Dyr og avliving (inspirert av min egen tråd..)

• Trådstarter Trådstarter dikkedikk
  • Opprettet Opprettet
D

dikkedikk

Guest
Mener dere det er greit å avlive hunden (eller katten) hvis den har fått f.eks leddgikt eller en annen "ufarlig sykdom) uten å engang vurdere medisin??

Jeg blir rett og slett SINT på dem som gjør det! Det er INGEN som avliver mennesker om de får leddgikt, asma eller en knekt fot!!

Blir det tilbudt som et alternativ..??[>:][>:][:@][:@][:@]
Jeg har aldri hatt et sykt dyr på den måten så jeg vet ikke..

Men nei,det ville jeg aldri gjort..[:@][:@]
Avliver man et familiemedlem fordi det knekker foten..??
NEI..
Ja ,når man har tatt et dyr inni familien,er det et familiemedlem som alle andre..
Det er min mening..

Jeg orker såvidt å engasjere meg i en sånn diskusjon, for jeg blir så provosert! [&o]

Uttrykket "Bare en hund/katt" er helt ufyselig for oss som virkelig setter dyr utrolig høyt!

Jeg hadde gjort absolutt alt for å hjulpet hunden min for "ufarlige" sykdommer.
Farlige også, for den saks skyld.

Jeg syns det er så mange egoistiske dyreeiere rund omkring, som kun tenker på segselv, hva hunden kan tilby DEM, at de glemmer helt dyrets behov.

synes dette absolutt ikke e greit.. uansett hva som hadde skjedd med hunden vår så skulle vi prøvd å gjøre det bra igjen så lenge hunden ikke kom til å lide unødvendig av det.. ble faktisk så sint at eg skjelte ut en kompis av samboeren da katten hans virket litt små gufsen og han skulle ta den med haglen.. sa til han at om han skjøt katten så skjøt eg han.. Så han kom seg til slutt nedover til dyrlegen og det viste seg at katten trengte en antiiotikakur eller noe, og så var den like fin.. Syns det e så feil at dyr skal behandles slik bare fordi de e dyr..

Nei,det synes jeg ikke er greit[:)]

men om behandling/medisin kan bli for dyrt,så KAN jeg forstå noen som velger det.
men selvfølgelig,ikke greit uten å vurdere noe annet først! [:)]

Mamma og dem hadde ei katt,som fikk betennelse i ei tå,noe du brukte mye penger på å få ordnet..men selv etter amputering av tåa,så ble ikke betennelsen borte.
katta var frisk ja,men gammel,og såret luktet mye,og betennelsen var nok ikke så god.
di valgte å avlive katten til slutt..
i denne situasjonen synes jeg det var greit !

ORIGINAL: MissSnuppelupp

synes dette absolutt ikke e greit.. uansett hva som hadde skjedd med hunden vår så skulle vi prøvd å gjøre det bra igjen så lenge hunden ikke kom til å lide unødvendig av det.. ble faktisk så sint at eg skjelte ut en kompis av samboeren da katten hans virket litt små gufsen og han skulle ta den med haglen.. sa til han at om han skjøt katten så skjøt eg han.. Så han kom seg til slutt nedover til dyrlegen og det viste seg at katten trengte en antiiotikakur eller noe, og så var den like fin.. Syns det e så feil at dyr skal behandles slik bare fordi de e dyr..

Fy f... Livsfarlig for dyr å få en influensa[&o]

jeg hadde avlivet hvis hunden ikke kunne få et bra liv hvis de fikk ledgikt og etc
Hvis jeg ser at dyre lider av sykdom så hadde jeg latt det få slippe

nei, syns jeg er feill .

katta til brodern datt ned fra gardina å knakka foten, vi fikk da spørsmål om vi ville avlive eller operere.. operasjon kom til å koste myyye.. men det var ganske uaktuelt å avlive han .. så han ble operert og gikk med gips lenge, som de måtte skifte en gang i uka eller noe .. og han måtte bedøves i tillegg .. så sluttsummen ble vel opp i mot 10000 når han var frisk igjen .. alt for dyra !

var bare så syns at han blei kjørt ihjel 1 måned etterpå ! (litt komisk [8D] )

Nei e elska dyra mine og her får dem lev til dem dør av alderdom uansett kor sjuk dem e, så lenge vet undersøk dem å si at dem kan lev et godt liv, så gjør e ALT førr dem.

ORIGINAL: Linnen83

Nei, jeg synes det blir helt feil! Ett dyr er ett likeverdig familie medlem i min familie og de får behandling i vist de trenger det. Men jeg utsetter de ikke for lidelse, jeg følger dyrlengens råd.
Jeg har en hund som er tre år. Hun har alltid klødd mye, kaster opp mye, mye diare. Og ekstrem røyting.Vi har brukt ett år på å utrede ho, kostet på ho 25000 dette året,og det viste seg at hun har mel midd, lager midd, støv midd og for allergi. Nå får hun sprøyte engang i mnd og ett spesial for pluss litt kortison. Nå har hun blitt så bra og har ett fullverdig liv, men hun kommer nå til å koste oss 10000 i medesiner hvert år og 1000 kroner i for hver mnd. Men jeg hadde jo betalt gladlig dette for at min sønn skulle ha det bra, så da gjør jeg det med bikkja mi også[:D]

Sånt blir jeg glad av å høre [:)] Er så godt å vite at det finnes dyreeiere som er sånn.
Min vofs klør også en del, har mye diaré og røyter mye. Jeg synes han røyter mye hvertfall, men har jo ikke så mye å sammenligne med.
I går ville han ikke spise, og var slapp hele dagen.
Så i morgen er det rett til til dyrlegen og undersøke han [:)] Er livredd for at han skal ha det vondt, uten å gi noe som helst uttrykk for det [&o]

Det kommer an på hvordan medesinen virker, vil dyret få ett fullverdig liv eller er det best å la den slippe?
Jeg er en realist, å ser ikke på det og avlive dyr som noe forferdelig, om noen f.eks ikke har RÅD til og behandle dyret så mener jeg det er bedre å avlive dyret, å ser ikke noen problemer med det.

Synes man skal behandle dyr til en viss grad, men i MANGE tilfeller så gjør man for mye, å har dyr som lider i livet, å da er man egoistisk, da har man dyret i livet for sin egen del isteden for og tenke på dyret.

Ett dyr forteller ikke HVOR vondt den har det, man kan godt tro den er smertefri uten at den er det.
Men alle saker har flere sider, å man skal også respektere andres avgjørelse.

E brukt over 15 tusen på å operere hunden min da ho brakk beinet. E elske ho og da betal e d de kosta for å hjelp jenta mi.

hadde jeg avlivt min hund om jeg viste at hun hadde et smertehelvete? Ja!!
Om hu hadde leddgikt og vetrinærene hadde sagt at hu hadde det greit det var "bare" leddgikt? Nei..
Men hadde jeg sett at hu hadde fått det vondere å vondere så hadde jeg vudert det ja..

ORIGINAL: Snarl

Jeg ville glatt kunne avlivet min hund uten å prøve medisiner først. Men da hadde jeg satt meg inn i hva medisinene ville gjøre med hunden, hvor lenge han ville leve på medisinene og om han fremdeles ville ha smerter. Dette er ikke fordi det "bare er en hund". Det er fordi en død hund lider ikke. Av og til er døden det beste du kan gjøre for dyret. Hunden vil ikke forstå hvorfor han må ha smerter, han vil ofte heller ikke kunne kommunisere nøyaktig hvor vondt han har det (her er det jo individuelle forskjeller på hvor lett de viser smerter). Hadde jeg fått år med hunden uten at den ville hatt store smerter ville jeg prøvd det, men om utsiktene var usikre så ville jeg avlivet. Jeg har en meget aktiv og livlig hund. Skulle han vært avhengig av medisiner og å ta det med ro resten av livet hadde han hatt et misserabelt liv.

Veldig enig.[:)] Hunder som er syke kan også få personlighetsforstyrrelser, noe som er spes skummelt med små barn i hus. Vi ble anbefalt å ikke vente av vetrinær da hunden vår begynte å bli dårlig pga hd.

Men hva er vitsen i å forlenge livet til et dyr som på sikt ikke blir bedre og som lider? For å snu det; er man da ikke gla nok i dyret sitt, siden man unner de smerte?
Kan ikke alltid være egoistisk å holde et dyr igjen... Et dyr er et dyr og et menneske er et menneske - vi fungerer ulikt...??[8|]

NOEN ganger bare må man avlive for sitt dyrs beste!

ORIGINAL: Bitzyh

Men hva er vitsen i å forlenge livet til et dyr som på sikt ikke blir bedre og som lider? For å snu det; er man da ikke gla nok i dyret sitt, siden man unner de smerte?
Kan ikke alltid være egoistisk å holde et dyr igjen... Et dyr er et dyr og et menneske er et menneske - vi fungerer ulikt...??[8|]

Det er vel ikke noe annet som er sagt i denne tråden heller [:)]

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

Nei, jeg synes det blir helt feil! Ett dyr er ett likeverdig familie medlem i min familie og de får behandling i vist de trenger det. Men jeg utsetter de ikke for lidelse, jeg følger dyrlengens råd.
Jeg har en hund som er tre år. Hun har alltid klødd mye, kaster opp mye, mye diare. Og ekstrem røyting.Vi har brukt ett år på å utrede ho, kostet på ho 25000 dette året,og det viste seg at hun har mel midd, lager midd, støv midd og for allergi. Nå får hun sprøyte engang i mnd og ett spesial for pluss litt kortison. Nå har hun blitt så bra og har ett fullverdig liv, men hun kommer nå til å koste oss 10000 i medesiner hvert år og 1000 kroner i for hver mnd. Men jeg hadde jo betalt gladlig dette for at min sønn skulle ha det bra, så da gjør jeg det med bikkja mi også[:D]

Sånt blir jeg glad av å høre [:)] Er så godt å vite at det finnes dyreeiere som er sånn.
Min vofs klør også en del, har mye diaré og røyter mye. Jeg synes han røyter mye hvertfall, men har jo ikke så mye å sammenligne med.
I går ville han ikke spise, og var slapp hele dagen.
Så i morgen er det rett til til dyrlegen og undersøke han [:)] Er livredd for at han skal ha det vondt, uten å gi noe som helst uttrykk for det [&o]

Ja, her er det alt for mine dyr, man avliver ikke for fille ting!
Jeg hadde heller ikke noe å sammeligne med røytingen hennes, men dyrlegen sa jeg skulle beskrive fra en skal fra 1-10 hvor mye JEG synes hun røytet og da satt jeg en 9. Og nå er hun en 3 og jeg ser tydelig forskjell[:D]
Synes det nesten hørtes ut som din er slik min var før jeg. Å det er så deilig å høre om dyre eiere som ta ansvar for de dyrene di skaffer seg. Lykke til hos dyrlegen da, håpe det ikke er noe alvorlig med han da. Han er iallefall veldig vakker, vist det er han du har bilde av.[:)]

Ja, da får jeg høre angående røytingen også.
Håper det ordner seg. Er så avhengig av han, at jeg fikser ikke tanken på at det er noe alvorlig [X(]

Ja, han det er bilde av. Tusen takk [:)]

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

ORIGINAL: Bitzyh

Det er vel ikke noe annet som er sagt i denne tråden heller [:)]

Tror du missforstod / jeg var nok ikke klar nok... mente at noen ganger må man avlive dyr selv om de lider av en "ikkedødelig" sykdom... Tenker på f.eks. jenta som hadde en hest som hadde allergi for sin egen pels og høysnue +++... Ja, kan sikkert behandles med medikamenter over hele livet- men er det verdig?
Eller om du tenker på de ikke dødelige sykdommer hunder ofte kan ha pga ihjelavl...
Ene kattungen jeg hadde hadde "bare" noen defekter i beina, men den ville ikke fått et fullverdigt liv som voksen - om den kom seg ditt... Til tider skulle man ønske tårer kunne løse alle problemer, men jeg angrer ikke på at vi fikk han avlivet...

Det hadde ikke vært et valg for meg! Selvfølgelig vil jeg prøve medisiner for at hunden har det bra![:)]

Men, om det hadde vist seg at hunden ikke responderte på medisinen, og at hunden ville levd i smerte/ nedsatt livskvalitet, og at der ikke var noen mulighet for å bedre dette - da ville jeg vurdert avlivning, for hundens del!

Back
Topp