannfolka som jobber i barnehage. Men jeg må si at for min del, stoler jeg ikke noe mere på damer enn menn i den forstand. Menn har blitt oppdaga eller "sladra" på. Men man vet jo godt at kvinnelige overgripere også finnes. Å derfor mener jeg at å stenge ute menna for de er menn ikke er riktig! Det burde heller være påbudt med kamera på stellerommene, ikke lov å lukker døra, eller at de må ha glass dør el. Å det bør være to barnehage ansatte ved dagens slutt.

Barnehagen småen går i er det bare damer, jeg føler meg ikke mer trygg fordi det ikke er noen menn der. For jeg vet aldri! Men jeg må jo tro at det ikke er slike syke mennesker som arbeider der!

Dette syns jeg er galskap og helt bak mål!

Men det som bekymrer er alle de kvinnene der ute som forgriper seg på barn i barnehagen! Vi kan kunne være så naive at vi tror dette ikke skjer! Men det er tydeligvis mye vanskeligere å fange opp - noe som er ENDA mer bekymringsverdig med tanke på den store andelen damer i barnehagen.... Jeg tror det er store mørketall her..

Såklart skal vi jobbe det vi klarer for å forebygge men vi kan ikke bli paranoide heller.. Hvis man ser på statistikk iforhold til incest så er også tallene store men vi lar likevel barna våre tilbringe tid alene med andre i familien..
Vi KAN ikke begynne å mistenke alt og alle

Jeg skjønner ikke at det er lov jeg da.... Om det hadde vært snakk om ansatte med utenlandsk opprinnelse som hadde begått overgrep og barnehagem derfor hadde gitt ansatte med utenlandskopprinnelse skiftenekt så tipper jeg det hadde blitt ropt høyt om både rasisme og diskriminering..

Jeg også hadde best forhold til de mannlige i barnehagen når snuppa gikk der... Og håper virkelig ikke dette hindrer menn i å søke på jobb i barnehage.

Så klart det hadde blitt ropt høyt om dette da, spesielt om de ansatte ikke var enige om dette.
Det å forstå at en barnehage tar dette skrittet er ikke det samme som å synes det er greit.
Jeg er ikke enig i denne avgjørelsen, jeg synes det er en trist utvikling, men jeg forstår hvorfor barnehagen tar dette enkle skrittet for å trygge barn og foreldre. Vi mennesker er enkle vesner, og så lenge media kun skriver om mannlig overgriper vil vårt enkle hode tenke å menn er overgripere de skifter ikke i den barnehagen, en sjanse mindre for at barn blir misbrukt i der. Den barnehagen søker vi :)
Viktig å ta vare på de mennene som jobber i barnehagen, så synes det var en fin ting å gi ett ekstra smil om dagen.

Selv om denne saken, pluss andre, har avslørt mannlige overgripere i barnehager så håper jeg virkelig at vi får en mann i vår! Gjerne to!

Høres ut som folk vil bare ta den lette utveien ved å stenge ute menn fordi noen av dem er overgripere. Blir litt som med hunder. Biter den, så avlives den. Det er det enkleste. Betyr det at alle hunder skal avlives? Nei, en må forebygge. Finne ut hva som kan funke, og da må gjerne mer penger god til barnehagene for å ha et forsvarlig antall voksne tilstede blant annet.

Folk må ikke tro at vi kvinner aldri kan finne på slikt...

Last edited:
I barnehagen vår har de rutiner som gjør at man er to når et barn skiftes på. Er det utenom faste skiftetider er det gjerne et annet barn som skal på do feks. Det er dessuten så åpent at jeg vanskelig ser for meg at noen hadde turt å gjøre noe der.

De gjør dette ikke fordi de er redde for at noe skal skje, men for å beskytte de ansatte mot mistanke.

Ingen vikarer får skifte på barn.

Og, mange rutiner ved bleieskift vil uansett ikke hundre muligheten for overgrep. Barnet i Bergen var 4 år. Jeg regner med det er over bleiestadiet.

Back
Topp