Duotest

Alderrabalder

Elsker forumet
August 2018
Hei
Noen andre som skal? Jeg ble henvist i går, men vet ikke når det er normalt og bli innkalt.

Alle gravide over 38 år får tilbud om tidlig ultralyd og blodprøve som avdekker risikoen for at fosteret har kromosomfeil.

Skal be om henvisning fra legen på onsdag. Jeg var hos jordmor i dag, hun ble litt overrasket da jeg nevnte det, men kom fram til at jeg måtte snakke med legen om det.

Sniker:) man blir innkalt mellom uke 12+0 og 13+6 mener jeg å huske;) enten tar du blodprøven før ul eller så tar du den samme dag. Da vil du få svar i løpet av en uke:)

Jeg skal på ultralyd på mandag 10+6, og gyn sa at det var for å se om de var friske. Om alt ser bra ut så tror jeg ikke jeg ber om blodprøve. Eller bør jeg det uansett? (er 35år)

Jeg skal på ultralyd på mandag 10+6, og gyn sa at det var for å se om de var friske. Om alt ser bra ut så tror jeg ikke jeg ber om blodprøve. Eller bør jeg det uansett? (er 35år)

Er litt usikker på om du får det når du ikke er over 38 år. Kan være man må ta privat..

Sniker; hvis ikke du har økt risiko og er i de gruppene som er definert får du ikke det i Norge.
Gynekologer har faktisk ikke lov å se etter om fosteret er friskt eller måle nakkefold etc heller. De plikter å gjøre det, si ifra til deg og henvise til universitetssykehus hvis de tilfeldigvis ser det er noe galt, men de har egentlig ikke lov å ta en undersøkelse hvor hensikten er å lete etter feil.
Men ja, de aller aller fleste gjør det likevel...

Sniker; hvis ikke du har økt risiko og er i de gruppene som er definert får du ikke det i Norge.
Gynekologer har faktisk ikke lov å se etter om fosteret er friskt eller måle nakkefold etc heller. De plikter å gjøre det, si ifra til deg og henvise til universitetssykehus hvis de tilfeldigvis ser det er noe galt, men de har egentlig ikke lov å ta en undersøkelse hvor hensikten er å lete etter feil.
Men ja, de aller aller fleste gjør det likevel...
Har også hørt dette, men gyn sa da jeg var der 7+1, ordrett "jeg kan ikke se om de er friske, så du må komme igjen i uke 10-11" :p synes egentlig det var helt flott at han sa det ;) Gikk privat i uke 12 i forrige svangerskap. ganske betryggende ❤

Har også hørt dette, men gyn sa da jeg var der 7+1, ordrett "jeg kan ikke se om de er friske, så du må komme igjen i uke 10-11" :p synes egentlig det var helt flott at han sa det ;) Gikk privat i uke 12 i forrige svangerskap. ganske betryggende ❤
Det er dumt alle ikke får tilbudet sånn som i Danmark, men etter regelverket så er det faktisk sånn at det høres ut som de aller aller fleste gynekologer som gir UL omkring den tiden bryter det.
Men igjen - dumt at ikke alle får lik mulighet.

Ja, dumt at ikke alle har samme mulighet. Men bra at de endelig innfører blodprøven (NIPT) i Norge, slik at de som er i risikogruppe slipper ta fostervannsprøve. Mye tryggere med blodprøve, ikke økt risiko for abort. Jeg tok blodprøve og ultralyd i Danmark med første, og skal med denne også. Koster ca 5000kr for prøven og undersøkelsen, og ca 2000 for flybilletter til Køben.

Jeg har fått tilbud om dette. Legen ga oss et skriv om hva testen innebærer, og hva de tester etter. Vi hadde aldri hørt om de syndromene, bortsett fra Downs, så vi googlet, og det vi fant skremte oss. :( IKKE google de navnene om du ikke vil se bilder av aborterte fostre! Jeg fikk faktisk mareritt av det.

Siden sykehuset her i byen ikke tilbyr dette, må vi sannsynligvis til St.Olav.

Vi kommer nok til å vente til etter TUL med å bestemme oss. Det er ikke Downs jeg er bekymret for. Det er trisomi 13 og 18.

Jeg har lest om nipt og de kan ikke sjekke på tvillinger i Norge. Da må prøvene evt sendes til Danmark.

Jeg har lest om nipt og de kan ikke sjekke på tvillinger i Norge. Da må prøvene evt sendes til Danmark.

Tror ikke vanlig NIPT er veldig god på tvillinger uansett hvem som analyserer. De leter jo etter celler fra fostrene i mors blod, og da er det umulig å si hva som kommer fra hvilket barn.. gjelder både kromosomfeil og kjønn. Forøvrig så sendes prøvene som tas i Danmark til USA..

Æ ska ta blodprøve osv i uke 10+1 når æ ska ditt.

Når man tar duotest så er det på sykehuset der en fosterdiagnostikker foretar ul undersøkelsen. Blodprøven man tar sammenlignes med ul resultatet så regnes det ut sannsynelighet for trisomi 13 18 og 21. Jeg var på riksen både forrige og dette svangerskapet å tok testen. Om man tar blodprøve samme dag må man vente på svar da de sender prøven til Trondheim for analyse. Jeg er 36 år men får ta testen da jeg hadde en senabort for 5 år siden. Mener det bare er riksen,Trondheim og Tromsø som tar duotest. Om man ikke er 38 år eller mer så har man ikke krav på testen om man da ikke har arvelige faktorer i familien eller har hatt senabort med misdannelser.

Back
Topp