Egenmld sykt barn.

Uansett da ...de har ikke lov å bruke sykt barn dagene når du følger barnet ditt til legen . For det som skal brukes da er permisjon med eller uten lønn . Du har krav om permisjon , men ikke med lønn . Om du får lønn er opp til hvor du arbeider , og hvilken avtale de har .

Jeg ville kontaktet fagforeningen. Det er slike saker de er her for... Også ville jeg kontaktet nav for å finne ut hvordan du kan søke om ekstra dager .

Høres slett ikke riktig ut, nei. Innvilget velferdspermisjon for å følge barn til utredning kan ikke omgjøres til sykt barn-dager.
Har selv fått slik permisjon (med lønn, jobber i staten) og det har jo ingenting med sykt barn-dager å gjøre.
Vi har også 7,5 timer lege-/tannlegebesøk m/lønn som kan benyttes til eget eller barnets bruk.

Det høres veldig rart ut...Men far til barna (hvis han er inn i bildet) har jo også sykt-barn-dager? Man har vel 20 tilsammen? Har virkelig ikke satt meg godt nok inn i dette merker jeg nå:P

Sent from my iPhone using Tapatalk
hehe, joda, han har også sine 10 dager + permisjon. Problemet er at han har også nesten brukt opp sine. Tror han har en eller to dager igjen... :(
Skjønner jo nå at vi skulle nok undersøkt dette litt mer litt før...

Skal som sagt søke om utvidet fra NAV. Har nå hørt om flere som har det slik, så stemmer sikkert. Men skal uansett også høre med fagforeninga mi:)

Sykt barn dagene skal brukes til å følge barn til lege/spesialist. Det står i AML og det er ikke arbeidsgiver som har gjort feil her. Gå til legen å spør om han kan søke flere ;)
Her kan dere lese om sykt barn dager og hva de er for. Sykt barndager er permisjon og ikke egenmelding!
§ 12—9. Barns og barnepassers sykdom
(1)
Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:
a)
for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,
b)
hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller
c)
hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.
(2)
Retten til permisjon etter paragrafen her gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Arbeidstaker har rett til permisjon inntil 10 dager hvert kalenderår eller inntil 15 dager dersom arbeidstaker har omsorg for mer enn to barn. Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden.
(3)
Dersom barnet har kronisk sykdom, langvarig sykdom eller har nedsatt funksjonsevne og det derfor er en markert økning av risikoen for at arbeidstaker får fravær fra arbeidet, har arbeidstaker rett til fri etter første ledd i inntil 20 dager hvert kalenderår. Retten til permisjon gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. Arbeidstaker har i tillegg rett til permisjon for å delta i opplæring ved godkjent helseinstitusjon eller offentlig kompetansesenter for å kunne ta seg av og behandle barnet.
(4)
Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon dersom:
a)
barnet blir innlagt i helseinstitusjon og arbeidstaker oppholder seg ved helseinstitusjonen,
b)
barnet er utskrevet fra helseinstitusjon og arbeidstaker må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie, eller
c)
barnet har livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade.
Ved permisjon etter bokstavene a og b gjelder aldersgrensene i andre og tredje ledd. Rett til permisjon etter bokstav c gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år, men uten hensyn til alder hvis barnet er psykisk utviklingshemmet.
(5)
Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barn har rett til dobbelt så mange permisjonsdager som etter andre og tredje ledd. Det samme gjelder hvis det er to om omsorgen, men en av dem er langvarig avskåret fra tilsynet med barnet på grunn av nedsatt funksjonsevne, innleggelse i helseinstitusjon som langtidspasient eller tilsvarende forhold. Retten til permisjon kan overføres med inntil halvparten av dagene hvert kalenderår til mor eller far med samværsrett eller til den som arbeidstaker bor sammen med og som ikke har omsorg for egne barn.

Når barnet skal opereres har du krav på pleiepenger fra nav og får da permisjon. Dette går ikke av sykt barn-dagene. Om barnet da må være hjemme et par dager med tilsyn etterpå gjelder det samme.

når du har med barn til lege på sykehus f.eks så fyller du jo ut et slik reiseregningskjema. og der står det en boks som du kan krysse av for tapt arbeidsintekt. så får du et skriv fra arb.giver med at du ikke har inntekt den dagen siden du er borte og hvor mye timelønn du har. så får du dekt det av helfo/pasientreiser og du har enda dine sykt barn dager intakt
oi. Takk! Det må sjekkes ut! :)

Hmmm...

Jeg var på astmaskole i fjor, og fikk permisjon med lønn.
Fikk også et skriv med hjem fra sykehuset som arbeidsgiver fikk. Vi skulle ikke tape inntekt sa de.

Kan ikke huske at det gikk av sykt barn dag.

Vi har fått utvidet sykedager frem til 18 år pga astma.

Det har forresten blitt nye regler i kommunen her ang det å følge barn til lege. Nytt i IA-avtalen. Husker ikke nå på stående fot hva det var, men kan sikkert sjekkes opp.

Det har forresten blitt nye regler i kommunen her ang det å følge barn til lege. Nytt i IA-avtalen. Husker ikke nå på stående fot hva det var, men kan sikkert sjekkes opp.

Jeg regner nok med at det stemmer, slik som en post lenger oppe viser. Jeg ble bare veldig satt ut, for jeg visste ikke at det ble regnet som samme. Min onkel som jobber i en privat bedrift sier det gjelder der også (og det er en bedrift med gode avtaler på sykdom/egenmeldinger)
Jeg jobber også i en IA-kommune. Vi prøver nå å søke på utvidet sykedager for dette året. Regner ikke med vi får samme problem neste år, da det har vært veldig mange undersøkelser i år. Hun får nok ingen diagnose, men bør få utvidet i år på grunn av utredningen... Vi får se. Hadde bare vært fint og ikke tape penger på å måtte følge opp barna. (Føles litt urettferdig å betale mye skatt da, selv om jeg betaler med glede!) Hjelper jo litt om en kan skrive tapt inntekt på helfo sine skjemaer. Det må sjekkes opp i alle fall.

Jeg regner nok med at det stemmer, slik som en post lenger oppe viser. Jeg ble bare veldig satt ut, for jeg visste ikke at det ble regnet som samme. Min onkel som jobber i en privat bedrift sier det gjelder der også (og det er en bedrift med gode avtaler på sykdom/egenmeldinger)
Jeg jobber også i en IA-kommune. Vi prøver nå å søke på utvidet sykedager for dette året. Regner ikke med vi får samme problem neste år, da det har vært veldig mange undersøkelser i år. Hun får nok ingen diagnose, men bør få utvidet i år på grunn av utredningen... Vi får se. Hadde bare vært fint og ikke tape penger på å måtte følge opp barna. (Føles litt urettferdig å betale mye skatt da, selv om jeg betaler med glede!) Hjelper jo litt om en kan skrive tapt inntekt på helfo sine skjemaer. Det må sjekkes opp i alle fall.
Må sjekke det opp jeg og, for vi har også kontroller med barnelege et par ganger i året (ikke at det har gått ut over egenmeldinger enda).
Men greit å vite hvordan regelverket er, både for oss og sjef ;-)

Om det stemmer så har ikke sjefen min kontroll over reglene. For vi får velferdspermisjon for å følge barn til lege, spesialist, sykehuset, operasjoner og tannlege. Når jeg spurte hva jeg skulle fylle ut i forbindelse med at frøkna skulle ta mandlene, så var det velferdspermisjon. Jeg kunne få inntil 10 dager, men trengte bare 2 pga turnusen min. Jeg jobber i kommunen som er en IA bedrift.

Om det stemmer så har ikke sjefen min kontroll over reglene. For vi får velferdspermisjon for å følge barn til lege, spesialist, sykehuset, operasjoner og tannlege. Når jeg spurte hva jeg skulle fylle ut i forbindelse med at frøkna skulle ta mandlene, så var det velferdspermisjon. Jeg kunne få inntil 10 dager, men trengte bare 2 pga turnusen min. Jeg jobber i kommunen som er en IA bedrift.

Sjefen min visste det heller ikke før hun fikk beskjed fra de som kontrollerer det... Jeg hadde brukt 12 dager. Du har sikkert ikke overstiger, da:) for resten stemmer jo med reglementet.

Det verste er at en bruker en dag på bare noen timer. Den ene dagen min var kun 2 timer, men gikk som en dag. Heldigvis kunne vi omgjøre den til avspasering. Så sist jeg var borte nå måtte jeg avspasere to timer OG bli trukket en hel dag. Fordi jeg ikke måtte kjøre herifra før to timer inn i vakta mi... Det synes jeg er toppen av urettferdighet.

Back
Topp