Ekstra ansatt

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
Håper noen her kan svare på det som har vært i det selv eller jobber i bhg. Bhg har søkt en ekstra ansatt pga min sønn. Han trenger mer oppfølging enn andre barn og føler seg ofte oversett og ikke hørt i en bhg hverdag. Da blir han ofte aggressiv. Han har problemer med å sortere følelser og blir fort forvirra av overganger. De har da søkt på det grunnlaget. Fikk vedtak som vi ikke får åpnet. Men pedagogen på avdelingen sa de fikk en 40% stilling. Den fordeles på mandag, tirsdag og fredag fordi onsdag er turdag og torsdag så har han spesial pedagog. Men fikk beskjed av pedagogen at dette ikke var en ansatt som skulle passe på min sønn. Det ble en ekstra ressurs for avdelingen så de kunne følge opp alle bedre. Så ikke sikkert han var med den ansatte noe i løpet av dagen
Da lurer jeg på hvorfor de søkte i min sønns navn? Og er det riktig at de skal bruke den ansatte som hjelp på hele avdelingen og ikke kun som hjelp for han?
Han trenger virkelig den hjelpen den satte kunne gitt han. Han må læres ting som er helt naturlig for andre. Som feks medfølese(det har blitt mye bedre), hva følelsene hans er for noe og hvordan han skal takle dem. Sånne ting må gjenntaes opptil flere ganger om dagen. I sommer vokste han nye hvor vi gikk hele tiden å fortalte han hva han følte og hva som skjedde. Bhg og spesial pedagog skrøyt av hva vi hadde fått til og var imponert over hvor mye han hadde vokst den sommeren. Derfor ble vi glade om de kunne søke etter en stilling pga han. Men nå ble det ikke som vi trudde.

Jeg tenker om det er søkt i hans navn, bør jo hovedfokus være på han?
Håper han får den hjelpen han trenger.
Var det jeg tenke også og derfor jeg ikke skjønte noe når pedagogen sa noe annet. Jeg er hønemor og ekstra ovenfor han pga alt som har skjedd han. Listen er veldig lang fra operasjoner, sykdommer og en forferdelig tid på småbarn som også ga ett kragebeinsbrudd som de prøvde å skylde på oss for. Kan si de ansatte fikk bråk etter at mannen og min svoger( spesialpedagog i en annen bhg) skrev ett langt brev til styrer.

Var det jeg tenke også og derfor jeg ikke skjønte noe når pedagogen sa noe annet. Jeg er hønemor og ekstra ovenfor han pga alt som har skjedd han. Listen er veldig lang fra operasjoner, sykdommer og en forferdelig tid på småbarn som også ga ett kragebeinsbrudd som de prøvde å skylde på oss for. Kan si de ansatte fikk bråk etter at mannen og min svoger( spesialpedagog i en annen bhg) skrev ett langt brev til styrer.
Skjønner det veldig godt.

Det er helt vanlig st man ikke får en person på ett barn , men st man får på avd

Dessverre har det blitt endringer i regelverket. Før, så ble det kalt integreringsressurs, og var på ett barn. (jeg jobbet i en sånn stilling før). Da fulgte jeg opp ett barn hele tiden. (men det barnet hadde en diagnose som gjorde at han trengte det. Hatt flere barn oppigjennom årene mine i bhg. Nå er det sånn at det blir en ansatt tilknyttet avdelingen. Som da skal kunne frigjøre ekstra tid med barnet det er søkt på, uten at det er en bestemt person som skal gjøre det. Det er for at det ikke skal være så sårbart ved feks sykdom hos den personen, og at barnet skal bli vant til å være med flere voksne. Vi søker på ett barn på min avdeling nå også, men det kommer til å bli ansatt en ekstra person, og så må vi faste ta ansvar for en til en jobbing og oppfølging. For det er sjelden at man får en faglært inn i sånne stillinger

Dessverre har det blitt endringer i regelverket. Før, så ble det kalt integreringsressurs, og var på ett barn. (jeg jobbet i en sånn stilling før). Da fulgte jeg opp ett barn hele tiden. (men det barnet hadde en diagnose som gjorde at han trengte det. Hatt flere barn oppigjennom årene mine i bhg. Nå er det sånn at det blir en ansatt tilknyttet avdelingen. Som da skal kunne frigjøre ekstra tid med barnet det er søkt på, uten at det er en bestemt person som skal gjøre det. Det er for at det ikke skal være så sårbart ved feks sykdom hos den personen, og at barnet skal bli vant til å være med flere voksne. Vi søker på ett barn på min avdeling nå også, men det kommer til å bli ansatt en ekstra person, og så må vi faste ta ansvar for en til en jobbing og oppfølging. For det er sjelden at man får en faglært inn i sånne stillinger
Hvordan det gjøres er nok veldig forskjellig. Min nevø har kun en fast på seg( men han har jo alltid en på seg) det fører til problemer om den personen er borte for ingen sndre har kompetansen på han

Ikke vært situasjonen, men jeg tenker at de kanskje søkte i hans navn for å få vedtaket? Hadde de ikke gjort det hadde det kanskje ikke blitt godkjent, og det er jo pga ham de trenger en ekstra person. Så om denne ansatte er en "vanlig" ansatt, vil det jo bli som en avlastning og de kan følge opp bedre. Kjenner jo ikke din sønn, men mulig han har godt av å ikke bare ha den samme personen på seg hele tiden. I hverdagen må man jo forholde seg til flere personer.

Har jobbet litt i bhg med utagerende barn, og det hadde absolutt vært en fordel med en ekstra ansatt i gruppa pga det. Det har lett for å bli mye fokus på det barnet og det kan være utmattende om det kun er en person som jobber med det.

Ei av de mi lener mest med her har en ekstra ansatt x%. Den ansatte er med på hele avdelingen, men tar ofte ut ungen det gjelder og mi+ en unge til, de er en trio. Da gjør de andre ting sammen, men med et par unger til. Slik jeg forstår det må man jo lære/trene sammen med andre unger, ikke bare voksen og det ene barnet. Nå vet ikke jeg grunnen til at ungen her har ekstra oppfølging, men jeg vet at de ofte er ute på egne aktiviteter, og ungen som har ekstra får mye ekstra også, selv om det er sammen med et par unger til. Spør Bhg hva slags plan de har :)

Jeg skjønner det. Men han trenger en til en i spesielle situasjoner. Det har både pedagog og spesial pedagog sagt. De må være en til en på han under rydding. Han elsker systemer og havner fort i krangler med alle fordi de legger biler i kassa med ett bilde av klosser på. Ikke akkurat en krise men barna reagerer negativt på han pga tilfeller som har skjedd før og da blir det fort fysisk. Han blir fort forvirra/ får ikke med seg overganger og må derfor ha en person på seg når det skjer. Han sliter litt med å kle på seg i bhg og de er da en person på han. Med en 40% stilling fordelt på 3 dager så blir jo dette på han hele tiden. Han sliter også å komme innpå folk i bhg og hadde egentlig hatt godt av at det var litt mer fast. Han er veldig usikker i bhg og er enda verre i store grupper. Hender han er usikker hjemme også men ikke på samme måte. Vi kan endre på ting men det kan ikke bhg. Han kler på seg hjemme men ikke i bhg. Han snakker med oss om alt som skjer og hva han føler men ikke i bhg. Det er fantastisk der som virkelig takler han og samtidig gjør ting morsomt for han. Jeg kjenner igjen min bror i han. Det går ikke så bra for min bror. Han har mye plager som for andre kan virke teite men for han er virkelig viktige. Som det å bli hørt. De begge trenger å bli hørt og hvis ikke så føler de seg oversett og ikke verdt noe. Min sønn har sitti mange ganger å grått fordi en ansatt ikke hørte på han. Han føler ofte at han får kjeft for alt mens når andre gjør noe mot han så hører ingen. Akkurat det samme sier min bror. Broren min har rett på mange måter og jeg er ofte enig med han, men jeg er også den som kjente han best før alt gikk helt klikk. Mamma skjønte ikke at han var dopa mens jeg så det. Så han ble oversett. Men som sagt så er jeg litt hønemor ang sønnen min. Jeg vil så gjerne at han skal få ett normalt liv og ikke ende opp som broren min bare fordi han ikke får hjelp til det han trenger hjelp til.

Ei av de mi lener mest med her har en ekstra ansatt x%. Den ansatte er med på hele avdelingen, men tar ofte ut ungen det gjelder og mi+ en unge til, de er en trio. Da gjør de andre ting sammen, men med et par unger til. Slik jeg forstår det må man jo lære/trene sammen med andre unger, ikke bare voksen og det ene barnet. Nå vet ikke jeg grunnen til at ungen her har ekstra oppfølging, men jeg vet at de ofte er ute på egne aktiviteter, og ungen som har ekstra får mye ekstra også, selv om det er sammen med et par unger til. Spør Bhg hva slags plan de har :)
Ja akkurat det regna jeg med. Sånn er det jo allerede uten ekstra ansatt. Men akkurat det med at det ikke skulle bli nor forskjell fordi det skulle bli ett tilskudd til avdelingen skjønte jeg ikke. Jeg trudde han skulle få ekstra hjelp og når han sa det i bhg så ringte pedagogen meg og sa at de hadde fortalt han at han ikke fikk mer hjelp fordi det var til hele avdelingen. Han var knust og forvirra når han kom hjem. Jeg fortalte han at det skulle komme en ekstra ansatt pga han fordi han satt å gråt fordi ingen hørte på han når vennene slo han med pinner. Jeg ringte bhg ang den episoden og de sa bare at de ikke hadde sett noe så det hadde nok ikke skjedd. At ingen så det var vel akkurat det sønnen min klagde på.

Jeg håpet vel egentlig på et ja du er en kjempe gal hønemor og at det ordner seg svar. Men jeg er rett og slett forvirra og klarer sjeldent å tenke klart ang barna. Har fibromyalgi så jeg er litt å tåka fra før av enkelte dager.

Håper noen her kan svare på det som har vært i det selv eller jobber i bhg. Bhg har søkt en ekstra ansatt pga min sønn. Han trenger mer oppfølging enn andre barn og føler seg ofte oversett og ikke hørt i en bhg hverdag. Da blir han ofte aggressiv. Han har problemer med å sortere følelser og blir fort forvirra av overganger. De har da søkt på det grunnlaget. Fikk vedtak som vi ikke får åpnet. Men pedagogen på avdelingen sa de fikk en 40% stilling. Den fordeles på mandag, tirsdag og fredag fordi onsdag er turdag og torsdag så har han spesial pedagog. Men fikk beskjed av pedagogen at dette ikke var en ansatt som skulle passe på min sønn. Det ble en ekstra ressurs for avdelingen så de kunne følge opp alle bedre. Så ikke sikkert han var med den ansatte noe i løpet av dagen
Da lurer jeg på hvorfor de søkte i min sønns navn? Og er det riktig at de skal bruke den ansatte som hjelp på hele avdelingen og ikke kun som hjelp for han?
Han trenger virkelig den hjelpen den satte kunne gitt han. Han må læres ting som er helt naturlig for andre. Som feks medfølese(det har blitt mye bedre), hva følelsene hans er for noe og hvordan han skal takle dem. Sånne ting må gjenntaes opptil flere ganger om dagen. I sommer vokste han nye hvor vi gikk hele tiden å fortalte han hva han følte og hva som skjedde. Bhg og spesial pedagog skrøyt av hva vi hadde fått til og var imponert over hvor mye han hadde vokst den sommeren. Derfor ble vi glade om de kunne søke etter en stilling pga han. Men nå ble det ikke som vi trudde.

hvis din sønn trenger en til en oppfølging deler av dagen hvorfor har dere ikke søkt ppt om assistent/pedagog resurs bare til han?

Jeg tenkt eikke på faglært. De skulle bruke en person som allerede var ansatt på avdeling. Så noen får tydeligvis en større stilling. Han har ingen spesiell diagnose, men ligger etter ang det sosiale og følelser.

hvis din sønn trenger en til en oppfølging deler av dagen hvorfor har dere ikke søkt ppt om assistent/pedagog resurs bare til han?
Kan vi gjøre det uten bhg? Ppt har vært der og sagt at han trenger ekstra hjelp og at bhg kunne søke etter ekstra ressurs til han hvis det ble for mye for de. Var nok derfor jeg trudde denne stillingen skulle være til han og ikke avdelingen. Han har spesialpedagog en dag i uka.

Min eldste har også fått en ekstra ressurs. Den som er satt inn som ekstra ressurs går på hele gruppa slik at ped-leder som kjenner barnet mitt kan følge opp ekstra. Og selvom ressursen brukes på hele gruppa gagner det mitt barn fordi da får ped-leder fulgt opp bedre enn hvis de ikke hadde hatt en ressurs ekstra :)

Kan vi gjøre det uten bhg? Ppt har vært der og sagt at han trenger ekstra hjelp og at bhg kunne søke etter ekstra ressurs til han hvis det ble for mye for de. Var nok derfor jeg trudde denne stillingen skulle være til han og ikke avdelingen. Han har spesialpedagog en dag i uka.

hvis han har spes ped en dag i uka går jeg utifra at dere har et vedtak fra ppt? Da ville jeg bedt om et møte med ppt og barnehagen og delt dine bekymringer over at barnehagen ikke klarer å ivareta din sønn sine behov utifra deres ressurser.

Min eldste har også fått en ekstra ressurs. Den som er satt inn som ekstra ressurs går på hele gruppa slik at ped-leder som kjenner barnet mitt kan følge opp ekstra. Og selvom ressursen brukes på hele gruppa gagner det mitt barn fordi da får ped-leder fulgt opp bedre enn hvis de ikke hadde hatt en ressurs ekstra :)
Helt likt her. Ped-leder følger min eldste de dagene han har krav på det - og da er det satt inn assistent på hele gruppa de dagene i tillegg.

Hadde jeg stolt på pedagogen så. Det har vært en del episoder som tilsier at de ikke følger med. Jeg ser bhg fra kjøkken vinduet. De står i en klynge og snakket sammen mens barna leker ute og min sønn sier at han ikke føler seg hørt ute. Han har jo rett. Jeg hat selv jobbet i en bhg gjennom nav og fikk da beskjed om at å stå i en klynge og prate ute er fyfy og at barna da føler seg oversett.

Back
Topp