Dyne/pute vs. nattpose og vognpose

Amalie22

Flørter med forumet
Har skjønt at det er nattpose som er riktig å bruke i sengen og vognpose i vogna. Men hva med dyne og pute? Trenger man ikke det i det hele tatt? Føles litt rart å ikke ha dyne/pute til baby.

Vi har ikke hatt dyne eller pute :) Hun er to år over nyttår. Brukt nattpose på natt og vognpose til dagsoving i vogna. Men om du heller ønsker dyne fremfor nattpose er jo det mulig og. Pute anbefales ikke før tidligst 12 mnd.

Vi brukte nattpose til begge jentene våres. På kalde netter brukte jeg et strikket ullpledd med hull i på toppen av posen, sånn i tilfelle babyen dro det over fjeset. Eldstemann begynte med dyne frivillig rett før hun fylte 2. Det er noe med å senke skuldrene å ikke bekymre seg for at babyen kan få dynen over hodet :love2 Pute skal de ikke ha før de har fylt 12 mnd. Tenker det er smakssansen som avgjør, som sagt for oss sank vi skulderen veldig :smiley-bounce012

Pute skal de ikke ha, dyne kan man bruke.
Vi begynte ikke med dyne før etter 2 år, den blir ennå sparket av :p

Ikke pute, men du kan ha dyne, ja. Men jeg synes det er bedre med nattpose og ullteppe, det er smak og behag, dyna virker så stor.

Jeg venter allerede mitt andre barn, og kan dele erfaring: i babysengen bruker vi bare nattpose, og pute og dyne trengs vanligvis ikke før barnet er ett år. I vognen bruker vi vognpose, og vanlige dyne og pute kan utgjøre en risiko for overoppheting og kvelning.
Først føles det litt uvant, men barna har det tryggere og mer komfortabelt slik.

Har skjønt at det er nattpose som er riktig å bruke i sengen og vognpose i vogna. Men hva med dyne og pute? Trenger man ikke det i det hele tatt? Føles litt rart å ikke ha dyne/pute til baby.
Pute har vi ikke brukt før de flytta til stor seng. Bare vi voksne som er godt vant. De trenger det ikke, og bør vel ikke ha det heller.

Dyne har lite funksjon. Blir sparka bort eller ruller av. Kan kommer over ansiktet uten at de kan fjerne den.

Vi har brukt pysj og svøpte de to eldste. Bare pysj på tredjemann. Han begynte med nattpose rundt 7-8 mnd fordi han krabber umiddelbart når han leiter etter pupp om kvelden/nettene, og ligger i min seng. Med nattpose klarer han ikke krabbe ut av senga før jeg kommer inn på rommet (har baby call med video). Ellers er nattpose genialt å bruke for å unngå at ungen klatrer ut av sprinkelsenga. Vi slutta ikke med nattpose før vi startet forberedelsene til bleieslutt ved 2 års alder på de eldste.

Back
Topp