Eksamen og angst!

Jeg skal ha 6 eksamener nå, men jeg sliter veldig med sosial angst :( Det er såpass at jeg ikke tar offentlig transport og heller ikke spiser offentlig, for da får jeg panikkangst anfall :'( Men jeg må klare å beholde roen når jeg sitter i det klasserommet, så jeg faktisk klarer å gjennomføre alle disse eksamene. Har tatt det opp med legen, og sa at jeg trengte noe angstdempende og da fikk jeg Sobril. Men har tatt en test dose, og kan ikke si at jeg merket noe som helst forandring på det :(

Noen som har noen gode råd å komme som kanskje kan hjelpe? :)
Har dessverre ingen råd å komme med, men jeg håper du får tilrettelegging fra eksamenskontoret og skolen slik at du kan fullføre eksamen. For en mestringsfølelse det gir, tenk når du er ferdig :)
Som en av de andre her sier så kanskje du skulle testet ut sobril i en angstfyllt situasjon og ikke i trygge omgivelser (om det er slik du har testet?). Og få noen til å være der når du er ferdig både ved testing og når eksamen er ferdig. Det kan kanskje hjelpe at det er en trygg person der og møter deg når du er ferdig.
Jeg har som sagt ikke erfaring, men håper du får hjelp. Lykke til :) sender deg en klem :)

Etter det jeg har lært om panikkanfall så skal det mye til å fullføre en eksamen på denne måten mens man har anfall bare fordi man må igjennom det. Det krever masse arbeid og forberedelser, og jobbing med å håndtere akkurat den situasjonen på forhånd. Uansett er det ulikt for alle, og forskjellige grader, så det er faktisk bare idioti å si at alle klarer det samme. Når det er sagt så kan det være lurt å jobbe for å klare det, og ikke bare jobbe for å unngå det. Men om du er i stand til det må du vite selv. En eksamen er jo viktig, og om du sliter masse så er det kanskje ikke riktig anledning for å arbeide med angsten. Håper du får ordnet det slik at du får fullført eksamen på en optimal måte, og lykke til. Både med eksamen og med arbeidet med angsten :-)

Masse kloke ord, tusen takk for forståelsen!❤️ Vet ikke om jeg føler meg klar for det eller ikke, men vet at jeg må gjennomføre dette uansett, for ellers sitter jeg i masse gjeld til lånekassen :( Håper bare at eksamen ansvarlig har forståelse for dette, og kan tilrettelegge for meg :) Tusen takk :D

Sammenlignet nok litt for mye med det jeg skal igjennom, så det kom ut veldig feil. Jeg vurderer selv å få noe beroligende, men jeg hater tabletter og er livredd for reaksjonen, så jeg velger å heller bare stå i det. Det er snakk om toppen 30 min (HJELP) og da har jeg faktisk en høyskoleutdannelse. Det er ihvertfall det jeg prøver å trøste meg med :P

Det er fort gjort å gjøre :) Jeg er ikke noe glad i tabletter selv, men jeg vet at jeg desperat har behov for det når det kommer til dette :( Misunner virkelig deg som "bare" har 30 minutter... Jeg har jo 6 eksamener og da er også 2 av dem muntlig/praktisk eksamen

Livet må være enkelt for deg. Kan du ikke fortsette å leve det livet og så kan folk som har litt medfølelse svare på denne tråden.

Hun sammenlignet sin eksamen mot mine, og det ble dessverre helt feil. Hun har eksamen på 30 minutter, mens jeg har 4 skriftlige og 2 muntlig/praktisk! Men tror hun forsto at det var litt dumt å ordlegge seg sånn :)

Har dessverre ingen råd å komme med, men jeg håper du får tilrettelegging fra eksamenskontoret og skolen slik at du kan fullføre eksamen. For en mestringsfølelse det gir, tenk når du er ferdig :)
Som en av de andre her sier så kanskje du skulle testet ut sobril i en angstfyllt situasjon og ikke i trygge omgivelser (om det er slik du har testet?). Og få noen til å være der når du er ferdig både ved testing og når eksamen er ferdig. Det kan kanskje hjelpe at det er en trygg person der og møter deg når du er ferdig.
Jeg har som sagt ikke erfaring, men håper du får hjelp. Lykke til :) sender deg en klem :)

Ja prøver å tenke på at det vil gi meg en skikkelig mestringsfølelse :) Har jo klart å blitt kvitt angsten helt før, så vet jo at jeg kan klare det ;) Men dessverre da jeg gikk gravid med guttungen, så tok hormonene over så jeg ble altfor svak og derfor har angsten fått helt overhånd dessverre :( Savner å kunne ta buss og besøke folk så mye som jeg gjorde før, men nå går jeg overalt hvor jeg/vi skal, og er veldig lite borte på besøk :(

Jeg burde så absolutt teste ut Sobril i en angsttriggende situasjon ja, og har fundert på om jeg skal gå å handle på senteret til lørdag, for da vet jeg at den angsten blir veldig trigget :)

Tusen takk for gode ord og tusen takk for klemmen :D ❤️

Hun sammenlignet sin eksamen mot mine, og det ble dessverre helt feil. Hun har eksamen på 30 minutter, mens jeg har 4 skriftlige og 2 muntlig/praktisk! Men tror hun forsto at det var litt dumt å ordlegge seg sånn :)
Det er kanskje viktig å tenke seg om to ganger når det kommer til slike tråder som dette, før man poster, for oss begge sikkert. Jeg ble bare veldig provosert fordi det virket som om plagene dine ble bagatellisert til at du bare kunne ta deg sammen. Og det er ikke alltid at man kan det selv om eksamen bare hadde vært på 5 min. Fødte på fredag så det er sikkert morsinnstinktet mitt som satte inn :D

Når det gjelder angst medisiner ville jeg prøvd litt over tid og ikke bare konkludert etter en test dose...

Håper du får tilrettelegging! Jeg fikk iallfall på vgs (ikke pga angst da) og da satt jeg alene i eget rom med en som var innom støtt og stadig for å sjekke at jeg ikke jukset :-)

Det er kanskje viktig å tenke seg om to ganger når det kommer til slike tråder som dette, før man poster, for oss begge sikkert. Jeg ble bare veldig provosert fordi det virket som om plagene dine ble bagatellisert til at du bare kunne ta deg sammen. Og det er ikke alltid at man kan det selv om eksamen bare hadde vært på 5 min. Fødte på fredag så det er sikkert morsinnstinktet mitt som satte inn :D

Ja på første kommentaren hennes så kunne det virke sånn, men hun rettet det litt opp på neste :) Heheh, det morsinnstinktet det kicker inn med en gang det ;) :D

Når det gjelder angst medisiner ville jeg prøvd litt over tid og ikke bare konkludert etter en test dose...

Problemet er bare at Sobril er veldig vanedannende, så vil helst ta det kun når jeg skal ha eksamen :)

Håper du får tilrettelegging! Jeg fikk iallfall på vgs (ikke pga angst da) og da satt jeg alene i eget rom med en som var innom støtt og stadig for å sjekke at jeg ikke jukset :-)

Da håper jeg virkelig at dem klarer å tilrettelegge ordentlig for meg også :)

Tenkte kun nå i eksamensperioden og ikke hele tiden;)

Det skjønner jeg ;) Men er veldig skeptisk til å ta dem egentlig, siden dem er så vanedannende :P Men skal prøve meg med Sobril i en skikkelig angsttriggende situasjon til lørdag :)

Nå har jeg ikke lest meg gjennom alle innleggene her, så kan godt hende det er flere som har svart det samme.

Du har vel krav på tilrettelegging? Bare husker at en medstudent av meg fikk tilrettelegging fordi hun hadde ADD og konsentrasjonsproblemer. Mener hun fikk tid å sitte på enn de andre (fordi hun måtte få ta mange og lange pauser). Så da tenker jeg at du sikkert kan få en eller annen type tilrettelegging du og? Det er jo tross alt ikke noe du bare sier, du får faktisk medisin av legen for det. Håper det løser seg for deg!

Uansett, stå på og ikke gi opp!! Dette kan du klare!

Nå har jeg ikke lest meg gjennom alle innleggene her, så kan godt hende det er flere som har svart det samme.

Du har vel krav på tilrettelegging? Bare husker at en medstudent av meg fikk tilrettelegging fordi hun hadde ADD og konsentrasjonsproblemer. Mener hun fikk tid å sitte på enn de andre (fordi hun måtte få ta mange og lange pauser). Så da tenker jeg at du sikkert kan få en eller annen type tilrettelegging du og? Det er jo tross alt ikke noe du bare sier, du får faktisk medisin av legen for det. Håper det løser seg for deg!

Uansett, stå på og ikke gi opp!! Dette kan du klare!

Jeg vet faktisk ikke hva jeg har krav på og ikke :/ For går som privatist. Men håper at dem kan ordne tilrettelegging på en ellet annen måte :)

Tusen takk :D

Mulig man må ha en diagnose svart på hvitt for å ha krav på det, men usikker!

Sosial angst er kjipt å slite med altså!
Du kan jo ta en kikk på dette og se om det kan være til hjelp:
http://www.ung.no/Funksjonsnedsette...rettelegging_på_høyskoler_og_universitet.html

Ja det får jeg uten problem :) Har jo slitt med dette i ganske mange år nå, og har hatt samme fastlege i nesten alle de årene, så han vet hvordan jeg har det :)

Takk for linken, skal se på den jeg :D

Jeg føler med deg, jeg har selv slitt med alvorlig sosial angst :-( nå har jeg jobbet meg mye igjennom det og pleier å si jeg ikke har det lenger, men det har hemmet meg en del i arbeidslivet og har også vært så tilstede at jeg ennå i en alder av 36 år ikke har en utdanning ferdig... klarte å komme meg gjennom påbygningsåret inkl. en muntlig eksamen med ganske gode karakterer og det var en stor seier, men ble litt for stort fravær da.
synes du er tøff som har kommet så langt, håper du får den tilretteleggingen du trenger for å komme deg gjennom disse eksamenene.

Back
Topp