Egoistisk mor?

Knerthen

Forumet er livet
VIP
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Jeg leste inne på tråden om "21 år for abort" at noen mener det er egoistisk å velge å bære frem et barn når far ikke ønsker seg barn.

Så da ble jeg litt nysgjerrig på hva dere mener. Mener dere at det er egoistisk? Mener dere at det er riktig at en mann skal velge om dere skal ta abort eller bære frem et barn?

Last edited:
Klart det kan være egoistisk dersom man vet og visste i utgangspunktet at far ikke ønsker barnet. Jo, det er hennes kropp, og reglene om at mor bestemmer om det blir abort eller ei må nesten være slik de er nå, noe annet ville vært enda verre. Og jo, far er med på å lage babyen og vet om risikoen og alt. Men det må da være litt kjipt for menn dersom de ikke blir inkludert i avgjørelsen dersom uhellet er ute. Deres mening bør telle for noe, i det minste vurderes.

Så jeg sier det en gang til så jeg ikke misforstås: Det må være mor som bestemmer over egen kropp, ingen skal presses til en abort de ikke ønsker. Men jeg syns helt klart det er litt urettferdig for menn om mor tar avgjørelsen for begge parter uten å bry seg om hva far vil.

Om vi ska være kyniske så er det jo egoistisk. Men kynisme har ingen rett til å innta banen her.
Fordi det handler om din kropp og ditt sinn så er det kun deg som kan ta en avgjørelsen.

Man er to om å lage et barn, og et uønsket barn vil bli en belastning for faren. Økonomisk og emosjonelt.
Men det er tross alt moren som må gå gjennom en abort. Emosjonelt og fysisk.

Til syvende og sist mener jeg at mannen får passe på hvor han søler, hvis han bommer får han ta konsekvensen.

Jeg syns det er helt på trynet at folk kan si at det er egoistisk å beholde barnet. På samme måte som at mor må få bestemme over egen kropp når hun vil ta abort, burde det ikke da være hennes avgjørelse å beholde barnet også? Eller blir det plutselig egoistisk da? Det er tross alt hun som må gå igjennom aborten.

Personlig syns jeg ikke en abort kan foregå uten å være egoistisk på en eller annen måte. Det er alltid en lidende part. Det kommer bare an på personen som ser.

Jeg synes det er egoistisk å ta abort, jeg da.
Jeg forstår at noen føler de må gjøre det og jeg er ikke imot selvvalgt abort, selv om jeg gjerne skulle sett at reglene for det var strengere.

Men det er mye mer egoistisk å nekte noen å få et barn, enn å bære frem et selv om den andre ikke vil ha det.
Denne kan da velge om h*n vil være i barnets liv eller ikke.

Jeg syntes selvfølgelig at slike ting bør snakkes om så lenge det lar seg gjøre.
Men er det ikke urettferdig at ei jente skal føle seg presset til å ta abort fordi far ikke ønsker seg barn? For ofte blir det jo stemplet som at man ikke tar hensyn til far om man velger å beholde når far ikke ønsker dette.

Om et menneske virkelig ikke vil ha et barn så er det faktisk 2 muligheter man kan gå igjennom for å sikre seg at ikke folk blir gravide og det er enten å avstå fra sex eller å sterilisere seg.

Jeg syns ikke det er egoistisk, så lenge farens mening vurderes.
I ditt tilfelle så har du jo også gjort dette, og utifra dette valgt å sette din datter foran. Om du skulle blitt "ødelagt" psykisk pga en abort, vil jo det absolutt gå utover henne ikke bare deg.
Og om du ikke hadde hatt et barn fra før; er det verdt å ødelegge seg selv for resten av livet? (i verste fall)
I enkelte tilfeller bør man faktisk være litt egoistiske.

Far kan fraskrive seg foreldreansvaret, og mor kan da ikke tvinge far til å ha noe med barnet å gjøre.

Jeg syntes selvfølgelig at slike ting bør snakkes om så lenge det lar seg gjøre.
Men er det ikke urettferdig at ei jente skal føle seg presset til å ta abort fordi far ikke ønsker seg barn? For ofte blir det jo stemplet som at man ikke tar hensyn til far om man velger å beholde når far ikke ønsker dette.

Om et menneske virkelig ikke vil ha et barn så er det faktisk 2 muligheter man kan gå igjennom for å sikre seg at ikke folk blir gravide og det er enten å avstå fra sex eller å sterilisere seg.

Jo, det er et overgrep mot kvinnen. Dessverre er det mange som har vært i den situasjonen.
Om man med vilje blir gravid med en mann som absolutt ikke ønsker barn så er det en stygg handling. Kanskje mer ondskapsfullt enn egoistisk. Men når man blir gravid ved et uhell så er det å beholde barnet bare en måte å ta ansvar på.

Som jeg skrev i den andre tråden, så er det et overgrep om en mann skal tvinge gjennom en abort.
Å ha sex med en mann gir ikke mannen automatisk bestemmelsesrett over kvinnens kropp og psyke!
Vil ikke mannen ha barn så får mannen sikre seg med å avstå fra sex.

Jo, det er et overgrep mot kvinnen. Dessverre er det mange som har vært i den situasjonen.
Om man med vilje blir gravid med en mann som absolutt ikke ønsker barn så er det en stygg handling. Kanskje mer ondskapsfullt enn egoistisk. Men når man blir gravid ved et uhell så er det å beholde barnet bare en måte å ta ansvar på.

Ja jeg vet desverre om flere tilfeller der jenter har følt at de ikke har noe annet valg enn å ta abort. Det er en vanskelig situasjon å være i og når de da får det servert på en måte som gjør at de ikke ser noen annen løsning enn å ta det bort fordi han mener det er best så er det et overgrep.

Ja det å bevist skulle bli gravid når du vet den andre ikke ønsker er kjempe stygt gjort. Det er jo å lure folk.

Som jeg skrev i den andre tråden, så er det et overgrep om en mann skal tvinge gjennom en abort.
Å ha sex med en mann gir ikke mannen automatisk bestemmelsesrett over kvinnens kropp og psyke!
Vil ikke mannen ha barn så får mannen sikre seg med å avstå fra sex.
Kunne ikke sagt det bedre selv!
Prevensjon eller ei, det er faktisk fare for at dama blir gravid når du stapper snabelen inn i himmelriket ..

Helt enig med deg!

Noen ganger så må man være egoistisk, og jeg syns ikke du har vært negativt ego på noen måte. Du har tenkt på deg selv og det barnet du allerede har, og du tar en beslutning ut i fra det. Det kalles å ta ansvar for sine handlinger uansett hvordan det ender. Du gjorde det samme da du beholdt barnet da du var 19.

Nei, du er ikke egoistisk! Ønsker deg lykke til med babyen :-)

Jeg synes derimot det er egoistisk å ta abort uten å høre på faren som vil beholde barnet..

Jeg er mot abort! Vil ikke faren ha barnet å man absolutt vil beholde det så mener jeg at da får man heller "skåne" faren da!
Skriv at barnet ikke har noe far, da får begge "vilja si".... Satt på spissen

Nei, jeg synes IKKE det er egoistisk å ta vare på barnet sitt selv om faren svikter. Ingen bør ta abort om de ikke virkelig ønsker det selv.

Jeg var 22 år og ble uplanlagt gravid. Barnefaren ønsket absolutt ikke at jeg skulle bære frem barnet og ba meg ta abort. For meg var det fullstendig uaktuelt og valgte derfor å beholde barnet. Har ikke hatt dårlig samvittighet for det en eneste gang. Forholdet til barnefar og barnet er nesten ikke eksisterende. Han har aldri stilt opp, noe jeg ikke forventet og er helt komfertabel med siden han sa klart ifra at han ikke ønsket barnet.

Så lenge man ikke har lurt faren bevisst for å bli gravid, så syns jeg ikke far har så mye han skulle ha sagt. Trist kanskje for mennene, men hadde ment motsatt om d var mennene som ble gravid.

d jeg syns er en verre problemstilling er visst mor ikke vil ha barnet, men far vil. Da syns jeg i utgangspunktet at far burde få barnet, men igjen, d blir en helt umulig problemstilling å debattere teoretisk.

Så lenge man ikke har lurt faren bevisst for å bli gravid, så syns jeg ikke far har så mye han skulle ha sagt. Trist kanskje for mennene, men hadde ment motsatt om d var mennene som ble gravid.

d jeg syns er en verre problemstilling er visst mor ikke vil ha barnet, men far vil. Da syns jeg i utgangspunktet at far burde få barnet, men igjen, d blir en helt umulig problemstilling å debattere teoretisk.

Når man har samleie så vet man at d er en risk/mulighet for svangerskap.

Back
Topp