Ekte bunad til barn. Har dere det?

Da blir det litt annet :) Heldig du er som har kyndige i familien! :)
Her kjenner jeg ingen som kan gjøre sånt, så det ville kostet en del..
Ja, kommer fra en bunadsgsmilie med gode kunnskaper om håndarbeid og denslags, veldig greit og definitivt en del av hvorfor jeg vagt vurderer en jentebunad som kan gå i arv

Mine (6 og 7,5) har nå Rutavest og Rutaliv og råndastakk. Begge deler kan tas ut/legges ned (som jeg kan gjøre selv), og passer i flere år. Gutten har dog ikke korrekt nikkers (bruker en fra en festdraktkt), men jeg tenker å kjøpe stoffpakke og sy det til han.

Tidligere har de hatt strikkabunader fra bestemor (både nye og arv etter meg/søsknene mine) og jeg har sydd noen festdrakter. Så de må ikke være "ekte" for å være fine, men synes det er litt ekstra stas at de kan gå i tilsvarende plagg som tipptippoldemor gikk i til daglig :)

Blir det fra neste år. Kjøper guttebunaden fra Romerike. Den er veldig fleksibel i størrelsen, innpasset fra 2-5 år. Størrelsen større arver han etter tremenningen sin. Bunadene til barn er superenkle å sy ut og inn og kan brukes i mange år, så jeg syns det er vel verdt pengene. Bukse og vest koster i underkant av 5000 kroner.

Jaa. Jenta mi har bunad brodert av svigermor. Kjempenydelig:)

Nei men han skulle egt fått em da han var 5 år..
Har lyst på da siden jeg ikke synes festdrakt er like fint

Nei, frøkna mi har strikket nordlandsbunad. Blir ikke å kjøpe ekte før til konfirmasjonen.

Vi får en strikket hardangerbunad som passer fra 2 år, også har vi en hardangerbunad i familien fra 6 år tror jeg det var. Mamma skal sy hardangerbunad til han som passer fra 2 - 5 år, gleder meg til han kan bruke de. Han kommer selvfølgelig få lov til å leke og spise akkurat hva han vil i bunadene ;-)

Vi har en Vest-Telemarksbunad som vokser med jenta vår. Kan brukes fra ca 2år til 6-7år. Den er brodert og montert av hennes oldemor, og er kjempefin!

Vi har den bare på lån da, søsteren til mannen er den som arver den hvis/når hun får barn ;)

Nei, jeg kjøper festdrakt hvert år :)

Jeg har ikke bunad, og barna har festdrakter. Veldig fint med ekte bunad, men dessverre altfor dyrt for oss.

Vi holder på å lage til mini til neste år skal passe til ca 17 mai og konfirmasjoner da er hun ca 1,5 år

Min mor og jeg syr bunader selv til alle jentene i familien (Hardangerdrakt), her får de bunad fra tre år og oppover :) Selv syr jeg alle perlebroderiene mens min mor tar seg av hardangersømmen og monteringen, vi begynner å bli ganske drevne nå som vi har laget tre stykker! Det er selvfølgelig mye jobb, men jeg merker at spesielt de to niesene mine på 5 og 8 nå er blitt gamle nok til å virkerlig sette pris på alt arbeidet som ligger bak, de har rene andaktsstemningen når bunadene tas frem :)

Det skal også sies at vi har flaks med at det er nesten på dagen 3 år mellom hver av dem slik at bunadene enkelt kan gå i arv mellom dem :)

Vokste selv opp med å ha bunad hver 17. mai (de var jeg så heldige å få låne av min tante som sydde dem til kusinene min, som er 3 og 5 år eldre enn meg), og syns det er en fin tradisjon å videreføre!

Foreløpig er det ingen guttebarn i familien, men dersom mini i magen skulle bli en gutt, skal vi nok klare å sy bunad til ham også :)

Vedlegg

• image.jpeg
    image.jpeg
    285,9 KB · Visninger: 4
I vår familie har jentene strikketbunad allerede fra små. Ellers blir det vanlig bunad fra sånn 8 år. Guttungen brukte en strikketdrakt når han var 1 år, men var ikkje direkte bunad.

Finnes det en eneste strikket drakt som er ekte bunad? Alrså, finnes det strikkede bunader, som faktisk er bunad? Aldri vært borti.

Back
Topp