Det er skremmende, og foreldrene er LIKE ILLE faktisk.. Verre egentlig, med tanke på at de skal være forbilder.. Var på en slags forestilling der ungene kunne få hilse på figurene fra drømmehagen, jeg og mine sto i kø (trodde vi) og ventet på tur, for ungene skulle komme inn to og to - men neida, foreldrene LØFTET ungene over gjerdet i hopetall eller sto på sidelinjen og INSTRUERTE sine barn hvordan de skulle "bølle" seg frem fortest mulig..
Jeg ble forbannet og skuffet, og gav ganske klar beskjed om det til de som sto nærmest..
I tillegg får jeg alltid skryt og kommentarer om at mine barn er så snille og høflige, sier værsåsnill og tusen takk, venter på tur og takker fint for maten.. Det SKULLE DA VEL FOR POKKER BARE MANGLE??!!
Det der er så fjernt. Har vært på middagsbesøk der folk har blitt helt sjokka over at jenta vår på 4 år sier takk for maten, spør om å få gå ifra og rydder bort tallerken og glass etter seg. Er ikke det vanlig lengre?
Nei, tror det er en utdøende rase ;)
Forrige fredag feiret jeg og mannen min bryllupsdag sammen med ene forloveren vår og barna våre. 7 barn til sammen.
Når vi skulle betale på resturanten så fikk vi skryt fra servitøren som var imponert over oppdragelsen vi har på barna. De satt i ro fra vi kom til vi dro..og takket servitørene for maten.
-Og i en by med nesten 60 000 innbyggere så skulle man tro man så mere av den soretn..?
Vi har 5 jenter..kan ikke tenke meg hvordan hverdagen skulle vært uten denne typen oppdragelse...?
Nå reiser jeg 10mnd i året, hver 2-3 helg, rundt med andres barn. Er utrolig mye "rart" og se når det gjelder hvilken oppdragelse det enkelte barnet har fått.
Jeg tar meg selv i å tenke..gang på gang...dette er siste gangen, neste gang får foreldrene selv være med...men er visst litt med det som med fødsler, man glemmer hvor ille det var så snart det er over ;)
Men..lurer litt på om foreldre har en sånn oppfattning..at det er sånn her det skal være.
En tid tilbake var de to yngste jentene mine i en bursdag. Der var det ei jente som lugget, kløp og beit. mamman satt på ræva under hele selskapet, betraktet galskapen, men sa ikke ett ord. Jenta brydde seg fint lite om regler som "mat spiser vi ved bordet, ikke på rommet til bursdagsbarnet" osv..(vet foreldrene til dette barnet hadde litt av en jobb med å vaske sjokoladekake ut av lekekassa osv etter bursdagen var over)
Etter bursdagen kunne jeg lese på bloggen til mamman til den jenta med "manglende oppdragelse" ..ho nesten skrøt av hvor tøff jenta hennes var som turte og yppe på andre, og på større barn og kunne ikke forstå at de andre barna ikke tok igjen..sloss for retten og plassen sin..? ..så, jeg tenker at noen barn oppdras etter jungelloven ;)