Jeg opplevde samtalen som ganske informativ og nyttig. Du kan velge å ikke gjøre det. Synes det er flott at man kan få muligheten til en samtale samt avgjøre hva man ønsker å gjøre videre, kub test, morkakeprøve, fostervannsprøve. Et barn med kromosomfeil kan få store konsekvenser for familier og jeg er veldig for at kvinnen og familien selv skal få avgjøre hva de ønsker for sin familie. Mulig jeg er litt yrkesskada, jobber med barn med spesielle behov og det er ikke bare-bare å ha et sykt barn. Ikke alle barn/voksne med Downs syndrom er som de i Tangerudbakken... vi snakker mange ganger om stor psykisk utviklingshemming. Det å ta vare på et sykt barn kan ha store konsekvenser for familien, man må kanskje slutte i jobben sin, bruke tid på å søke om hjelpemidler, skrive klager på vedtak, tilrettelegging i barnehage/skole, osv. Det er MYE for disse foreldrene og da mener jeg de skal få all informasjon de kan få før fødselen.
Nå er jo såkalte høyreeksteme kristenfolk som du kalte det imot fosterdiagnostikk også, så jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra at de vil at folk skal få dette.
Jeg synes det var fint å få informasjon og vite hva som kan skje dersom jeg får vite at barnet jeg bærer på har trisomi 13 eller 18, som ikke er forenelig med liv. Ja, man kan lese om det i en brosjyre, men det er viktig å snakke med noen også, spesielt hvis man har spørsmål.