Ekte bunad til barn. Har dere det?

Krösa Maja

Forumet er livet
Så i går at det er mange barn med flotte bunader, og jeg skulle så ønske mine hadde slike bunader også :)
Tror ikke det er bunad til små gutter her jeg er fra!
Har deres barn ekte bunader? Hvor er de fra? :)

Nei, men la merke til det samme jeg og! Her i huset er det billige nameit/reflex-festdrakter det går i. Tenkte jeg skulle sjekke opp pris etc og se om det er noe vi får tak i. Blir vest-agder bunad isåfall. :)

Hun har hatt strikket bunad de siste 2 årene. Men vi skal sy om min gamle som jeg hadde da jeg var liten, slik at hun får ekte bunad til neste år :)

Nei. Har lyst på, men det er dyrt...

De har festdrakter, og fine er de,men det hadde vært stas med bunad

Nei. Bare festdrakter. Bruker ikke flere tusen på et plagg som bare blir brukt 1-2 ganger :/
Vudert å kanskje strikke en nordlandsbunad til vesla... :) Men da må jeg få orket til det først, så jeg tror ikke det blir noe av.

Nei, min har en strikket bunad. Bet faktisk ikke om vår bunad finnes til så små barn.

Jeg har en nordmørsbunad fra jeg var lita, den har mi eldste vokst ut av nå.
Mini har en strikka trønderbunad:)

Familien til sambo har guttebunad i str 3 år ca, gleder meg til å bruke den neste år :) på min side har vi jentebunad som jeg brukte da jeg var 8 tror jeg. Kommer ikke til å få sydd bunad til ungene enda. Det blir konfirmasjonsgave :)

Nei. Bare festdrakter. Bruker ikke flere tusen på et plagg som bare blir brukt 1-2 ganger :/
Vudert å kanskje strikke en nordlandsbunad til vesla... :) Men da må jeg få orket til det først, så jeg tror ikke det blir noe av.
Dersom jeg skaffer bunad til eldste datteren min kan den syes ut og legges ned så hun har den fra 6 til sånn 11-12 år. Og så har jeg en datter til som er 6 når eldste er 11.

Til eldstemann som er eneste gutt kan jeg nok få en som holder i 3-4-5 år. Men det gjør festdrakten han har nå også

Dersom jeg skaffer bunad til eldste datteren min kan den syes ut og legges ned så hun har den fra 6 til sånn 11-12 år. Og så har jeg en datter til som er 6 når eldste er 11.

Til eldstemann som er eneste gutt kan jeg nok få en som holder i 3-4-5 år. Men det gjør festdrakten han har nå også

Koster vel en del å få de sydd ut da? :/
Vet ikke med småbunader, men betalte 2000 for å få sydd ut min bunad i voksenstr.. sikkert ikke like mye jobb med mindre, men blir vel sikkert noen tusen tilsammen det og?

Nei ikke mens de er så små, kjøper fra name-it. Har rutaliv og rondastakk fra jeg var lita som passet fra ca 6-13 år.

Nei, her får de festdrakter. Har ikke råd til å kjøpe bunad til 10.000 - 15.000 kr. Hadde ikke hjulpet om vi kunne sydd om den hvert år heller, det blir fort 1000-2000 kr per gang, ny skjorte koster for 2000+ i året, i tillegg hadde de måtte vært forsiktig, så de ikke ødela den dyre bunaden. Nei, festdrakter, lek, is og masse moro.
Har sett flere som har dyre bunader, de kan ikke spise is for de kan søle på den. De får ikke leke, må stå der som en påle, får ikke røre seg for de kan ødelegge bunaden osv.

Koster vel en del å få de sydd ut da? :/
Vet ikke med småbunader, men betalte 2000 for å få sydd ut min bunad i voksenstr.. sikkert ikke like mye jobb med mindre, men blir vel sikkert noen tusen tilsammen det og?

Sy den ut fikser sikkert mamma. Hun syr jo ut min også (dog, DET er hun ikke konfortabel med, så når jeg nå er ferdig med å få unger og amme, så vil hun at min tante skal gjøre det. Min tante har brodert og mintert bunader for husfliden, så hun er faglært, min mor er bare kyndig med symaskina og opplært av sin søster. Det er en del av regnestykket for min del da, at vi har kunnskap i familien som gjør at det ikke trenger bli SÅÅÅ dyrt. Mamma kan brodere den til jentene også, om det blir aktuelt.

Herre/guttebunad er det derimot ingen kjennskap til, så det blir ikke like lett.

Guttungen har ikke hatt i år, men i familien til samboer er det en guttebunad fra Finmark som han kan bruke til neste år.
Jeg har selv tre bunader fra jeg var lita (tromsbunad og Finnmarksbunad), så om vi noen gang får en jente har vi til henne.
Vi kommer nok til å kjøpe bunad til han når han blir større, ettersom vi begge har bunad.

Mine får beskjed om å tenke på hva de har på seg, selv om de har "bare" festdrakt. De får spise is og leke, men det hadde de fått i bunad også, guttungen sin er i ull og kan ikke vaskes bare renses så forskjellen er ikke så stor.

Min har strikka trønderbunad. Ekte nok for oss.

Sy den ut fikser sikkert mamma. Hun syr jo ut min også (dog, DET er hun ikke konfortabel med, så når jeg nå er ferdig med å få unger og amme, så vil hun at min tante skal gjøre det. Min tante har brodert og mintert bunader for husfliden, så hun er faglært, min mor er bare kyndig med symaskina og opplært av sin søster. Det er en del av regnestykket for min del da, at vi har kunnskap i familien som gjør at det ikke trenger bli SÅÅÅ dyrt. Mamma kan brodere den til jentene også, om det blir aktuelt.

Herre/guttebunad er det derimot ingen kjennskap til, så det blir ikke like lett.

Da blir det litt annet :) Heldig du er som har kyndige i familien! :)
Her kjenner jeg ingen som kan gjøre sånt, så det ville kostet en del..

Har strikket festdrakt etter sin far og onkel som han bruker på 17.mai, eks svigermor har den i to str så han kommer til og bruke det frem til han er 5 i alle fall :) så skal mamma sy en drakt som vil være lik min bunad når jeg kommer meg inn i den igjen :)

Back
Topp