Ekstra ansatt

hvis han har spes ped en dag i uka går jeg utifra at dere har et vedtak fra ppt? Da ville jeg bedt om et møte med ppt og barnehagen og delt dine bekymringer over at barnehagen ikke klarer å ivareta din sønn sine behov utifra deres ressurser.
Ikke noen møter pga korona virker det som. Men skal snart ha møte med spesialpedagoger igjen. Problemet er at pedagogen på avdelingen ofte henger seg på. Ppt har på en måte tregt seg ut fordi de ville se hvordan det gikk med spesial pedagogen og om Hu kunne si hva som skjedde. Første spesial pedagogen var naboen vår men Hu fikk en fastere jobb i en spesial bhg( der svogeren min jobber). Den første spesialpedagogen var enig i våre bekymringer. Den nye er alt for bestevenner med pedagogen og styrer.

Ikke noen møter pga korona virker det som. Men skal snart ha møte med spesialpedagoger igjen. Problemet er at pedagogen på avdelingen ofte henger seg på. Ppt har på en måte tregt seg ut fordi de ville se hvordan det gikk med spesial pedagogen og om Hu kunne si hva som skjedde. Første spesial pedagogen var naboen vår men Hu fikk en fastere jobb i en spesial bhg( der svogeren min jobber). Den første spesialpedagogen var enig i våre bekymringer. Den nye er alt for bestevenner med pedagogen og styrer.

de bør jo kunne tilby video møte hvis de ikke ønsker fysisk møte. Nå er jeg nok en liten tigermamma når det gjelder mine barns behov i barnehagen og i ditt tilfelle hadde jeg tatt en tlf til leder i ppt og uttrykt min bekymring, sagt i fra at tidligere pedagog støttet dette og at jeg ønsker ny uavhengig vurdering.

Fare for at det blir steiner skolen hvis dette fortsetter. Må snakke litt med mannen. Kanskje han må bytte bhg før det er for sent. Aner ikke lengre. Blir bare lei meg av hele greiene. Han er en utrolig godgutt som bare trenger litt hjelp til situasjoner med mange mennesker. Der kan ikke vi hjelpe nå. Men vi har funni ut at næringsdrikker hjelper. Han har næringsdrikker pga dårlig matinntak men de fungerer også på humøret når det er mange folk. Men bhg gir han dem ikke. Den som er i bhg har mest sannsynlig gått ut på dato, men hver gang jeg etterspør det så har de det travelt. Vi er på en måte enige med spesial pedagog ang hva som fungerer på han, men akkurat det med en nærings boost er det ingen som skjønner. Men er vanlig i dne bhg. Hørt flere klage. På småbarn sa jeg at han ikke under noen omstengheter skulle ha druer eller banan. Samme dag som jeg henta så satt han på bordet med en stor bolle med bananer og spiste. Jeg føler for å gi opp fordi jeg møter veggen hele tiden men kan jo ikke det fordi det tross alt gjelder sønnen min.

de bør jo kunne tilby video møte hvis de ikke ønsker fysisk møte. Nå er jeg nok en liten tigermamma når det gjelder mine barns behov i barnehagen og i ditt tilfelle hadde jeg tatt en tlf til leder i ppt og uttrykt min bekymring, sagt i fra at tidligere pedagog støttet dette og at jeg ønsker ny uavhengig vurdering.
Jeg kan bli usaklig ang barna så har liksom ikke tørt. Men får nok manne meg opp til det.

Jeg fikk beskjed av bhg om å gå på cos kurs fordi jeg var så dårlig mor og de kjente sønnen min best. Jeg gikk på cos kurset og kom til nr 5 før korona. Det jeg har lært hittil var at bhg tok feil. Jeg har spurt de som holdt kurset og de de har sagt på kurset stemmer ikke med det bhg har sagt. Feks ifølge bhg så skulle jeg bare når han stod å skreik: mamma ikke forlat meg. Ifølge cos kurset så skulle jeg ha satt meg ned med han og snakket med han om hvorfor han sa det han gjorde. Det viste seg at han hadde det forferdelig i bhg. Han har ikke sagt noe siden det, men jeg er usikker på om han stoler på å bli hørt av meg siden jeg overså han fordi bhg ba om det. Bhg sier forresten nå at de aldri har sagt noe sånt. Ammen min var der de første gangen de sa noe. Siste gangen så fikk jeg nesten ett ultimatum om cos kurs eller barnevernet, uheldigvis var det kun jeg og den pedagogen der da.

Et tips er å skrive ned noen punkter hva du vil si før du ringer
Ja det er kanskje lurt. Men jeg babler mer når jeg snakker enn når jeg skriver her ikke, så da kan du tenke deg hvordan det blir hørenes ut for dem. En ting jeg prøver å jobbe med men er vanskelig når jeg altid har vært sånn. Min datter er helt lik stakkar.

Ja det er kanskje lurt. Men jeg babler mer når jeg snakker enn når jeg skriver her ikke, så da kan du tenke deg hvordan det blir hørenes ut for dem. En ting jeg prøver å jobbe med men er vanskelig når jeg altid har vært sånn. Min datter er helt lik stakkar.

ja skjønner at budskapet da kan komme litt feil ut.

Jeg fikk beskjed av bhg om å gå på cos kurs fordi jeg var så dårlig mor og de kjente sønnen min best. Jeg gikk på cos kurset og kom til nr 5 før korona. Det jeg har lært hittil var at bhg tok feil. Jeg har spurt de som holdt kurset og de de har sagt på kurset stemmer ikke med det bhg har sagt. Feks ifølge bhg så skulle jeg bare når han stod å skreik: mamma ikke forlat meg. Ifølge cos kurset så skulle jeg ha satt meg ned med han og snakket med han om hvorfor han sa det han gjorde. Det viste seg at han hadde det forferdelig i bhg. Han har ikke sagt noe siden det, men jeg er usikker på om han stoler på å bli hørt av meg siden jeg overså han fordi bhg ba om det. Bhg sier forresten nå at de aldri har sagt noe sånt. Ammen min var der de første gangen de sa noe. Siste gangen så fikk jeg nesten ett ultimatum om cos kurs eller barnevernet, uheldigvis var det kun jeg og den pedagogen der da.
Hva skulle de meldt deg til bv for? Cos kurs er forøvrig ett bra kurs - alle nybakte foreldre burde få tilbud om det gratis :)

Kan jeg spør har barnet en diagnose?
Mitt barn har diagnose og har en støttepedagog med seg 80%. Alt dette blev det søkt om da han fikk diagnose fra BUP som vidare sende til PPT som skrev en sakkyndig vurdering etter barnets behov.vi har vart veldig heldige som har en super fantastisk special pedagog som finns og hjelper oss med veldig mye. Her kan hun skriver sms med påske jul osv og ønske oss en fin ferie:)

Jeg syns du skall ta kontakt med ppt pedagog special pedagog avdeling og be om ett video møte med alle sammen på en gang.
Skriv ned alle spørsmål før møte så er du klar.
Lykke til

Hvordan det gjøres er nok veldig forskjellig. Min nevø har kun en fast på seg( men han har jo alltid en på seg) det fører til problemer om den personen er borte for ingen sndre har kompetansen på han
Ja det er sikkert forskjellig. Ble iallefall nye regler her i kommunen.

Hva skulle de meldt deg til bv for? Cos kurs er forøvrig ett bra kurs - alle nybakte foreldre burde få tilbud om det gratis :)
De får det her. Men ikke i 2013 når jeg fikk min første. Er ett veldig fint kurs. Hu mente det var min feil at min sønn var som han er og det var fordi vi ikke gjorde noe som helst. Altså ikke fortalte hva som var rett og galt osv. Jeg nevnte da at det aldri var noen problemer med eldste men da var vi visst bare heldige. Dette sa de også mens jeg var gravid med nr 3. Glad jeg klarte å tenke klart og ikke eksploderte. Jeg sa bare javel( med ironisk tone) og gikk. Jeg har vært mye sint og lei med ang sønnen min og bhg. Han oppfører seg helt anderledes hjemme. Noe begge spesialpedagoger sier at er fordi det blir for mye for han i store bråkete grupper. Den ene ansatte på småbarn ble gransket to ganger og endte med å jobbe på storebarn. Der enda ett barn som min sønn gikk på småbarn med, har akkurat de samme problemene som han. Den personen er veldig overlegen og bedrevitere men fryktelig mot barna som i grunn er det verste. Sett flere episoder mens den andre storebarn er ute når jeg henter min sønn. Men de har ett sjenerelt problem med at de ikke sladrer på hverandre og ofte episoder med barna. Hadde noen med min datter, men langt fra så mange som med sønn og ikke så ødeleggende for barnet. Min datter er mye tøffere og tåler mye mer enn han. Men hu var hjemme til Hu var 3.5 mens han var 2. Har søkt på nr 3 men får se hva som skjer.

De får det her. Men ikke i 2013 når jeg fikk min første. Er ett veldig fint kurs. Hu mente det var min feil at min sønn var som han er og det var fordi vi ikke gjorde noe som helst. Altså ikke fortalte hva som var rett og galt osv. Jeg nevnte da at det aldri var noen problemer med eldste men da var vi visst bare heldige. Dette sa de også mens jeg var gravid med nr 3. Glad jeg klarte å tenke klart og ikke eksploderte. Jeg sa bare javel( med ironisk tone) og gikk. Jeg har vært mye sint og lei med ang sønnen min og bhg. Han oppfører seg helt anderledes hjemme. Noe begge spesialpedagoger sier at er fordi det blir for mye for han i store bråkete grupper. Den ene ansatte på småbarn ble gransket to ganger og endte med å jobbe på storebarn. Der enda ett barn som min sønn gikk på småbarn med, har akkurat de samme problemene som han. Den personen er veldig overlegen og bedrevitere men fryktelig mot barna som i grunn er det verste. Sett flere episoder mens den andre storebarn er ute når jeg henter min sønn. Men de har ett sjenerelt problem med at de ikke sladrer på hverandre og ofte episoder med barna. Hadde noen med min datter, men langt fra så mange som med sønn og ikke så ødeleggende for barnet. Min datter er mye tøffere og tåler mye mer enn han. Men hu var hjemme til Hu var 3.5 mens han var 2. Har søkt på nr 3 men får se hva som skjer.

Kan jeg spør har barnet en diagnose?
Mitt barn har diagnose og har en støttepedagog med seg 80%. Alt dette blev det søkt om da han fikk diagnose fra BUP som vidare sende til PPT som skrev en sakkyndig vurdering etter barnets behov.vi har vart veldig heldige som har en super fantastisk special pedagog som finns og hjelper oss med veldig mye. Her kan hun skriver sms med påske jul osv og ønske oss en fin ferie:)

Jeg syns du skall ta kontakt med ppt pedagog special pedagog avdeling og be om ett video møte med alle sammen på en gang.
Skriv ned alle spørsmål før møte så er du klar.
Lykke til
Vi har ikke vært hos bup da ingen mener det er noe galt med han ut om at han henger etter på følelser og det sosiale. Jeg synes bhg burde ha tatt på seg noe av skylden for det. Han er ikke det eneste barnet som henger etter på følelser og det sosiale fra den småbarns avdelingen. De brukte han som syndebukk og han fikk skylda for alt. En dag når jeg gikk inn i bhg så krangla to barn, en ansatt var i rommet og stod med ryggen til med og de kranglende barna. Så plutselig skriker den ansatte min sønns navn og regelrett s kjefter med ryggen til. Min sønn var ikke i det rommet en gang. En gang jeg henter så får jeg beskjed om at det har skjedd en alvorlig episode. Min sønn hadde slått ett annet barn. Min sønn hadde gått for i bordet der noen satt på tripptrapp stoler, det ene barnet han slått min sønn i hodet og han hadde da slått tilbake, dette måtte vi ta opp hjemme og det var helt krise. Nå har vi lært han at han skal si ifra og jobbet med det lenge, men ifølge han så hører ikke de i bhg på han. Har juger ikke og innrømmer det hvis han gjort noe.
To spesialpedagoger sier at han ikke havner under noe diagnose. Må snart få prøvd å satt opp noen møter om det så er på tlf. De sier så mye rart. Unnskyldningen når jeg sa at han ikke følte seg hørt var at de ikke hadde sett eller hørt noe. Det var i grunn poenget at de ikke sett eller hørt noe og han følte seg oversett.

Hadde jeg stolt på pedagogen så. Det har vært en del episoder som tilsier at de ikke følger med. Jeg ser bhg fra kjøkken vinduet. De står i en klynge og snakket sammen mens barna leker ute og min sønn sier at han ikke føler seg hørt ute. Han har jo rett. Jeg hat selv jobbet i en bhg gjennom nav og fikk da beskjed om at å stå i en klynge og prate ute er fyfy og at barna da føler seg oversett.

I alle dager, det er ikke greit!! Har du tatt opp dette da? Jeg hadde ikke nølt med å si ifra om hva jeg observerer! Og hvis det er sånn at du ikke stoler på de ansatte ville jeg egentlig bytta bhg (noe vi selv har gjort og takk gud for det!)

Jeg skjønner det. Men han trenger en til en i spesielle situasjoner. Det har både pedagog og spesial pedagog sagt. De må være en til en på han under rydding. Han elsker systemer og havner fort i krangler med alle fordi de legger biler i kassa med ett bilde av klosser på. Ikke akkurat en krise men barna reagerer negativt på han pga tilfeller som har skjedd før og da blir det fort fysisk. Han blir fort forvirra/ får ikke med seg overganger og må derfor ha en person på seg når det skjer. Han sliter litt med å kle på seg i bhg og de er da en person på han. Med en 40% stilling fordelt på 3 dager så blir jo dette på han hele tiden. Han sliter også å komme innpå folk i bhg og hadde egentlig hatt godt av at det var litt mer fast. Han er veldig usikker i bhg og er enda verre i store grupper. Hender han er usikker hjemme også men ikke på samme måte. Vi kan endre på ting men det kan ikke bhg. Han kler på seg hjemme men ikke i bhg. Han snakker med oss om alt som skjer og hva han føler men ikke i bhg. Det er fantastisk der som virkelig takler han og samtidig gjør ting morsomt for han. Jeg kjenner igjen min bror i han. Det går ikke så bra for min bror. Han har mye plager som for andre kan virke teite men for han er virkelig viktige. Som det å bli hørt. De begge trenger å bli hørt og hvis ikke så føler de seg oversett og ikke verdt noe. Min sønn har sitti mange ganger å grått fordi en ansatt ikke hørte på han. Han føler ofte at han får kjeft for alt mens når andre gjør noe mot han så hører ingen. Akkurat det samme sier min bror. Broren min har rett på mange måter og jeg er ofte enig med han, men jeg er også den som kjente han best før alt gikk helt klikk. Mamma skjønte ikke at han var dopa mens jeg så det. Så han ble oversett. Men som sagt så er jeg litt hønemor ang sønnen min. Jeg vil så gjerne at han skal få ett normalt liv og ikke ende opp som broren min bare fordi han ikke får hjelp til det han trenger hjelp til.
Spør barnehagen du, men de har nok en plan på dette

Du har jo skrevet en del om barnehagen og virker til å ha null tillit til de uansett hva de sier og gjør, jeg hadde kok helt ærlig vurdert å bytte barnehage om jeg var deg

Som ped. leder i barnehage vil jeg bare si: bytt barnehage om du har mulighet til det. Det er ikke nødvendigvis slik at barnehagen er dårlig eller gjør alt galt her, men det høres ut som om både dere og de har kjørt dere fast i et spor som er vanskelig å komme seg ut av. De ser på barnet som en stor utfordring, og dere føler dere ikke ivaretatt av barnehagen. Det er helt klart at her er det ingen tillit. Jeg anbefaler sjeldent at folk bytter barnehage fordi det er en stor endring for barnet, og man kan ikke garantere at alt blir løst av å bytte barnehage. Jeg tror også oppriktig at de fleste konflikter løses best ved å ha god dialog med barnehagen og prøve å ordne ting der barnet er. Men det virker som om dette har pågått i flere år, og at dere har gjort det dere kan for å prøve å få til et bedre samarbeid. Oppi alt dette står gutten deres. Hans beste er at han får en trygg hverdag, noe han selv sier klart i fra om at han ikke får nå.

Ta en ringerunde til barnehager i nærområdet og prat med styrer om mulighet for plass. Vi får et par slike telefoner i min barnehage i løpet av et år, og det er ofte vi har mulighet til å hjelpe.

Back
Topp