"Du har blitt feit"

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Vektøkning pga livsstil skjer gjerne såpass gradvis at man gjerne ikke merker det selv før det har gått ganske langt.

Hvis du hadde fått beskjed fra samboeren din om at du burde slanke deg, hvordan hadde du tatt det?
Hadde du tatt det annerledes om du fikk beskjeden fra en venninne? Forelder? Søsken?

Last edited:
Nå er jeg veldig klar over at jeg har blitt overvektig, og at jeg bør gjøre noe med vekta snart.

Om min samboer hadde påpekt dette til meg hadde jeg nok bedt han om å støtte meg og hjelpe meg i prosessen med slanking. Mulig jeg hadde blitt litt såra om jeg selv ikke hadde innsett på forhånd at vekta hadde blitt i meste laget, men er man reelt overvektig bør man kunne tåle å høre det fra sine nærmeste hvis det blir sagt på en fin måte.

Jeg fikk staaaadige beskjeder fra min tidligere (....) samboer om dette...jeg var tjukk og burde ikke spise noe som helst omtrent...han kom stadig hjem med fulle bæreposer med potetgull og godteri som han skulle spise...dette var i månedene etter at jeg hadde fått barn nr to på halvannet år....fuck you liksom!

Kunne sikkert ha ordlagt seg litt annerledes, men syntes ikke det er et tema som burde unngås i et forhold. Har noe med helsa å gjøre og o en familie er flere å tenke på enn kun meg:) før barn nr to så sa mannen min ifra om at jeg var blitt for tynn. Jeg så det ikke selv og er glad for at han tok det opp:)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Jeg fikk en jeg synes var stygg i sommer. " du kommer vel ikke inn i bunaden siden du har lagt på deg". Det var over 30 varme grader, selvfølgelig brukte jeg ikke den. Den må sys litt på men den er ikke så liten at jeg ikke får sydd den ut. Den skal jeg bruke på trass fremover. Hater når folk kommenterer sånn. Mannen min synes jeg er for tynn og elsket den store gravid magen min. Både klærne og vekta sier at jeg er tynn.

Hadde tenkt at ja, om han som ser meg hver dag legger merke til det så må jo andre som ser meg sjeldnere ihvertfall legge merke til det. Hadde takket han jeg :)

TuMmY LoVe

Jeg innrømmer at jeg hadde blitt sur først, som regel merker man selv at man har lagt på seg..

Det er ikke et ord vi bruker her i hus, men hadde han brukt det ordet, eller tilsvarende, hadde jeg blitt sur. For for meg er det negativt ladet ord.

Både mannen min og jeg er overvektige, så det er noe vi snakker om begge to. Prøver virkelig å legge oss i selen for å gå ned litt (mye).

Da hadde jeg veid meg å sjekka om det stemmer XD og mest sannsynlig Gjør det jo det om han sier det og da ville jeg prøvd å forandret livsstilen min dammen med han!!

Kan man si du har blitt tynn kan man si du har blitt tykk også!
Sånn er det ;) Blir verken sur for det ene og andre :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Da jeg var 13-14 år sa farmor at "du kan ikke legge på deg mer nå". Det syns jeg var vanskelig å høre. Nei, jeg var ikke tynn, men ikke veldig tjukk heller. Ble ekstremt usikker på meg selv etter det. Kommentaren ble bare slengt ut i forbifarten, foran andre...

Samboeren har aldri sagt at jeg er tjukk, men oppmuntrer meg til å trene og spise sunt. :) Han gjør ingen av delene selv, da. :P Vi har derimot hatt perioder vi har gått på diett og trent slik at vi er tynnere enn for to år siden.

Jeg er kommet akkurat innenfor det å være normalvektig ifølge BMI, men ser på kroppen at flere kilo må av og flere muskler må på. ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Her er det andre veien, mannen (og alle andre for den saks skyld) kommenterer ofte at jeg er for tynn. Blir ikke sur for jeg er fullstendig klar over det selv, men litt slitsomt er det når alle maser og ingenting jeg gjør funker.
Mannen er litt i største laget, men jeg vil ikke si noe (han vet det selv altså), for jeg føler det er mye min feil. Har mye "feit" mat til middag for at min vekt skal holde seg stabil og det blir mer stress i en allerede stressende hverdag å lage to middager.
Pleier å si noe når han sitter med hodet nedi chips -eller godteskåla, noe han gjør litt for ofte, han har ikke blitt lei seg/sur enda (som jeg vet om) ;)

Livsstilsendring er ikke lett å få til alene. Hvis man skal ha noe sjanse må begge to i et forhold være interessert i å endre det man spiser. Kan ikke forvente at en skal sitte å fråtse i seg godis, hvis den andre ikke skal få lov. Jeg mener det handler om en viss respekt for hverandre!

Jeg har nå gått ned en god del den siste tiden. Endret kostholdet og trent beinhardt. Jeg er veldig streng med meg selv, og da innebærer det at min mann heller ikke kan kjøpe inn potetgull og godis. Dette er han heldigvis flink til å forstå selv, og som han sier så skader det ikke akkurat at han skal spise sunt og gå noen kilo heller.

Her er det andre veien, mannen (og alle andre for den saks skyld) kommenterer ofte at jeg er for tynn. Blir ikke sur for jeg er fullstendig klar over det selv, men litt slitsomt er det når alle maser og ingenting jeg gjør funker.
Mannen er litt i største laget, men jeg vil ikke si noe (han vet det selv altså), for jeg føler det er mye min feil. Har mye "feit" mat til middag for at min vekt skal holde seg stabil og det blir mer stress i en allerede stressende hverdag å lage to middager.
Pleier å si noe når han sitter med hodet nedi chips -eller godteskåla, noe han gjør litt for ofte, han har ikke blitt lei seg/sur enda (som jeg vet om) ;)

Fett gir energi, karbohydrater gir energi. Man trenger ikke dobbelt opp, så spiser man mye fett bør man droppe en del karbohydrater så man ikke går opp i vekt. Det er der mannen din gjør feil, så du trenger ikke å ha dårlig samvittighet over hans vekt :)

Syns det ville vært ok med en headsup, men det må bli fortalt på en ok måte. "Feit" er ikke særlig pent å si om noen. Men tror ikke det er noen fare her i huset iallefall. Jeg merker hvert gram i speilet, men han hadde ikke merket 10kg engang :p

Hadde nok blitt litt paff, men tenker at det må være lov å kommentere det om man skal være i et seriøst forhold. Kunne riktignok ordlagt det litt penere eller sagt det på en annen måte ;)

Jeg hadde absolutt forventet at mannen min, eller andre av de nærmeste, hadde sagt fra om de mente at jeg veide for mye...

Jeg ville helst ha fått beskjed før jeg ble feit. Man blir jo ikke plutselig feit liksom...

Syns det ville vært ok med en headsup, men det må bli fortalt på en ok måte. "Feit" er ikke særlig pent å si om noen. Men tror ikke det er noen fare her i huset iallefall. Jeg merker hvert gram i speilet, men han hadde ikke merket 10kg engang :p
Enig. Sårt tema, og viktig at det hadde blitt kommunisert på en fin måte dersom typen skulle tatt det opp. Hvis han hadde sagt det på en slik måte at han virket som om han bare ville mitt eget beste hadde det vært ok. Ellers hadde jeg nok taklet det dårlig.

Back
Topp