Ekstremkvalme uten oppkast

supersweet

Blir kjent med forumet
Noen andre som har opplevd det? Siden fredag har jeg vært ekstremt kvalm, slik at jeg til tider må legge meg ned på gulvet for å komme meg igjen. Skjelvinger inni kroppen og fryktelig kald. Er konstant kvalm og det blir ekstremt dersom jeg ikke får i meg mat, eller dersom jeg spiser. Ganske dårlig kombo ettersom jeg blir kvalm uansett hva jeg gjør. Svelger og svelger hele tiden for å svelge unna.

I går ble jeg sittende på toalettet på jobb en lang stund fordi jeg var sikker på at jeg måtte kaste opp. Men ingenting. Kroppen min gjør også alt for å unngå oppkast. Utenom ved magesjau og lignende har jeg aldri kastet opp i mitt liv. Aldri ved alkohol eller noe. Min kropp har ikke forståelse av oppkast..
 
Sånn har jeg det til tider også! Er ekstremt kvalm og spesielt på kveldstid.. Må også bare legge meg på gulvet for å hente meg inn noen ganger.. Jeg liker ikke å kaste opp, men nå skulle jeg ønske kroppen gjorde det i håp om at kvalmen skal bli litt bedre.. Jeg har liksom oppkast opp til halsen, men kroppen får det ikke ut..


Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Har det på akkurat samme måte. Ekstremt kvalm gjennom hele dagen. Må tenke over og planlegge hva jeg skal spise, men har jo ikke lyst på NOE. (I dag fikk jeg faktisk lyst på loff med Hapå). Klarer ikke å gå på jobb, og ligger stort sett rett ut på sofaen hele dagen :( Klarer ikke å være sosial heller!! Sulten hele tiden, spiser jeg noe, blir jeg kvalm av det. Men om jeg ikke spiser blir jeg kvalm fordi jeg er sulten. - En ond sirkel!
 
Så godt å høre at jeg ikke er alene om dette. Har aldri hatt sånn ekstremkvalme som dette i de to tidligere svangerskapene. Dette er helt nytt for meg og helt grusomt.

Jeg får i meg mat, men mest fordi jeg vet at jeg ikke har noe valg. Uten mat blir jeg enda mer kvalm enn etter at jeg har spist. Men må spise rolig og lite hele tiden. Har heldigvis ikke lyst på søtt og usunt, så det hjelper jo. Skive med ost er som regel det tryggeste, men fortsatt blir jeg skikkelig ubehagelig kvalm etter jeg har spist.

Jent1: er du sykemeldt da? Og på bakgrunn av kvalmen? Eller noe annet som begrunnelse?
 
Liker ikke at dere er dårlige, men at dere tar dere tid til å svare, og at dere har det likt - som i alle fall gjør at jeg ikke er den eneste rare :)
 
Jeg også har det akkurat sånn! Ingenting frister, og sult og spising er det som gjør det aller verst. Er skikkelig svimmel også. Det er ufattelig kjipt å ha det sånn! Jeg kastet opp litt i begynnelsen, men ikke nå lenger...
 
Har fått kvalmestillende resept av legen, men ikke kjøpt det ennå fordi det er så j***** dyrt, og jeg har lest mange som ikke får noen effekt av dem...
 
Jeg kjenner meg veldig i dette......bra med symptomer, men vi funksjonerer jo ikke som normalt i det hele tatt.
Jeg jobber 15% utafor huset og har klart dette til nå, men min lille bedrift står stille, og det det er dumt!
Og jeg har lillebror hjemme og bruker energien jeg har på ham.
Har også at jeg blir svimmel, rar, svettete, heteøkter og skulle helt kastet opp, men det kommer ikke noe.

Har hatt hyperemesis med de 2 første og fikk da tabletter som har samme innhold som reisesyketabletter.
De hjalp for å holde spyingen borte, men vet ikke om jeg bare tør å ta sånne tabletter uten å ha snakket med en lege.
Hva skulle dere ha gjort?
 
Hjelper det ikke å stikke fingeren i halsen? Det er jo veldig befriende etterpå dersom det har noen effekt. Jeg gjør heller det enn å gå konstant kvalm, selv om det bare hjelper for kort tid. Heldigvis er jeg ikke så kvalm nå. All medfølelse!
 
Karolili: det hjelper ikke hos meg i alle fall. Min kropp er motstander av å spy, så den stopper selv og brekker seg gjerne, men tar seg inn igjen og passer på at jeg ikke kaster opp. Så hos meg er det ikke en mulighet å stikke fingeren i halsen..
 
Jeg er helt lik. Men nå må jeg bare tvinge meg til det. Bare det å henge med hodet i doskåla gjlr at jeg brekker meg, så hvis jeg i tillegg stikker fingeren bak i halsen og holder den der helt til det kommer noe.. det fungerer. Men jeg kan jo ikke gjøre dette 20 ganger om dagen. Gjør det når kvalmen er verst. Har en følelse på at det vil bli verre med tida :p
 
Kan vel umulig være sunt med graviditetsbulimi? Hverken for mor eller foster?
 

Kan vel umulig være sunt med graviditetsbulimi? Hverken for mor eller foster?
Litt drøyt å kalle det svangerskapsbulumi. Ville du heller vært kvalm 24/7? Hvis det hadde lettet kvalmen din, hadde du gjort det da? I mitt tilfelle er svaret ganske enkelt. Og tipper mange av de kvalme der ute som ikke får til å spy skulle ønske de klarte det.​
 
Jeg er kvalm 24/7, og det suger skikkelig. Men tvinger i meg normale mengder sunn mat likevel. Klarer knapt gjøre noe om dagen, gjør det jeg absolutt MÅ, som f eks å ta meg av 4-åringen og følge henne til og fra bhg. Gleder meg til kvalmemarerittet er over, men prøver å unngå oppkast så bebisen kan få næring.
 
Bulimi er jo en psykisk sykdom, så det synes jeg blir helt usakelig. Folk spyr gjennom hele svangerskapet, og babyen klarer seg fint. Jeg synes på ingen måte man skal ha dårlig samvittighet for å framprovosere oppkast når kvalmen er på det verste. Kroppen er rask med å ta opp næring fra maten vi spiser, så det er nok ingen fare. Min tanke var i hvert fall ikke at man skulle gjøre dette flere ganger om dagen, men når det er helt uutholdelig.
 
Bulimi var veldig usaklig ja! Om folk spyr med vilje fordi de er kvalme er vel opp til hver enkelt?
 
Så godt å høre at jeg ikke er alene om dette. Har aldri hatt sånn ekstremkvalme som dette i de to tidligere svangerskapene. Dette er helt nytt for meg og helt grusomt.

Jeg får i meg mat, men mest fordi jeg vet at jeg ikke har noe valg. Uten mat blir jeg enda mer kvalm enn etter at jeg har spist. Men må spise rolig og lite hele tiden. Har heldigvis ikke lyst på søtt og usunt, så det hjelper jo. Skive med ost er som regel det tryggeste, men fortsatt blir jeg skikkelig ubehagelig kvalm etter jeg har spist.

Jent1: er du sykemeldt da? Og på bakgrunn av kvalmen? Eller noe annet som begrunnelse?

Jeg har tatt ut egenmld denne uka. Skal til legen i dag, ber om sykemelding ja. Er så kvalm at jeg klarer ikke jobbe. (Jobber i barnehage), så jeg det er på bakgrunn av kvalmen..
 
Back
Topp