Egoistisk mor?

Man er to om å lage et barn, og et uønsket barn vil bli en belastning for faren. Økonomisk og emosjonelt.
Men det er tross alt moren som må gå gjennom en abort. Emosjonelt og fysisk.

Til syvende og sist mener jeg at mannen får passe på hvor han søler, hvis han bommer får han ta konsekvensen.

Fin måte å si det på ;)

Eg kan forstå, og vera enig i, at det enkelte ganger er eit egoistisk valg å bli gravid når bf ikkje ønsker dette. Det er jo faktisk kvinner som lurer sine partnere til å tru at dei går på prevensjon, og ikkje tar den med vilje, nettopp fordi kvinna ønsker å få eit barn (til), og ikkje mannen.
I ditt tilfelle er vel det einaste "egoistiske" at du ikkje sørga for å gå på prevensjon, slik at du hadde unngått å bli gravid med ein som ikkje ønsker å bli far, men dette var jo begge sitt ansvar.
I tillegg kan det vel diskuterast om du er egoistisk i den grad at du frarøver ditt barn fra å ha både mor og far, i og med at bf ikkje vil ha noko kontakt, det synet er eg ikkje enig i:)

Til syvende og sist er det kvinnens kropp og hun som bestemmer..
og JA mannfolka tar alltid en "risk"når de har sex..

..men har hørt historier der damer bevisst unngår å ta p-pillene sine ,og lyver til typen om det selv om de har sagt de ikke ønsker barn...så der synes eg faktisk det er kvinnens "skyld" for å ha lurt mannen...

Det ser nå egentlig ut som at de fleste som har svart er enige i at det i utgangspunktet ikke er egoistisk å beholde barnet. Men jeg er helt enig i at å bli gravid med vilje for å få et barn når den andre ikke ønsker er feil og direkte stygt jeg vil ikke engang kalle det egoistisk da man med viten og vilje har lurt et annet menneske.

Det vil aldri være ett lett valg når faren eller moren ikke vil ha barnet. Men å be noen ta abort er egoistisk, man er faktisk to om å lage barn.
Var selv i den problemstillingen. Jeg var "egoistisk" og tok ikke abort men beholdt ungen mot barnefarens ønske. Men sa og til han at jeg ikke ville tvinge han til samvær eller noe med barnet. Var mange som mente jeg var egoistisk siden jeg tenkte på meg selv,og at en abort ville knuse meg. Og bare så det er sagt så ble jeg gravid på pilla.

Eg kan forstå, og vera enig i, at det enkelte ganger er eit egoistisk valg å bli gravid når bf ikkje ønsker dette. Det er jo faktisk kvinner som lurer sine partnere til å tru at dei går på prevensjon, og ikkje tar den med vilje, nettopp fordi kvinna ønsker å få eit barn (til), og ikkje mannen.
I ditt tilfelle er vel det einaste "egoistiske" at du ikkje sørga for å gå på prevensjon, slik at du hadde unngått å bli gravid med ein som ikkje ønsker å bli far, men dette var jo begge sitt ansvar.
I tillegg kan det vel diskuterast om du er egoistisk i den grad at du frarøver ditt barn fra å ha både mor og far, i og med at bf ikkje vil ha noko kontakt, det synet er eg ikkje enig i:)

Bare sånn at det ikke skal være noen tvil så var han veldig klar over at jeg ikke kunne gå på prevensjon og at kondom var alternativet frem til spiralen var på plass. Så det at vi var uforsiktige og hoppet av i svingen innimellom og noen ganger rakk han det ikke det syntes jeg han kan ta like mye ansvar for.

Det er egoistisk å tvinge en person til å bli forelder når den personen ikke ønsker det! Begge veier. Om en kvinne ikke vil ha barnet men mannen vil så er det helt akseptabelt at hun tar abort. Men om en mann "tvinger frem" en abort så er det plutselig feil? Hei dobbeltmoral...

Det er egoistisk å tvinge en person til å bli forelder når den personen ikke ønsker det! Begge veier. Om en kvinne ikke vil ha barnet men mannen vil så er det helt akseptabelt at hun tar abort. Men om en mann "tvinger frem" en abort så er det plutselig feil? Hei dobbeltmoral...

Selvfølgelig er det feil å tvinge frem en abort!!! Det er da snakk om å tvinge andre til å gjøre noe med kroppen sin som de absolutt ikke ønsker. Det er ikke kun barnet det er snakk om.

Men når det kommer til en slik avgjørelse, er det noe begge bør få si sin mening om, og begges meninger bør vurderes.
Om mannen min ønsker å sterilisere seg nå fordi han ikke vil ha flere barn f.eks, kan ikke jeg gjøre noe som helst annet enn å si min mening om det. Jeg kan ikke tvinge han til å la være, på samme måte som han ikke kan tvinge meg til å ta en abort om jeg blir gravid igjen.

Om en far absolutt ikke vil han noe med barnet å gjøre, så har han retten til å fraskrive seg foreldreansvaret.

Bare sånn at det ikke skal være noen tvil så var han veldig klar over at jeg ikke kunne gå på prevensjon og at kondom var alternativet frem til spiralen var på plass. Så det at vi var uforsiktige og hoppet av i svingen innimellom og noen ganger rakk han det ikke det syntes jeg han kan ta like mye ansvar for.
Ja, det burde han jo, men han gjere tydelegvis ikkje det:(

Vanskelig å svare på synes jeg, det finnes jo tilfeller hvor menn blir lurt og det synes jeg er egoistisk, jeg synes vel også det er egoistisk o man tvinger barnefar til å betale barnebidrag /stille opp o han ikke vil bli pappa.

Selv hadde jeg valget mellom abort eller at barnefar tok livet sitt....

Da mener jeg likestilling er kommer for langt! Eller et skritt tilbake dersom en mann skal bestemme over en kvinnes kropp. Barnet er begges, men så lenge det er i mors kropp er det selvfølgelig mors avgjørelse!!! Følgene både fysisk og psykisk med mor etter en abort kan ikke sammenlignes med hvor "fælt" det kan være for en mann å ha et barn som ikke var ønsket.

En mann vet at prevensjon ikke er 100% og at abort ikke er hans valg. Da får han enten ikke ha sex eller sterilisere seg.

Vanskelig å svare på synes jeg, det finnes jo tilfeller hvor menn blir lurt og det synes jeg er egoistisk, jeg synes vel også det er egoistisk o man tvinger barnefar til å betale barnebidrag /stille opp o han ikke vil bli pappa.

Selv hadde jeg valget mellom abort eller at barnefar tok livet sitt....
Tviler sterkt på at det er eneste årsak til at han ville tatt livet sitt - ingen psykisk frisk person tar livet sitt bare fordi han får et uønsket barn. Dårlig gjort å legge all skyld på deg! Enten det var reelt eller ikke.

Jeg synes det er egoistisk å ta abort, jeg da.
Jeg forstår at noen føler de må gjøre det og jeg er ikke imot selvvalgt abort, selv om jeg gjerne skulle sett at reglene for det var strengere.

Men det er mye mer egoistisk å nekte noen å få et barn, enn å bære frem et selv om den andre ikke vil ha det.
Denne kan da velge om h*n vil være i barnets liv eller ikke.
Enig!

Jeg synes ikke det er egoistisk, men jeg synes det er feil å belaste far med et barn han ikke vil ha. Jeg mener far, på lik linje med mor, må få avgjøre om han vil ha dette barnet. Men da ved å avstå fra alle rettigheter, plikter og økonomisk ansvar et barn vil medføre, ikke presse mor til en abort hun ikke vil. En far som ikke vil bli far, og velger å ikke ha kontakt med barnet, blir sett på som en drittsekk. Men nesten ingen dømmer en mor som velger å ta abort som drittsekk.

Synes det er feil å ta abort hvis en av foreldrene ønsker seg barnet, samtidig så ser jeg jo det er kibt for mor å bære frem et barn hun ikke vil ha fordi far vil ha det...

Er kjempevanskelig det her. Det er umulig å komme med noe fasitsvar.

Er selv stemor til et barn som er resultat av en ons.
Skal ikke uttale meg om det er egoistisk eller ikke, men at det ikke er en ideell start når foreldrene ikke i utgangspunktet rer enige er det ingen tvil om. Likevel, er man med på leken osv... er man voksen kjenner man risken på godt og vondt, både som mor og far.

Det viktige er uansett å se barnets behov i det hele, og forsøke å gjøre det beste ut av det man har, det skylder man ungene.

Tviler sterkt på at det er eneste årsak til at han ville tatt livet sitt - ingen psykisk frisk person tar livet sitt bare fordi han får et uønsket barn. Dårlig gjort å legge all skyld på deg! Enten det var reelt eller ikke.
Å joda noen gjør det faktisk, må ikke ha pyskiske problemer fordet. Han her hadde nok fint gjort det av ulike grunner..

Back
Topp