Dundyne eller fiberdyne og størrelse

Min svigermor hadde også overraskende mye meninger angående størrelse på dynen:laughing002 Hun mente det var helt tullete å kjøpe den minste størrelsen og hørtes litt skuffet ut da jeg sa at vi hadde kjøpt dundyne i str 65*80. Mini skal sove i bedside crib den første tiden og da passer den minste dynen best.

Størrelse i forhold til bedside crib har jeg ikke tenkt på! :O da har i såfall svigermor litt feil :p

Til dere som er allergiske mot dun. For er nemlig egentlig det jeg også, men jeg fikk høre at dynene i dag var så godt rensa at man ikke ville bli allergiske. Heldigvis funket det på meg, å jeg ble ikke syk. Liker også selv dun best da den ikke blir så all over som en fiber dyne, og tenkte det samme gjaldt babyen min. Men nå er jeg jo fryktelig redd for at barnet mitt kan bli allergisk mot dun dynen vi har kjøpt. Den er allergimerket av NAAF, men dynene dere er allergiske mot, gjelder det nye og gamle dun dyner?

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over allergivennlig eller ikke, men litt påvirket av svigermor tenkte jeg at siden sambo er litt sensitiv i huden så er det sikkert ikke dumt å være føre var. Hadde han ikke vært det så hadde jeg nok kjøpt det som var billigst :smiley-ashamed004
 
Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over allergivennlig eller ikke, men litt påvirket av svigermor tenkte jeg at siden sambo er litt sensitiv i huden så er det sikkert ikke dumt å være føre var. Hadde han ikke vært det så hadde jeg nok kjøpt det som var billigst :smiley-ashamed004

Ja jeg har valgt i forhold til min allergi, men vet jo ikke om barnet får allergien eller ikke av meg, men heller føre var enn etter snar. Har allerede 3 hunder også i hus, så tenkte alt annet skal barnet slippe av allergi fremkalling. Men kan jo virke som jeg har bommet litt på dynevalget mitt :sad015
 
Vi selger dyner der jeg jobber. Og kan begynne med at dun er ikke hva det var for 30 år siden. Mye av det vi vet om dun henger igjen fra da. Dagens dun er ren og fin. De færreste med allergi reagerer på det. Men så klart, Ingen regler uten unntak. Noen har dunallergi, men det er ikke mange.

Jeg har kun dundyner da jeg føler de puster bedre, er lettere og tempererte seg lettere med inne og utetemperatur.
Her ble det 80x100 og vogndyne :)
 
Dundyner og -puter fra 80- og 90-tallet er jo ganske forferdelige. Tunge og klumpete og lekker dun i alle kanter. Jeg var alltid glad da jeg var liten og fikk bruke fiberdynene til bestemora mi i stedet for dundynene.

Men NÅ sverger jeg til dun. Har dun dobbeldyne som er sertifisert av NAAF og kjøper konsekvent dundyner til alle i familien når det er på tide å bytte ut de vi har fra før (NAAF selger jo attpåtil dundyner selv.. https://www.naaf.no/om-naaf/naafs-merkeordning/anbefalte-produkter/dyner-puter-og-sengetoy/dyner2/ så det tar jeg som et tegn på at det er "stuerent" for allerigkere ;) ).
Samboeren er påvist allergisk mot husstøvmidd. Cluet for å holde det i sjakk er ikke fiberdyner, men hyppig skift av sengetøy, støvsuging og lufting av madrasser og soverom og kuldebehandling av dyner og puter i kalde perioder av vinteren.

Det er ingen i familien som har astma- og allergiproblemer så vi merker ingenting til at det er problemer forbundet med dun fremfor fiber. Så da velger vi dunkomforten - lette varme dyner som legger seg fint rundt kroppen. :)
 
Samboeren er påvist allergisk mot husstøvmidd. Cluet for å holde det i sjakk er ikke fiberdyner, men hyppig skift av sengetøy, støvsuging og lufting av madrasser og soverom og kuldebehandling av dyner og puter i kalde perioder av vinteren.

Hvor ofte bytter du sengetøy?
 
Har to sommerdundyner i liten størrelse, til vogna. De er fint lite brukt etter forrige mann, og nyvasket :) Ellers har vi diverse soveposer i ulik tykkelse og størrelse :) Storebror brukte kun sovepose fra han var 6 mnd til 2 år ca. Etter det begynte han å ta dem av seg :p
Har også en fiberdyne i 80x100. Men om dette hadde vært første, så hadde jeg ikke kjøpt alt det med en gang altså.. Best å se litt an hva man har behov for :)
 
Da der var tilbud på barne ting på kid kjøpte jeg like greit begge størrelse av de 2 minste barnedynene, i dun. Skulle gjerne kjøpt den samme til meg selv, men 3000kr for ei dyne synes jeg er for dyrt :stop:
 
Bruker den minste lengst mulig, då baby fort kava større dyne over ansiktet sitt når dei begynne å ake seg i senga:) veldig glad i sovepose!
 
Bruker den minste lengst mulig, då baby fort kava større dyne over ansiktet sitt når dei begynne å ake seg i senga:) veldig glad i sovepose!

Den minste, mener du da 65 x 80? Er dette jeg hadde i tankene også da jeg valgte å kjøpe den minste str. Men som sagt skal jeg kjøpe 80 x 100 også, og har arvet soveposer, så ser ann hva som blir brukt.
 
Bruker den minste lengst mulig, då baby fort kava større dyne over ansiktet sitt når dei begynne å ake seg i senga:) veldig glad i sovepose!

Tenkte på det samme, og synes det er galskap med de dynene som skal ligge i vognen og krybbene at de er så himla stor. Vugga og vognen trenger slett ikke dyner som er 65x80. Så der lager jeg egne dyner som ikke er så stor. Så bruker jeg 65x80 i sprinkelsengen.
 
Back
Topp