Du som har barnet forovervendt

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: Karianne31

Snuppa på 2,5 sitter foreløbig bakovervendt, men vokser snart ut av setet sitt. Vi har lett etter bakovervendt sete, men finner rett og slett ikke et som passer i bilen vår. Det provoserer meg egentlig litt, vi har en mazda 6 så det er jo ikke en liten bil heller. Så neste setet her blir desverre forovervendt.

Det har jeg vanskelkig for å tro.. Hvilke seter har dere prøvd da?

Har prøvd, multitech, Acta Graco, og two way elite. Det er plass til setene, men ikke til meg eller mannen i setet foran. 0-18 kg setene er hun snart for lang i ryggen til.

Vel, jeg har ikke akkurat plass til å strekke på bena jeg heller, men ofrer det gladelig for å ha min kjæreste skatt sikret best mulig. Du kan ikke prøve å innbille meg at du ikke har plass til Britax MT bakover og en voksen i passasjersetet foran i en Mazda 6.. Det er et spørsmål om prioritering.

Nei, det går faktisk på sikkerheten til den i setet foran også. Var ikke snakk om å prioritere bort å ikke kunne strekke på bena, men at jeg såvidt kom meg inn i setet og måte sitte med bena godt frahverandre, eller oppunder haka...

Snuppa har sittet forover siden hun var 1,5år. Fordi det var for trangt til beina hennes. Og jeg er av de som ikke spekulerer i at jeg skal i en frontkollisjon heller enn påkjørt bakfra eller fra siden. Kjører mest motorvei, sjelden frontkollisjoner der.

Og dere som dømmer de som har setet forover; HOLD TÅTA! Dere er ikke mer glad i barna deres enn oss som har de forover! Sånne uttalelser som din, Sicily, får meg til å se RØDT!!! (I innlegget over, hvor du insinuerer at man prioriterer egen komfor over barnas sikkerhet)

Junior sitter bakover, og gjør det til beina blir for lange. Regner med vi må snu ham til jul ca.

Snuppa på 2,5 sitter foreløbig bakovervendt, men vokser snart ut av setet sitt. Vi har lett etter bakovervendt sete, men finner rett og slett ikke et som passer i bilen vår. Det provoserer meg egentlig litt, vi har en mazda 6 så det er jo ikke en liten bil heller. Så neste setet her blir desverre forovervendt.

Har prøvd, multitech, Acta Graco, og two way elite. Det er plass til setene, men ikke til meg eller mannen i setet foran. 0-18 kg setene er hun snart for lang i ryggen til.

Vel, jeg har ikke akkurat plass til å strekke på bena jeg heller, men ofrer det gladelig for å ha min kjæreste skatt sikret best mulig. Du kan ikke prøve å innbille meg at du ikke har plass til Britax MT bakover og en voksen i passasjersetet foran i en Mazda 6.. Det er et spørsmål om prioritering.

Nei, det går faktisk på sikkerheten til den i setet foran også. Var ikke snakk om å prioritere bort å ikke kunne strekke på bena, men at jeg såvidt kom meg inn i setet og måte sitte med bena godt frahverandre, eller oppunder haka...

Hvor høy er du da? Vi har Saab 9-5, så vidt jeg vet er den både litt kortere og litt smalere enn Mazda 6.. Jeg er 1.66 m.. Sitter fint, jeg.

fordi han blir ekstremt bilsyk når han sitter bakover! har sete som kan stå begge veier, så skal prøve bakover igjen om en stund...!

ORIGINAL: Mamsemumsen

Det er ikke plass til å ha bakovervendt sete i bilen og vi har ikke råd til å kjøpe ny bil.

Heh.. Det er plass til bakovervendt sete i en vw golf hvis man bare gidder å finne det riktige setet og ofre litt benplass for seg selv..

Det er en pakkeløsning her; sikkerhet, økonomi og komfor - for ALLE i bilen, alt fra bilsyke og benkramper til knær under haka - som heller ikke er trygt. Er vel ikke vits å gjøre barna som sitter bakoverlent foreldreløse i frontkollisjonen!?

Det er ikke plass til å ha bakovervendt sete i bilen og vi har ikke råd til å kjøpe ny bil.

Heh.. Det er plass til bakovervendt sete i en vw golf hvis man bare gidder å finne det riktige setet og ofre litt benplass for seg selv..

La du merke til at dette var faktisk en tråd uten krangling og kritisering av andre, helt til du blandet deg. Om du ikke har barnet ditt forovervendt, så var det desverre ingen spørsmål for deg i denne tråden. HI spurte hvorfor de som hadde barna sine forover hadde det, ikke hvorfor de som har barna sine bakover  hadde det. Å nei, min 2 åring sitter bakovervendt, så jeg føler meg ikke truffet av de nesevise svarene dine. Men det er jo akkurat det samme gnåle fra deg hele  tiden, og alltid like frekt og bedrevitende..

Hvor høy er du da? Vi har Saab 9-5, så vidt jeg vet er den både litt kortere og litt smalere enn Mazda 6.. Jeg er 1.66 m.. Sitter fint, jeg.

Er 180 jeg, og mannen 182

Den er grei, jeg har ikke gitt meg med leting ennå, men ettersom jeg må prøve setet før jeg kjøper det begynner det å begrense seg litt nå. Har vært igjennom de butikkene som er inærheten her, og prøvd de tre typene som har vært aktuelle. Og jeg har virkelig ikke noe imot å ofre litt beinplass, men det skal ikke gå på sikkerheten løs heller.
Og det er ikke for å være vanskelig, for jeg ønsker å ha et bakovervendt sete!

Vi har bil som det faktisk ikkje er plass til og ha det andre veien[;)] Treng ingen kommentara på den, for her har eg ingenting eg skulle ha sakt om bil sia eg ikkje har lappen. Og da er det heller ikkje eg som velger ka bil vi skal ha[;)]
Vi bytta bil ganske ofte og[&o] Så ofte vi må ta sete ut og inn av bilen, så da må vi ha et som er greit og feste og som passa i dei fleste bila..

Største her har vi hatt forover siden ho skifta stol, fra babystolen..
Rett og slett for at ho ble uvell....
Gråt masse og kunne spy ganske fort etter vi starta å kjøre......

Lille snuppa sitter bakover og håper ho vil fortsette med det...[;)]

ORIGINAL: mammantTS

La du merke til at dette var faktisk en tråd uten krangling og kritisering av andre, helt til du blandet deg. Om du ikke har barnet ditt forovervendt, så var det desverre ingen spørsmål for deg i denne tråden. HI spurte hvorfor de som hadde barna sine forover hadde det, ikke hvorfor de som har barna sine bakover  hadde det. Å nei, min 2 åring sitter bakovervendt, så jeg føler meg ikke truffet av de nesevise svarene dine. Men det er jo akkurat det samme gnåle fra deg hele  tiden, og alltid like frekt og bedrevitende..

bra poeng! men.. er jo som vanlig noen som ikke klarer å holde oppgulpet sitt for seg selv...!

ORIGINAL: kat*

Snuppa har sittet forover siden hun var 1,5år. Fordi det var for trangt til beina hennes. Og jeg er av de som ikke spekulerer i at jeg skal i en frontkollisjon heller enn påkjørt bakfra eller fra siden. Kjører mest motorvei, sjelden frontkollisjoner der.

Og dere som dømmer de som har setet forover; HOLD TÅTA! Dere er ikke mer glad i barna deres enn oss som har de forover! Sånne uttalelser som din, Sicily, får meg til å se RØDT!!! (I innlegget over, hvor du insinuerer at man prioriterer egen komfor over barnas sikkerhet)

Junior sitter bakover, og gjør det til beina blir for lange. Regner med vi må snu ham til jul ca.

men sånne svar er jo og veldig provoserende.. han skal sitte bakover til beina blir for lange???? så selv om han ikke blir syk, viser sterkt ubehag osv så skal du snu han fordi du synes at beina er for lange??
jeg har stor forståelse for de som har barna forover av ordentlige grunner, som bilsyke osv.. men med sånne teite svar, så er det ikke så rart at det er noen som svarer krapt til de som har barna fremovervendt heller.

Er 180 jeg, og mannen 182

Jeg forstår hva du mener Karianne31. Har selv en stor bil, men når storebror satt bakover med sitt stee, så kunne ikke jeg sitte i passasjersete forran, for jeg satt med knærne på skrå, klint inn til dæshborde!
Og jeg er 182.
Er jo litt forskjell på å være 1.66 å 1.80 da! Såe...
Men dette er som sakt en tråd for de som ikke er interessert i å krangle men snakke om barn forovervent!..

Jeg ville mer enn gjerne hatt bakovervendt, men de jeg prøvde var det ikke plass, ellers så funket det ikke i setet vi har i bilen. Bilstolen gikk liksom forover og det hadde IKKE blitt hverken trygt eller godt for dattera vår. Men da investerte vi i et godt forovervendt sete.

Jeg fikk også høre mange fordeler med forovervendt (eks hvis vi blir kjørt på bakfra, noe jeg har opplevd å nesten blitt en haug med ganger, så skulle forovervendt være tryggest)...
Jeg merker at jeg holder fartsgrensen mye bedre (hele tiden) nå pga forovervendt. Vi kjører som regel bare litt av gangen, og rekker ikke komme opp i særlig stor fart på den lille turen...

Den er grei, jeg har ikke gitt meg med leting ennå, men ettersom jeg må prøve setet før jeg kjøper det begynner det å begrense seg litt nå. Har vært igjennom de butikkene som er inærheten her, og prøvd de tre typene som har vært aktuelle. Og jeg har virkelig ikke noe imot å ofre litt beinplass, men det skal ikke gå på sikkerheten løs heller.
Og det er ikke for å være vanskelig, for jeg ønsker å ha et bakovervendt sete!

Har dere prøvd å ha et sete i midten?

ORIGINAL: larviksjenta

men sånne svar er jo og veldig provoserende.. han skal sitte bakover til beina blir for lange???? så selv om han ikke blir syk, viser sterkt ubehag osv så skal du snu han fordi du synes at beina er for lange??
jeg har stor forståelse for de som har barna forover av ordentlige grunner, som bilsyke osv.. men med sånne teite svar, så er det ikke så rart at det er noen som svarer krapt til de som har barna fremovervendt heller.

Herregud, Larviksjenta!!! Det er lov å lese mellom linjene da. Snuppa ble snudd forover da hun ble for lang, les: HADDE IKKE PLASS TIL BEINA, SATT IKKE GODT; LES BARN KLAGER I SLIKE SITUASJONER - GJERNE HØYLYTT.... Jeg går utifra at det ikke blir noe anderledes med lillegutt, da ingen liker å sitte med beina i knute og unaturlig bøy noe særlig. Er ikke dette en ordentlig grunn for deg? At det rett og slett er for trangt? Skal du ha ungen din bakover til skolealder eller? Jeg vil ANTA det blir ganske trangt og lite trivelig og slett ikke trafikksikkert etterhvert.

ORIGINAL: Oline

Oi, 1.5 år og for lange bein til å sitte bakovervendt?!?
Hun må jo være veldig lang for alderen?

Gutten min på 105 cm sitter jo kjempefint bakovervendt...

Hun er ganske lang ja, men det er jo mange variabler her da; bilsete, bil, hvor lang er sjåføren etc. Hvor vil du?

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Løvetannbarnet

Dere som er likegyldige til om barna sitter forovervendt eller bakovervendt: Har dere vært inne på trygg trafikk?? Leste en artikkel om at barn som sitter bakovervendt har 92% sjanse for å overleve en ulykke, mens barn som sitter forovervendt kun har 60% sjanse for å overleve...

Er ikke det grunn nok til å bry seg?? Er snakk om barnas liv!!!

Skjønner de som må ha barna forovervendt pga seriøse grunner, men de som bare ikke bryr seg om hvilken vei barna sitter synes jeg burde tenke seg om litt mer. Er faktisk barnas liv som er på spill!!

Jeg tror ikke jeg kan telle på en hånd hvor mange som er likgyldige til hva vei barnet sitter i bilen her i denne tråden[;)]

Dette er et TYPISK provoserende og unødvendig innlegg. INGEN her inne vil sette barnas liv på spill. (DRØYT å skrive det der faktisk!!!)

Håper dere som kjemper så voldsomt for bakover-sete i denne tråden er ikke-røykere... Og at dere ikke røyka under svangerskapet. Og ikke utsetter barna for passiv røyk. Og ikke lar dem spise mye sukker, se mye tv, spille voldelige tv-spill, drikke av aventflasker etc. [8|]

hadde først forovervendt kun i den ene bilen pga plassen. Da jeg gikk gravid fikk jeg ikke lov til å løfte mer enn et par melk og et brød, og med høy bil klarte jeg rett og slett ikke å få satt henne inn i bilen. Så for at jeg skulle klare levere/hente i barnehagen måtte vi dessverre snu setet også i min bil. Etter månedsvis med fremovervendt sete ble det full krig da vi snudde tilbake, hu klaga på vondt i knærne og føttene, sa hu fikk vondt i magen og gråt fordi hu ikke så oss (selv om vi har sånn sladrespeilbamse). Så hu ble snudd fremover igjen og elsker bilturer.

(og jeg skulle innerst inne ønske hu satt bakovervendt lengre)

Back
Topp