"Du har blitt feit"

Pappa sa til meg da jeg var 16 at jeg var blitt litt rund og burde tenke på å gjøre noe med det.
Var veldig sårende.
Kjæresten min syntes jeg var kjempefin med litt ekstra former og han ville ikke at jeg skulle gjøre noe med det.

ja jeg hadde 10kg for mye, men det var ikke stygt.

Nå ligger jeg på normalvekt, grunnen til at jeg veide såpass den gangen var fordi min daværene tynne kjæreste gav meg det samme som han spiste, et tonn med smågodt og chips og bruk hver uke :P

Da det ble slutt kjøpte jeg ikke dette selv og gikk rett ned i vekt.

Altså mye kommer ann på situasjonen tenker jeg. Sånn som nå har jeg noen kg ekstra etter svangerskapet og har tydelig gitt uttrykk for at det ikke føles komfortabelt, men at jeg ikke ønsker å slanke meg for øyeblikket pga amming. Hadde han da kommet med en moralpreken om vekta mi hadde ikke det blitt særlig godt mottatt :-P

Ja jeg reagerer om noen spør, for har litt mage og det ser ut som jeg er gravid når jeg er oppblåst. Kjæresten og en del i familien pleier og påpeke dette, enda de vet jeg sliter med dårlig selvbildet.

Jeg har slitt med selvtilitten i mange pr pga at jeg helt siden ungdomsskolen har hatt noen kg for mye. Jeg har alltid vært fullstendig klar over dette, så jeg hadde nok ikke takla det bra dersom det hadde blitt kommentert. Nå er jeg så heldig at jeg har en mann som er veldig fornøyd med meg uansett, og som også er flink til å si at jeg er fin :-) Samtidig har han vært veldig støttende i de periodene jeg har gått inn for å få bort noen kg. Det er viktig at man kan snakke om slike ting, for det har jo med helsa og gjøre. Men det er også viktig å være veldig forsiktig. Noen ganger kan slike kommentarer gjøre vondt verre...

Ja jeg reagerer om noen spør, for har litt mage og det ser ut som jeg er gravid når jeg er oppblåst. Kjæresten og en del i familien pleier og påpeke dette, enda de vet jeg sliter med dårlig selvbildet.
Oj, da hadde jeg blitt sur

De syns eg var dårligt gjort av de å påpeka det när de vet du sliter med selvbilde.

Det er selvfølgelig lov til å si ifra. Men da syns jeg man kan gjøre det på en litt finere måte enn å si "syns du har blitt litt feit nå"! Folk er jo forskjellige, men man merker jo som regel selv om man har lagt litt på seg, og da kan det såre veldig om noen bare slenger ut en sånn stygg kommentar sånn helt plutselig..

Hadde blitt rasende hehe

Uhm, jeg er vel den eneste som snakker om egen vekt og det er mitt ansvar å passe på at jeg ikke blir smellfeit slik at det går ut over helsa. Enn så lenge klarer jeg meg bra :D

Jeg tror jeg bare hadde blitt lei meg hvis samboer hadde kommentert vekta mi, og så hadde jeg blitt provosert siden han selv har lagt på seg 30kg siden vi ble sammen :P jeg derimot, er på stedet hvil(ikke akkurat nå da, siden jeg er gravid). Så lenge det ikke er fare for helsen mener nå jeg at folk må da få lov å ha noen kilo for mye/for lite, alt ettersom hva de selv vil. Jeg kunne da alltids vært 5kg slankere til vanlig, men gidder ikke stresse med det, for klarer ikke helt se hvordan det skulle gjort livet mitt så mye bedre enn det allerede er :P

men om sambo en dag mener at de 5kg'ene blir uutholdbare, så får jeg vel heller revurdere det :P

De aller fleste vet absolutt at de er overvektig, hva som bør gjøres osv! Men for å behandle kroppen bra (spise bra, trene) så bør man være gla i den! Det tror jeg er første steget, og da hjelper ikke kommentarer.

Blir fornærma når mamma sier at jeg bør slanke meg nå etter fødsel. At jeg har blitt stor i rompa osv. Samboeren min sier at jeg er fin, og andre sier jeg ikke er tykk og de sammenligner seg selv. Men mamma tror hun er tjukk selv, men hun er kjempe tynn:)

Sent from my iPho

Jeg tåler absolutt å høre at jeg har lagt på meg, så lenge det blir sagt på en skikkelig måte. Her har både jeg og samboeren lagt oss ut litt etter at vi flyttet til nytt sted, og svigermor kommenterte det uten at jeg syns det er noe problem i det hele tatt. Jeg vet jo at det var ment som et "pass på dere selv", og ikke "herregud, dere ser ut som fleskeberg" ;) Nå er jeg jo gravid og, så akkurat nå ville jeg kanskje blitt litt fornærmet, men heldigvis ingen som legger seg opp i vekta mi i disse dager.

tja... jeg tror faktisk jeg hadde blitt sur selv om jeg vet at situasjonen faktisk er slik hehe jeg trenger å gå ned en del, men sliter for øyeblikket med å finne selvdisiplin nok...

Back
Topp