Dukke til gutter!

Bizarre

Glad i forumet
Jeg har kjøpt baby born dukke til lillegutt som han skal få til 1års dagen.
Både HS og babyboken anbefaler både gutter og jenter å leke med dukker da det er kjempebra for utviklingen, men jeg har fått en del reaksjoner på at jeg har kjøpt dukke til gutten min.
Flere mener det er kjemperart at en gutt skal leke med dukke!!!
Er det virkelig så merkelig?
Hva mener dere andre?
Dere som har gutter, har de fått leke med dukker?

Kan ikke skjønne hvorfor det skal være rart. I barnehagen er dukkene minst like populære hos guttene som hos jentene, spesielt i 1-2-årsalderen.

Begge mine gutter har hatt dukke, er vel helt normalt det vel. Da mammaen min kjøpte dukke og dukkevogn til min storebror for 43 år siden fikk hun en del spørrende og fordømmende kommentarer.. Men jeg har aldri fått noen negativ komentar på at jeg har kjøpt/hatt det til mine gutter i alle fall. (Har en på 18 år og en på 5 år.)
Verden er jo litt annerledes nå enn for 40 år siden liksom...

Ser ikke noe rart med at gutter leker med dukker... Syns det er bare tull med "gutteleker" og "jenteleker", barn leker vel med hva de ønsker å leke med tenker jeg :)

Gutten min har dukke. Han kaller den bare babyen. Steller, triller og skifter på den. Er en veldig omsorgsfull gutt. 
Syns ikke det er rart, men ser at andre reagerer litt når jeg sier at det er yndlingsleken hans.
Han har masse andre leker også. Biler og traktorer osv, men for han er det veldig viktig å ha med seg babyen. 

her fikk gutten min dukke litt før vi fikk søstra. han leika se gjerne me dukke like gjerne som søstra vil låne bilane hannes, så ho har jo fått se noen biler me..

Sønnen min på 11mnd elsker dukker. Det er jo babyer som han faktisk får lov å pirke i øynene på. Hehe. Ser ikke noe feil med det jeg. Selv lekte jeg kun med biler osv da jeg var liten, har ikke tatt skade av det, hvorfor skal gutter ta skade av å leke med "jenteleker". Vil bare tro det er positivt og at det gjør guttene mer omsorgsfulle :)

Junior har både dukker og dukkevogn. Syns det er supert å se han leke "omsorgslek"

Vår har 2 dukker. Han fikk dukkegave på 2 årdagen sin. jeg har aldri sett en så glad unge noen gang. Han danset rundt i senga og jublet over at han fikk baby<3 Gaven var vippestol med bærehåndtak (for han elsket å leke med min gamle fra jeg var liten), sprinkelseng til babyen og en liten mørkhudet guttedukke.
Han leker ikke alltid så mye med den (nå er det mer gøy med tog og traktor), men han hadde en lang periode hvor kjøkken og dukker var stas.

IsThaBeth skrev:
Gutter og dukker er flott. Her er dukka til min sønn:

Jeg syns babydukker er greit... sånne hore-dukker syns jeg ikke er  greit til jenter engang :P unnskyld språket og les dette med litt humoristisk tone ;) jeg leste tråden din om denne dukken

Legokloss, helt i orden. Mitt innlegg var også ment humoristisk! Men for å svare seriøst, jeg synes det er flott at dukker også leker med dukker. Når det gjelder disse Bratzdukkene, så kan jeg styre min begeistring for at de ligger i lekekassa til både jenter og gutter. 

Ser ikke problemet i det nei, gutten min er 2 1/2 år, og ca for ett hallår siden fikk han en dukke med meg, han digget den ! :D Når vi er med søstra mi og dattra hennes triller han rundt i dukkevogn.. Hehe..Ser IKKE problemet ! 

IsThaBeth skrev:
Legokloss, helt i orden. Mitt innlegg var også ment humoristisk! Men for å svare seriøst, jeg synes det er flott at dukker også leker med dukker. Når det gjelder disse Bratzdukkene, så kan jeg styre min begeistring for at de ligger i lekekassa til både jenter og gutter. 

Hehe... ja jeg skjønte nesten det for jeg så tråden din tidligere og du så ikke veldig begeistret ut for den dukka :P

jeg mener at disse bratz dukkene gir barn vrang-syn på hvordan mennesker skal se ut...

ja min gutt på 1 år fikk dukke fra ikea som han e kjempe glad i :) syns d e bra ungene ska få leke me d de vil uten at d ska bli diskriminering av d! viktig at de finne seg sjøl og sin egen identitet me å leke me d de måtte ønske å leke me om d e jenteleker eller gutteleker! :)

marrin skrev:
Ser ikke noe rart med at gutter leker med dukker... Syns det er bare tull med "gutteleker" og "jenteleker", barn leker vel med hva de ønsker å leke med tenker jeg :)

Må si meg enig

Takk for mange fine svar :)
Da slår jeg meg til ro med at det er helt normalt at gutter også leker med dukker, og at det ikke bare er jeg som er rar ;)

IKEA har fått en ny dukke, som er tvekjønnet, som du kan kjøpe jente- og gutteklær til (blandet i pakken, synes jeg å huske). Både lys og brun :)

d e en sånn dukke min gutt har fått, en guttedukke me lyst kort hår og blå kler, de har jentedukke åsåå tror eg d va mørkjentedukke , koste rundt 100 lappen, goe og myke og kan bevege armer og bein, :)

Nei, jeg tror at gutter som leker med dukker kommer til å bli homofile når de blir voksne.
Min gutt hadde aldri i verden fått lov, og hadde noen gitt han det hadde jeg kastet den.

Back
Topp