Dyr og avliving (inspirert av min egen tråd..)

• Trådstarter Trådstarter dikkedikk
  • Opprettet Opprettet
ORIGINAL: Bitzyh

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

ORIGINAL: Bitzyh

Men hva er vitsen i å forlenge livet til et dyr som på sikt ikke blir bedre og som lider? For å snu det; er man da ikke gla nok i dyret sitt, siden man unner de smerte?
Kan ikke alltid være egoistisk å holde et dyr igjen... Et dyr er et dyr og et menneske er et menneske - vi fungerer ulikt...??[8|]

NOEN ganger bare må man avlive for sitt dyrs beste!

Det er vel ikke noe annet som er sagt i denne tråden heller [:)]

Tror du missforstod / jeg var nok ikke klar nok... mente at noen ganger må man avlive dyr selv om de lider av en "ikkedødelig" sykdom... Tenker på f.eks. jenta som hadde en hest som hadde allergi for sin egen pels og høysnue +++... Ja, kan sikkert behandles med medikamenter over hele livet- men er det verdig?
Eller om du tenker på de ikke dødelige sykdommer hunder ofte kan ha pga ihjelavl...
Ene kattungen jeg hadde hadde "bare" noen defekter i beina, men den ville ikke fått et fullverdigt liv som voksen - om den kom seg ditt... Til tider skulle man ønske tårer kunne løse alle problemer, men jeg angrer ikke på at vi fikk han avlivet...

Da skjønner jeg.
Og er enig med deg.

Så lenge livet ikke blir fullverdig, selv ved hjelp av medisiner og operasjoner, synes jeg også at man må gi slipp på dyret. Dessverre.

Nei, ville aldri gjort det uten og prøvd medisin først!!
Jeg er kjempeglad i dyrene mine og kunne ikke vært foruten de [:)]

Men hadde ikke medisin funka og dyre hatt det vondt ville jeg gjort det til dyrets beste uansett om det hadde vært noe av det jævligste jeg hadde vært med på. Måtte avlive pusen vår ettr bare 1år. Han hadde en lever sykdom da og dyrlegen sa at det var ikke noe og gjøre for det var gått for langt. Og da hadde vi ikke merka han var syk før samme uka vi tok han med til dyrlegen. Men dyrlegen var en dritt som ikke gadd vise medfølelse for at vi mita en som vi var veldig glad i [>:]

Men uansett.. Nei, ville aldri avlivet ett dyr uten og prøvd medisinering!

Hadde ikke tatt livet av den fordi jeg ikke gadd å ta vare på den. Men om dyrlegen hadde fortalt meg at hunden kom til å lide resten av sitt liv, så hadde jeg kanskje vurdert det. Vet ikke, har ikke vært i den situasjonen.

Samtidig vet jeg at operasjoner/varig medisinering av dyr kan være dyrt. Man har gjerne god økonomi når man kjøper en hund, men om man går på en smell og hunden trenger en operasjon til 20 000,-, så er det kanskje ikke så lett.

Håper jeg ikke havner i den situasjonen.

Jeg å sambo har brukt over 10000 på å ordne den ene katten vi hadde, hun ble med feiltak dryppet mot flott med drypp for hund å ble alvorlig syk med en gang, å da fikk vi henne til dyrlegen å de redda livet hennes. Men jeg har avlivt den ene pusen min, etter å undersøkt han hos dyrlegen, da de kom frem til at noe hadde skjedd med han, hva var uvist men katten var blitt syk i hode (seriøst) å de viste om det var behandling, da valgte jeg å la han få fred!
Dyr er familie!!

Jeg syns det er heeeeelt forferdelig at vi mennesker kan holde et liv å vår hule hånd og bestemme når vi kan klippe av livstråden!!!

En bekjent av meg avliva katta bare fordi den klorte litt på møblene og fordi den ikke ville være ute!!!

HEEEELT forkastelig!!!

Jeg vil vurdere all mulig behandling før jeg avlvier mitt dyr!!

Jeg hadde en rotte som fikk kreft i juret sitt, dyrlegen sa han kunne operere og at det var trygt for rotta! selvom operasjonen kosta nærmere 3000kr gjordi vi det fordet! Selvom en avlivning bare hadde kosta 200kr!! Lille Stinky levde 1 år til og det var utrolig godt å ha a og vite at vi hadde gitt a 1 år lengre å leve!!! [:)]

kjempe fint dikt[:)]
Jeg stryker over din gylne pels,
men halen din slår ikke mer.
Øynene dine er lukket igjen
over øyne som ikke ser.
Ditt gylne hjerte har sluttet å slå-
aldri mer løpe, hoppe, gå.
Alt er slutt...., det er over nå.
Jeg legger hodet mitt ned mot ditt,
og tårene drypper som blod.
Aldri mer skal det bli som før-
aldri mer "oss to".
Som isende kulde inni meg
kjenner jeg noe dør med deg.
Jeg må reise meg, sier de,-jeg går mot en dør.
Der ute går livet videre som før.
Jeg snur meg - du ligger så livløs og stille.
Du kan ikke komme, selvom du ville.
Skriket vil ut, men jeg lukker min munn.

Hvem var det som sa "BARE EN HUND".....

Nå kommer det jo helt an på situasjon da. Har man ressurser til å gjøre det som gjøres kan, så syns jeg det blir helt feil å velge avliving. Men har man dårlig med ressurser, og alternativet er å gjøre alt "halvveis" (type medisinere litt her og litt der f.eks.) så syns jeg det er bedre å la dyret få slippe.
I bunn å grunn så er det en avgjørelse som eier må ta sammen med veterinær.

Vår praksis på klinikken jeg jobber på, er at så lenge det finnes alternativer som er gjennomførbare for eier, så går vi for dem. Hvis ikke så skal ikke dyret gå på halv åtte til noen finner det for godt å la det slippe.

ORIGINAL: mittførstebarn

over øyne som ikke ser.
aldri mer "oss to".

Åhhhhhh[:(] utrolig fint!

ORIGINAL: KrøllBøll

ORIGINAL: mittførstebarn

over øyne som ikke ser.
aldri mer "oss to".

Åhhhhhh[:(] utrolig fint!

Kjempefint[:(]

Nå har jeg en gammel dame i hus som vi ser begyner og bli sliten i beina.. litt stivere en før.. hu har rundt om kring i huset her.. en dyne 2-3 pledd som er hennes og kun hennes... pluss når mat far reiser på jobb krabber hu opp i senga til meg og sover der for der er det godt og varmt.. hehe men det var på verste vinter kulda i vinter hu gjorde det... å er det noe jeg kan gjøre for att hu skal ha det kjempe bra i sin pensjonist tilværelse ja da skal hu få det pluss litt til... hehe bortskjemt hund neida.. men vi får så mye igjen av henne att hun er verdt alt sammen...

men broren hennes avlivet jeg i høst her.. han var det ikke noe vi kunne gjøre for og jeg tuller ikke når jeg sier att alt inni han sviktet over natta på han... så da blei det dyrlege neste og avliving.. det er vondt og gjøre noe sånn så vi valgte og kremere han og få han hjem igjen i urne... så vi har ett minne om lillegutt men hadde jeg kunne reddet han hadde han tuslet her enda...

ORIGINAL: KrøllBøll

Jeg syns det er heeeeelt forferdelig at vi mennesker kan holde et liv å vår hule hånd og bestemme når vi kan klippe av livstråden!!!

En bekjent av meg avliva katta bare fordi den klorte litt på møblene og fordi den ikke ville være ute!!!

HEEEELT forkastelig!!!

Jeg vil vurdere all mulig behandling før jeg avlvier mitt dyr!!

Jeg hadde en rotte som fikk kreft i juret sitt, dyrlegen sa han kunne operere og at det var trygt for rotta! selvom operasjonen kosta nærmere 3000kr gjordi vi det fordet! Selvom en avlivning bare hadde kosta 200kr!! Lille Stinky levde 1 år til og det var utrolig godt å ha a og vite at vi hadde gitt a 1 år lengre å leve!!! [:)]

sånn holder katta mi på også men hu tusler rundt her på snart 6 året hu som inne katt og kose katt og hu skal få lov til det så lenge hu lever... hehe setter jeg ho ut står hu og hyler til jeg tar ho inn igjen.. haha snål katt men jaja hu i ett nøtte skal..

Vi avlivde eldste katten når ho var 12 år. Da hadde ho hatt store veskende sår på ørene i mange år, dyrelegene meinte at ho var solbrent/klort seg osv[:@]
Til slutt begynte ørene å råtne[:(] Så da fikk vi valget avlive eller amputere ørene.. Og siden ho var så gammel og allerede låg i narkose valgte vi å avlive...

Andre katten blei 11 år. Han avlivde vi fordi han hadde ei hofte som hoppa ut av ledd ofte. Og det kan være skummelt med tanke på biler/andre dyr... Så vi avlivde han før vinteren siden den sikkert hadde blitt tøff for han. Han hadde heller ingen flere tenner...

Hunden vår er 3 år no. Han er allergisk mot støv, midd og gresspollen. Har fått han mye undersøkt. Han har kldd seg til blods og fått store sår helt frem til han ble 3, da fant vi ut hva det var. Han går på allergisprøyter... Men har dessverre begynt å klø igjen. Må muligens ha ENDA ei runde med kortison...

Prøver å holde det så støvfritt vi kan hjemme.. Midden er nesten ikke til å unngå.. Og jeg gruer meg til gresspollene kommer[:(] Han er så plaga når han klær og klør.. Han blir stressa og slikker på seg flere sår..

Men vi prøver alt før vi gir opp[:)] Dyre legeregninger får vi.. Men alt for hunden[:D]

ORIGINAL: Linnen83

Nei, jeg synes det blir helt feil! Ett dyr er ett likeverdig familie medlem i min familie og de får behandling i vist de trenger det. Men jeg utsetter de ikke for lidelse, jeg følger dyrlengens råd.
Jeg har en hund som er tre år. Hun har alltid klødd mye, kaster opp mye, mye diare. Og ekstrem røyting.Vi har brukt ett år på å utrede ho, kostet på ho 25000 dette året,og det viste seg at hun har mel midd, lager midd, støv midd og for allergi. Nå får hun sprøyte engang i mnd og ett spesial for pluss litt kortison. Nå har hun blitt så bra og har ett fullverdig liv, men hun kommer nå til å koste oss 10000 i medesiner hvert år og 1000 kroner i for hver mnd. Men jeg hadde jo betalt gladlig dette for at min sønn skulle ha det bra, så da gjør jeg det med bikkja mi også[:D]

Samme her. Hunden har støv, midd og gresspollen allergier[;)] Han går på sprøyter. Men har begynt å klø igjen. Så 1 mnd mellom sprøytene ble for mye. Skal prøve med 3 uker[:)]

NEi, ikke uten å vurdere medisin!
MEN hadde dyret ikke blitt helt bra av medisinen så hadde jeg avlivd!

Jeg er selv dyreeier, og har 2 hunder som jeg er såååå glad i Hadde selv en hund som var i grensetraktene for avlivning. Han hadde ryggskade, entropion, masse hudproblemer, kronisk ørebettennelse, kronisk betente analkjertler, forallergi og ja,..detvar vel det!

Han hadde sjeldent STORE smerter, men milde smerter hele tida. Var stress fooss og stress for han ,han ble en mer og mer stressa hund!

Vi kunne gått for en behandling sm vile tatt lang tid, og han kom til å gå på antibiotika hele livet.
Vi valgte å la han slipppe!

Jeg syns dere fokuserer FOR mye på de som avliver for fort, og ikke nok på de som avliver FOR SENT! Jeg syns det er så sinnsykt dårlig gjort av de hundeeierne som tviholder på dyra selv om de har smerter og med 99% sannsynlighet aldri kommer til å ha det godt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg mener at avlivning er ikke et alternativ engang før man har prøvd ALT og dyret lider!
Aner ikke hvor mange tusen jeg har brukt på dyrleger nå....
Jeg gir IKKE opp så lenge jenta vår er lykkelig!

Det er ganske utrolig av noen dyrleger å anbefale/tilby avliving av ingenting. Var hos veterinær med katten vår for noen år siden, siden hun hadde så stor mage og var dårlig. Vi tenkte det var kattunger på vei, men det kom aldri noen. Veterinæren mente det var svulst og anbefalte oss å avlive eller operere, men det ville koste oss mye mer i følge han og han trodde ikke det ville gå noe bra med henne uansett. Hun ble med hjem igjen sånn at vi skulle tenke over hva vi skulle gjøre. Så vi fikk lånt oss noen penger av familie for denne operasjonen ville koste oss 6000,- Etter et par dager hadde vi fikset pengene og tenkte å ringe og avtale time dagen etter.

Men på kvelden kunne jeg ikke finne pus. Var livredd for at hun hadde gjemt seg for å dø. Lette overalt!! Men så sjekket jeg inni doen hennes(sånt hus) og der hadde hun født en kattunge. Resten kom litt senere men det var 3 dødfødte og en som ble født med hull i magen og døde rett etter fødsel.Etter den dagen har jeg hatt vansker med å stole på en veterinær. Aldri tilbake til Skedsmo dyreklinikk hvertfall!![:@]

Jeg hadde en katt jeg måtte avlive når hun var 15 år. Da hadde hun allerede gått igjennom en stor operasjon når hun var 3 år gammel - pga påkjørsel av bil - hvor hun måtte fjerne livmora og halen. Hun hadde også 2 eller 3 operasjoner pga knuter rundt "brystvortene". Når hun var 13 år hadde hun sin siste operasjon, og det tok henne nesten 1 døgn å vokne fra narkosen. Når jeg oppdaget en ny klomp når hun var 14 år torde jeg rett og slett ikke en operasjon i frykt for at hun ikke overlevde. Nesten 1 år senere ble klopmen bare større og strørre, og Jasmine begynte å sleike seg til blods der klompen var. Det begynte å lukte også. DA synes jeg det er riktig mht avliving. Veterinæren sa at det mest sannsynlig var kreft pga størrelsen på klumpen.

Der jeg kan hjelpe / operere husdyret mitt så gjør jeg det, men om det ikke lar seg gjøre og dyret lider så er jeg for avliving.

Back
Topp