Dumt å takke nei til fast stilling?

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Jeg går for tiden i et vikariat i en jobb jeg ikke trives så godt i. Skal om noen uker ut i permisjon. Har fått tilbud om fast stilling på min nåværende jobb, men ønsker i utgangspunktet ikke å fortsette der etter permisjonen. Er det dumt å takke nei nå? Tenker spesielt på hva som skulle skje hvis man blir syk i permisjonstiden. Er man dekket i forhold til alvorlig sykdom så lenge man er i permisjon, selv om man ikke har noen jobb å komme tilbake til? Eller står man da på bar bakke? Har tro på at det det vil ordne seg med ny jobb før permisjonen er over, så usikkerheten min går mest på om jeg kan bli straffet for dette hvis jeg skulle bli alvorlig syk/arbeidsufør mens jeg er hjemme i permisjon..

Jeg tenker at fast jobb alltid er greit. Om du ikke skulle få noe nytt i løpet av permisjonen, har du i hvert fall en sikker inntekt mens du leter.

Tenker det er lurt å takke ja og heller søke videre på andre stillinger etterhvert

Om du ikke trives og ikke vil være der sp hadde jeg takket nei. Heller uten jobb en være et sted man mistrives veldig

Jeg hadde takket ja og lett etter noe annet :) da har du noe å gå tilbake til etter perm i hvertfall. Jeg har før stått med små barn og null jobb - aldri igjen har jeg lyst til å oppleve det.

Er det ikke greit å ha en fast jobb å gå tilbake til hvis det ikke ordner seg med en ny jobb etter permisjon? Da må du vel tilbake til jobben uansett? Jeg gikk fra vikar til fast ansatt på en plass jeg ikke trives. Jeg søker på nye jobber, men synes det er greit å ha fast stilling der inntil videre.

Det er egentlig helt uaktuelt å gå tilbake til jobben, med mindre jeg står helt på bar bakke i forhold til sykdom i permisjon. Noen som vet noe om dette?

Jeg skjønner også at det mest fornuftige er å takke ja, men det er egentlig ikke noe alternativ:hilarious:

Jeg ville uansett ha takket ja, og heller sett etter en annen jobb ila permisjonen. Når det er sagt så kan mye skje på en arbeidsplass ila tiden du er i permisjon, og hvis du absolutt MÅ tilbake kan jo det hende ting har endret seg (uten at jeg vet hvorfor du ikke vil tilbake da...).

Det er egentlig helt uaktuelt å gå tilbake til jobben, med mindre jeg står helt på bar bakke i forhold til sykdom i permisjon. Noen som vet noe om dette?

Jeg skjønner også at det mest fornuftige er å takke ja, men det er egentlig ikke noe alternativ:hilarious:
Da hadde jeg hverfall takket nei.

Jeg aner dessverre ikke rettigheter ifht sykdom i permisjon. Vil tro at du uansett kan bli sykemeldt og partner overta den delen av permisjon du evnt blir sykemeldt:) men som sagt, jeg aner ikke:p

Det mest fornuftige er vel å takke ja, men får litt dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver når det var andre søkere som sikkert ønsker seg jobben mer enn meg.. Jeg vil jo takke ja til det første og beste som dukker opp i permisjonen og dermed si opp, mest sannsynlig før jeg rekker å begynne. Men jeg har enda noen dager å tenke på.

Takk for svar alle sammen:)

Det mest fornuftige er vel å takke ja, men får litt dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver når det var andre søkere som sikkert ønsker seg jobben mer enn meg.. Jeg vil jo takke ja til det første og beste som dukker opp i permisjonen og dermed si opp, mest sannsynlig før jeg rekker å begynne. Men jeg har enda noen dager å tenke på.

Takk for svar alle sammen:)
Jeg mener også at det er dårlig gjort over arbeidsgiver.

Jeg hadde takket ja. Det betyr jo ikke at du er gift med jobben, men du står mye sikrere ifht alle rettigheter og i et tilfelle hvor du kanskje ikke har funnet no annet i mellomtiden, så har du da muligheten til å jobbe der etter permisjon frem til du eventuelt da finner noe annet.:-)

lykke til!

Back
Topp