Du og jeg og vi fem <3

13+4 sushi til middag = super aktiv liten ingefær :)
Fantastisk deilig å kjenne etter ny blødning i går.
 
21+2 jeg er elendig å oppdatere denne gang.

Mye har skjedd siden sist.
På OUL 27 juni ble jeg satt fram en uke i forhold til EL og to dager foran menstermin.
Termin ble satt til 17 november.
Vi fikk se en tilsynelatende frisk og fin gutt som forsøkte å sutte på fingrene sine.

To dager etter er jeg innom legekontoret for å ta de nødvendige blodprøvene for svangerskapet. Bare få timer senere får jeg problemer med slapphet og at jeg besvimer.
På legevakten finner de ut st jeg har 2+ på urin og en heftig uvi jeg trolig har gått med i lang tid uten å merke det. Og HB er nede på 10,1. Legen konkluderer med at jeg har kraftig jernmangel som burde vært oppdaget på svangerskapskontroll.
Han blir sjokkert når jeg forteller at jeg ikke har fått kontroll hos hverken lege eller jordmor pga kansellering.
Han sjekker også lille i magen med håndholdt ultralydapparat. Han vil ikke si kjønn, men oppgir hjertelyd til 160. Alt så fint ut.

Får streng beskjed om å ta oppfølging hos lege.

30 juni fikk jeg kontroll hos lege. Urinen er negativt og bt er fint. Hun måler raskt sf mål til 20, men hun målte ikke korrekt. :confused:

Ny første svangerskapskontroll er satt til 4 august hos lege. Da vil jeg være 25+2
Har bedt om henvisning til ekstra oppfølging av jordmor-spesialist pga fødselsangst.
 
22+1 ringte legekontoret for å få vute når jm har satt opp neste time, men nei, det hadde hun ikke. Og legekontoret tror alle sammen at henvisning til spesialjordmor på fødepol må rekvireres av jordmor på legekontoret, det kunne ikke gjøres uten videre av fastlege.
En kjapp telefon til fødepol avkrefter det, og etter ny telefon til legekontoret får jeg blir jeg oporingt av fastlegen, som hipp hurra, lover å sende henvisning pga fødselsangst.
Men første time hos jordmor får jeg ikke satt opp før hun er tilbake fra ferie i uke 30.
 
25+1 opp 3 kg fra startvekt.

I dag hadde jeg første time hos jordmor på sykehuset for å få bearbeidet forrige fødsel, som var brutal.
Aktiv fødsel tok rett i underkant av en time, og pressriene kom på 7 cm.
Jeg fikk vite at fra 7 cm til mormunnen var utslettet har det tatt ca. 30 sekunder og ti minutter senere var jenta ute. Etterbyrden kom et kvarter senere, noe jordmor påpekte var ganske lang tid.

Jeg følte jeg fikk god hjelp og gode forklaringer og jeg skal inn til henne flere ganger og også besøke fødestuen jeg hadde.
Og på grunn av min historie med to raske fødsler har jeg jeg fått beskjed om at ved første rieaktivitet eller vannavgang skal jeg umiddelbart inn.
Jeg vil også få mulighet til tidlig smertelindring og vi skal gå gjennom hvilke alternativer jeg tror kan være gunstig for meg.

Videre forteller jordmor at jeg som tredjegangs fødende kan forvente mye og sterke kynnere i tredje trimester og at disse kan fort forveksles med rieaktivitet. Men jeg får ikke sitte hjemme i den tro om at det kanskje bare er kynnere. Jeg bør komme inn til sjekk enter det skjer en gang eller ti ganger, ettersom jeg kan risikere at det er fødsel og ikke nå fram.
Hun forteller også at det er vanlig at åpningsfasen kan ta noe lengre tid, men når jeg først går i aktiv fødsel vil det etter all sannsynlighet gå raskt og smertelindring vil ikke lenger kunne vurderes.

Neste gang skal vi snakke litt mer om forrige fødsel og gå gjennom fødestillinger og smertelindring for å legge en plan for fødsel.
Jeg kan få godkjent planlagt keisersnitt, men det ønsker jeg ikke.

I morgen skal jeg for første gang til min vanlige jordmor på uke 24 kontrollen. :)
 
25+3

I går hadde jeg første svangerskapskontroll hos min vanlige jordmor.
Blodtrykket var fint og lavt, hb var normalisert så jeg slapp å måle jernlagre nå, men skal ta det på neste kontroll i slutten av august.
SF målet var fint og vekta bra. Hjertelyden lå på 150 :)
 
27+0 Milepæl! :)

I går kveld fikk jeg en ufrivillig tur på føden.
Slimproppen gikk med blodslim og jeg hadde mensmurringer så jm ville ha meg inn på sjekk.
Der ble jeg sittende med ctg i 20 minutter og en veldig hyggelig jm (Meta) passet på oss. Samtidig hadde jeg skikkelig vondt i magen etter 3 dager med forstoppelse. :(
Heldigvis hadde jeg ingen kynnere og lykkeliten turna glad og lykkelig rundt så jm til stadighet måtte finne hjerterytmen på ny.

Legen kom litt over midnatt, men ville ikke sjekke livmorhalsen fordi jeg ikke blødde eller hadde tak så vi kunne dra hjem. Men jeg fikk streng beskjed om at jeg de nærmeste dagene måtte ta det helt med ro og ved den minste antydning til endring må komme inn.

I dag har jeg og mensmurringer men ingen tak. Mulig uvi igjen.
 
27+2 så usannsynlig trøtt. Lette influensa symptomer. Tidvis høy puls så jeg tror jeg skal svime av. :(

Og passe grinete pga troll. Jeg skjønner ikke at folk kan ha så store mentale problemer at de kommer inn på forum som lystløgnere. Drittlei!
 
30+2 I dag har vi vært på 3D ultralyd og fikk over 40 bilder og noen filmklipp. Lillebror er estimert 1575 gram og hvis han følger vekstkurven sin vil han kunne være 3600ved fødsel i uke 40.

Så langt har jeg gått opp 4,2 kg siden startvekt og formen er enda veldig god. Desverre får jeg ikke beveget meg like mye som jeg skulle ønske, men jeg prøver å gå litt.
 
30+3 innlagt på obsposten med et tilfelle av "hva er dette?".

Liten presser på vena cava når jeg sitter, står og ligger. I tillegg har jeg hatt en serie blodtrykksfall, 6-7 over to timer så da jeg ringte jordmor fikk jeg beskjed om å ringe fødepol, som satte meg til vakthavende lege på føden.
Hun på sin side lurte jo på hvirdan jeg havnet der, men tok meg inn.

Ultralyd, ctg av baby, ekg, blodprøver og seriemåling av blodtrykk.

Blodtrykket er stabilisert seg, men jeg ligger enda på obsposten i påvente av vakthavende lege på føden skal gå gjennom resultater og evt skrive meg ut. :confused:

Lei, sulten og kjeder meg.
Heldigvis kom en venninne med lader <3
 
31+1 fikk innvilget foreldrepenger i går har mammaperm fra 17 oktober til 14 juli :) Blir rart med kort perm. :O
 
32+2 svangerskapskontroll.
HB var 10,9, men jordmor syntes jeg var bleik og ble heller ikke overbegeistret av blodtrykket som var 87/66.
Det var også utslag på urinen så den ble sendt til dyrking.
Ingen ødem eller andre anmerkninger.
Snakket litt om amming og fikk ny time om 4 uker :)
 
33+0 Hurra senga til lillegutt er kommet :)
Så i løpet av uka skal senga opp og på plass så madrassen får luftet seg.
Snart kan jeg så smått begynne å forberede. :)

I morgen har vi 3 års bryllupsdag
 
33+6 Fikk meg en trøkk nedover fra lillingen og har siste halvtimen hatt sykt vondt nedentil. Det kjennes ut som det er temmelig modent og mykt. Masse murringer. :(
 
34+0 vektoppgang fra start er +5,9 kg :eek: jeg er offisielt så tung som jeg aldri har vært.

I dag satte nestingen inn. Merkelig nok har jeg holdt ut siden 05.30 i morrest etter å bare ha sovet 3,5 time. Og jeg har fått gjort unna masse :D

- ryddet i barneklær
- lufte babydyna
- lufte bilstolposen
- gått over babynestet
- vasket trekket til sengekanten
- vasket overmadrassene
- vasket handuker
- sortert vekk ting til fretex/uff
- forsøkt å ordne service på vaskemaskinen
- brettet masse klær

I morgen er det samtale hos JM og jeg skal inn på fødestua. :eek:

I dag har liten vært superaktiv og danset rundt i flere timer i strekk. Til tider smertefullt, men heller aktive barn en et som ikke beveger seg.
Nå er det bare å krysse fingre for at liten holder seg i magen hvertfall til uke 37 <3
 
34+1

Akkurat kommer hjem fra samtale med jordmor som i dag foregikk inne på en fødestue.
På veien dit ble jeg skukkelig kvalm bare med tanken på å skulle inn på føden. Men når jeg kom dit var det glemt.
Og i det vi går forbi den første fødestuen hører vi et barn ta sine første skrik. <3 :)

Samtalen i dag var god. Vi snakket om fødestuen, ønsker for fødselen og hvordan jeg så for meg dette.
Nå føler jeg meg mer klar og har så smått begynt å glede meg igjen :)

Og nå - sofa med hodepine :mad:
 
Appelsinjuice = halsbrann :(
 
34+2 Nesting to be continued

Sortert alle baby og barneklær i boden etter størrelse.
Pakket tre esker med barn og voksenklær til å gi vekk og venter på svar fra hjelp oss å hjelpe ellers går det rett til uff eller fretex
Funnet fram kofferten som skal være fødebag. :D
Funnet fram sengetrekk og guloekluter. Og lagt på senga til liten. :) Det blir skiftet på før han skal ligge der, men det er bedre å la det stå tildekket.

Det som gjenstår er å vaske opp alt tøy, men det må vente. Termostaten på vaskemaskinen har tatt kveld. :mad:
Sikkert noe mer jeg har glemt.

Resultat av ryddesjau er vond rygg og masse kynnere.
 
34+4 (i går) Fortsatt ryddingen.

Gjort klar bilstol, med pose.
Sortert i gamle bilder og pakket i en eske.
Ryddet i esker i boden, typ julepynt.
Mannen har kastet masse skrot (les ting vi aldri bruker) fra boden og har begynt å sette inn esker i en fornuftig plassering.
Han har lagt alle gi vekk klær i bilen sånn at vi i morgen kan legge de i en uff container.

Så har vi vært på småhandling i dag. Kjøpt vinterlue og votter til eldste, nye pynteputer til sofaen, sett etter sengesett til de to minste (uten hell).

I morgen skal vi prøve å gjøre ferdig boden.
Fjerne spindelvev og tørke støv.
Smårydde og støvsuge og hvis været tillater vaske vinduene.

Ellers får jeg ikke klargjort mer før vaskemaskinen er reparert.
 
34+6 slimproppen har begynt å takke for seg og det kjennes ut som jeg lekker fostervann. -.-
Jeg sitter bare å venter på kneppet som skal komme. :(

Fant også ut at jeg må føde alene denne gang da den tiltenkte krisebarnevakten plutselig må på en måneds jobbreise pga underbemanning :mad:
Og min mor eller øvrige familie kan jeg ikke regne med. Så her håper jeg at vannet går en morgen så jeg er ferdig til skoleslutt og barnehagen stenger. :(
 
Back
Topp