Har kjøpt en dundyne som jeg tenker å bruke i vognen. Slutten av mars måned er ikke så kald her på Vestlandet, og har en varm bilstol pose som kan brukes i vognen om det blir kaldt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor trenger man en bilstolpose? Man har det jo ikke iskaldt i bilen, liksom… (iallfall prøver vi å ikke ha det )Til bilstol for mars ville jeg kjøpt tynn bilstolpose også hatt et ullpledd inni posen i starten man er så mye inne i starten så plutselig er det midten av april og varmere vær. Men til lenger trilleturer må du ha noe mer enn tynn bilstolpose så der ville jeg ha brukt lammeskinn, tjukk vogndyne og ullpledd. Kommer litt an på hvor du bor da - det blir raskere vår i Stavanger enn Tromsø liksom.
Jeg har hatt tjukk bilstolpose og varm vognpose til han som ble født i midten av januar. Og til søsteren født i starten av mars ble den tjukke bilstolposen fin for henting i barnehage, trengte bare kle på lue før vi dro. Men, med det første barnet måå man liksom ikke ut og inn av bil 4 ganger på tidlig morgen og ettermiddag. Så da vil jeg tro man også kjører mindre, og bruker kortere tid fra utgangsdør til bil - tar sin tid å gå strekninger med en 3åring i tillegg.
På den andre siden - til nest høst/vinter kommer du uansett til å trenge en vinterpose i normal størrelse til babyen når den skal sitte i sittedelen, så om du kjøper nå og har det liggende som et alternativ så er det ikke et bortkasta kjøp
Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor trenger man en bilstolpose? Man har det jo ikke iskaldt i bilen, liksom… (iallfall prøver vi å ikke ha det )
Hm ja, vår står i garasje, så litt bedre, men absolutt ikke noe som kan varmes opp på forhånd på annen måte enn tomgang-måten. Men jeg tenker likevel: Må man ha en egen pose til bilen? Kan man ikke bare bruke f.eks. posen man har i en vogn, eller en dyne og et ullteppe f.eks.?Bilen vår er iskald om vinteren. Ikke ny og fancy vil som kan varmes opp på forhånd. Har også 100m å gå fra huset til bilen, den står parkert utendørs. Inn og ut av bil og bhg flere ganger daglig om man har barn fra før. Bilen vår må kjøres i 30 min før det blir skikkelig varmt når vi er nede -1-15 grader
Vognposene blir ganske store/lange i bilstolen, og vår sparket bare bort tepper/dyner...Hm ja, vår står i garasje, så litt bedre, men absolutt ikke noe som kan varmes opp på forhånd på annen måte enn tomgang-måten. Men jeg tenker likevel: Må man ha en egen pose til bilen? Kan man ikke bare bruke f.eks. posen man har i en vogn, eller en dyne og et ullteppe f.eks.?
Hm ja, vår står i garasje, så litt bedre, men absolutt ikke noe som kan varmes opp på forhånd på annen måte enn tomgang-måten. Men jeg tenker likevel: Må man ha en egen pose til bilen? Kan man ikke bare bruke f.eks. posen man har i en vogn, eller en dyne og et ullteppe f.eks.?
Det er veldig stor forskjell i størrelse så en vanlig vognpose er altfor diger, den vil ikke passe i bilstol. Tanken er også litt at man har en pose fast i bilstolen, ikke trenger å kle på babyen så mye mer enn en lue og evt strikkejakke om vi er nedi -10, men ellers er lue mer enn nok. I bilen åpner du bilstolposen hvis man tenker at bilen raskt vil bli varm. Med min eldste som var født i januar, var de fleste ærender og helsestasjonsbesøk 10-15 min kjøretur unna så bilen ble aldri varm på den kjøreturen.
Også kan du enkelt klikke bilstolen på vogna og trille fra bil og inn på butikken eller andre korte ærender uten å tenke på at babyen blir kald. Men med en vårbaby kan litt mer påkledning å ullteppe eller dyne funke altså. Men la oss si at du skal gå eller trille vogn med bilstol på i 10-20 min i minusgrader, vind og snø - da skjermer en bilstolpose veldig godt. Forksjellen vil være at uten pose må en fort på med ulldress, lue og ullsokker i mars, mens med pose holder det ofte med lue og eventuelt en tynn strikkejakke.
Det er ikke noe man MÅ ha. Noen synes det gjør transport og særlig komme seg raskt ut av døra ifbm levering og henting av søsken i barnehage veldig greit, fordi man ikke må kle på babyen like mye. Mens andre ikke ser behovet for pose og heller bruker et teppe og/eller dyne. Men begge de kan jo skli av stolen og skjermer ikke like mye for vind og vær.
Bor man i leilighet med oppvarmet garasje og tar trapp eller heis ned til bilen sånn at man hele veien er innendørs, så er behovet absolutt behov/bruksområde mindre enn om man må gå et lenger strekk til en utendørs parkeringsplass.
Vil si det er noe man fint kan kjøpe etter fødsel også hvis man ser behovet
Bare hyggeligAha! Tusen takk for veldig bra og grundig svar. Jeg har SÅ lite peil på utstyr og har prøvd å Google, men finner bare sider som virker som de tar for gitt at man har litt peil allerede. Så et spørsmål til: Kan alle bilstoler klikkes på alle vogner? Og hvis man skal klikke på en bilstol på vognen: Har man da bare med seg «understellet» til vognen i bilen og så holder det å ha babyen i bilstolen på vogna? Holder kanskje ikke dersom man skal litt lengre ærender og tenker at babyen kanskje sovner underveis, da må de vel ligge i en liggedel? Eller kan disse bilstolene også bli til en slags liggestol?
Brilliant, tusen takk!!Bare hyggelig
Noen bilstoler kan legges mer flatt når den er plassert på vogn/utenfor bilen. Jeg hat ikke hatt en sånn type bilstol selv. Om vi skal være borte noen timer har jeg heller bare hatt med bagen til vogna i tillegg.
De aller fleste bilstoler kan klikkes på vogner. Noen direkte på, men mange må du først sette en bilstoladapter på vognunderstellet. Du kan ta utgangspunkt i hvilken vogn dere skal ha først også sjekke hvilken bilstoler som er kompatible med vogna. Stort sett kan alle vogner tilpasses større merker som Besafe, Cybex, Britax og Maxi-cosi sine bilstoler.
Jeg hadde ikke bilstoladapter til eldstemann og det gikk egentlig fint. Bar bilstolen fra bil og inn på helsestasjonen, eller tok med liggedelen til vogna. Kjøpte det imidlertid til den yngste fordi jeg savnet det til feks mathandel med eldste, han sovnet i bilstol men våknet om jeg prøvde å flytte han over i bag, men baby nummer 2 hatet både vogn og bilstol de første 6mnd så det var bomkjøp - hjelper liksom ikke med bilstoladapter når ungen bare hylskriker i bilstolen, haha
Så det er også noe man kan vente med å kjøpe til etter fødsel og se om det er behov for det