Drittunger!

Dollface skrev:
merkelig at jeg aldri har sett en melke/yoghurt-hellende mann/dame etter 5 år bak kassa i matbutikken... siden det åpenbart er så mange av dere..
her er enda en versjon fra 2004
http://vgd.no/samfunn/barn-og-foreldre/tema/679999/tittel/fri-barneoppdragelse-les-dette

:)

Jeg har da aldri sagt at det er mange av oss.
Jeg sier bare at JEG gjorde det, og jeg visste ærlig talt ikke at flere hadde gjordt det samme :)
Hva er det du egentlig vil oppnå ved å kalle meg en løgner?
Hva skulle jeg få utav å lyve om noe sånt?

Bizarre skrev:

Dollface skrev:
merkelig at jeg aldri har sett en melke/yoghurt-hellende mann/dame etter 5 år bak kassa i matbutikken... siden det åpenbart er så mange av dere..
http://vgd.no/samfunn/barn-og-foreldre/tema/679999/tittel/fri-barneoppdragelse-les-dette

Jeg sier bare at JEG gjorde det, og jeg visste ærlig talt ikke at flere hadde gjordt det samme :)

har jeg kalt deg en løgner eller sagt du har løyet?  Nope.
Jeg sa det var en vandrehistorie og tok et kjapt googlesøk for å dokumentere påstanden min.

Rekekreke skrev:

Bizarre skrev:

Dollface skrev:

Rekekreke skrev:

Dollface skrev:

Rekekreke skrev:

Dollface skrev:
det eksemplet på fri barneoppdragelse er en VANDREHISTORIE....

Hvem av de?

"JEg sto i kassen da et barn dultet handlevognen gjentatte ganger ibeinet mitt.. det endte med at jeg helte en kartong melk i hodet på moren..."

Her er en annen versjon:
http://www.trinegrung.no/2010/06/01/fri-barneoppdragelse/

AHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA....

Snakk om å drite seg loddrett ut!!

Jeg tror jeg hørte historien første gang da jeg var 15...

Jeg hørte om noen som skjelte ut en kassadame engang også for at hun hadde slått inn en pose når kunden ikke hadde bedt om det.
Tror du det er den eneste gangen det har skjedd?

Tror det er en fordel å gi seg nå...

stjelt historien eller helt en liter melk i hodet på noen, like idiotisk uansett...
just walk awaaaaay....

Skal jeg gi meg?
Jeg har jo ikke begynt engang ;)
Er jo dere som påstår at jeg er en løgner!

Dollface skrev:

Bizarre skrev:

Dollface skrev:

har jeg kalt deg en løgner eller sagt du har løyet?  Nope.
Jeg sa det var en vandrehistorie og tok et kjapt googlesøk for å dokumentere påstanden min.

Ikke i rene ord nei, men vi vet jo alle at det er det du egentlig mener :)
Hvorfor skulle du ellers poengtere at dette var en VANDREHISTORIE!!!!
Da insinuerer du jo ganske tydelig at dette er jo en vandrehistorie og ikke noe jeg faktisk har gjordt!

Bizarre skrev:

Rekekreke skrev:

Bizarre skrev:

Dollface skrev:

Rekekreke skrev:

Dollface skrev:

Rekekreke skrev:

Dollface skrev:
det eksemplet på fri barneoppdragelse er en VANDREHISTORIE....

Hvem av de?

"JEg sto i kassen da et barn dultet handlevognen gjentatte ganger ibeinet mitt.. det endte med at jeg helte en kartong melk i hodet på moren..."

Her er en annen versjon:
http://www.trinegrung.no/2010/06/01/fri-barneoppdragelse/

AHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA....

Snakk om å drite seg loddrett ut!!

Jeg tror jeg hørte historien første gang da jeg var 15...

Jeg hørte om noen som skjelte ut en kassadame engang også for at hun hadde slått inn en pose når kunden ikke hadde bedt om det.
Tror du det er den eneste gangen det har skjedd?

Tror det er en fordel å gi seg nå...

stjelt historien eller helt en liter melk i hodet på noen, like idiotisk uansett...
just walk awaaaaay....

Skal jeg gi meg?
Jeg har jo ikke begynt engang ;)
Er jo dere som påstår at jeg er en løgner!

Egentlig, så håper jeg du løy... For hvis ikke er du sprø...

Da insinuerer du jo ganske tydelig at dette er jo en vandrehistorie og ikke noe jeg faktisk har gjordt!

Vær så snill å ikke tolk det jeg skriver... Jeg skriver rene ord. Ingenting mellom linjene.
Når jeg skriver at det er en vandrehistorie så er det fordi jeg mener at det ER en vandrehistorie. Jeg har hørt historien i et utall varianter - og som nevnt, jeg tror første gangen var da jeg var 15... Det er 15 år siden.

Dollface skrev:

Vær så snill å ikke tolk det jeg skriver... Jeg skriver rene ord. Ingenting mellom linjene.
Når jeg skriver at det er en vandrehistorie så er det fordi jeg mener at det ER en vandrehistorie. Jeg har hørt historien i et utall varianter - og som nevnt, jeg tror første gangen var da jeg var 15... Det er 15 år siden.

Ja, og jeg skriver at om det er en vandrehistorie eller ikke, så er det jeg skrev faktisk reelt!
Du bare fortsetter å sitere og poengtere at dette har du hørt for 15år siden.
Det tolker jeg som at du ikke tror på det jeg skriver!

Bizarre skrev:

Dollface skrev:

Ja, og jeg skriver at om det er en vandrehistorie eller ikke, så er det jeg skrev faktisk reelt!
Du bare fortsetter å sitere og poengtere at dette har du hørt for 15år siden.
Det tolker jeg som at du ikke tror på det jeg skriver!

Igjen - ikke tolk det jeg skriver. Les det jeg skriver nøyaktig som det står.
Om du ennå ikke fatter det så er det ikke mitt problem. Cry me a river, build a brigde and get over it som det så velkjent heter ;)

mine er på samme måte som din, høflige å flinke til å dele (men kan krangle å slikt de og men da sier jeg ifra til mine)
Jeg har begynt å si ifra til foreldre når barn går for langt og er det ikke foreldre i nærheten så snakker jeg til barnet ja. fått noen stygge blikk fra foreldre men det bryr jeg meg lite om for f.eks slå, dytte eller noe slikt på mine barn så snakker jeg til den som gjør det.
Jeg synes høflighet og respekt veldig høyt noe som jeg synes det mangler hos mange barn OG ikke minst voksne

Er det lov å flire litt?

Dollface, hva i alle dager? "Ikke tolk det jeg skriver"? Jeg ler og ler. Antar at du er full tiltro til sannhetsgestalten i Bizarres historie, da, siden du er så opptatt av å unngå at noen forstår deg dithen at du tror hun lyver. LOL! Uansett om historien er sann eller ei så er det en rimelig tafatt måte å forsøke å bevise et poeng på. "Den ungen oppfører seg som en dritt, tipper han skjønner at det er feil og dumt hvis jeg gjør noe enda dummere."

Bouncy B skrev:
Dollface, hva i alle dager? "Ikke tolk det jeg skriver"? Jeg ler og ler. Antar at du er full tiltro til sannhetsgestalten i Bizarres historie, da, siden du er så opptatt av å unngå at noen forstår deg dithen at du tror hun lyver. LOL! Uansett om historien er sann eller ei så er det en rimelig tafatt måte å forsøke å bevise et poeng på. "Den ungen oppfører seg som en dritt, tipper han skjønner at det er feil og dumt hvis jeg gjør noe enda dummere."

"Ikke tolk det jeg skriver" som at det som står der er det som står der. Ikke si at jeg sier noe annet enn det som står der. Bokstavelig talt. Hyggelig at jeg kunne gi deg en latterkvekk en fredags kveld. Det er så alt for lenge siden en tråd har blitt på mer enn 2 sider.

Og hvis du virkelig tror at historiens poeng er at ungen skal skjønne at han oppfører seg dårlig, så scorer du lavt hos meg i dag altså.

Jeg kan jo å lese og ser jo hva du skriver, men du vil liksom ikke si noe om hva du vil oppnå med det. La oss nå være enige om at det er nokså usannsynig at du skriver det kun for å poengtere at det er en vandrehistorie samtidig som du stiller deg helt fullstendig åpen til at Bizarre sin historie kan være sann, særlig når du poengterer hvor rart det er at du aldri har sett noe slikt selv. Å peke nese til folk har ingen verdi hverken underholdningsmessig eller på annet vis hvis man er så pinglete at man ikke kan innrømme det når man gjør det. Når det gjelder historien så er det selvsagt dumme mor som er syndebukken og som får unngjelde, men ungen står jo der fortsatt og får med seg det som skjer, som er at 1. han dæljer handlevogn inn i sinna dame/mann/bikkje/whatever. Stilig! og 2. vedkommende eller noen i nærheten reagerer med å helle melk i hodet på mor. Stilig!

Bouncy B skrev:
Jeg kan jo å lese og ser jo hva du skriver, men du vil liksom ikke si noe om hva du vil oppnå med det. La oss nå være enige om at det er nokså usannsynig at du skriver det kun for å poengtere at det er en vandrehistorie samtidig som du stiller deg helt fullstendig åpen til at Bizarre sin historie kan være sann, særlig når du poengterer hvor rart det er at du aldri har sett noe slikt selv. Å peke nese til folk har ingen verdi hverken underholdningsmessig eller på annet vis hvis man er så pinglete at man ikke kan innrømme det når man gjør det. Når det gjelder historien så er det selvsagt dumme mor som er syndebukken og som får unngjelde, men ungen står jo der fortsatt og får med seg det som skjer, som er at 1. han dæljer handlevogn inn i sinna dame/mann/bikkje/whatever. Stilig! og 2. vedkommende eller noen i nærheten reagerer med å helle melk i hodet på mor. Stilig!

skal jeg virkelig forklare?
Vel - jeg leser bisarr sitt første innlegg og tolker det dithen at hun forteller en historie hun har hørt. Det var slik JEG leste det. Så leser jeg videre og ser at alle tror det er HUN som har gjort dette, og så tenker jeg.. "Eh.. den historien har jeg hørt før. Mange ganger. I ulike varianter. Jeg tror ikke hun har gjort det. Kanskje hun blir mistolket for måten hun skriver det på her." Så jeg skriver at det er en vandrehistorie, og slenger på et par linker for å poengtere det jeg skriver. Så farer denne kvinnen opp i fistel og anklager meg for å beskylde henne for å lyve. Noe jeg ikke gjorde. And so the story goes.
Og du vet like godt som jeg hvor gøy det er å fyre oppunder når man kjenner man har noe på gli... det er lenge siden det har vært så mye som en antydning til en gnist her inne.. og det ER faktisk fredag.  Og jeg kjeder meg.

Lurrev skrev:
Jeg oppdrar datteren min på samme måte som deg, og har opplevd mye av det samme; at andre barn tar lekene ut av hendene hennes, dytter, sniker i køen osv. Syns det er veldig frustrerende, og samtidig får jeg litt vondt av henne som blir helt forvirret og lei seg når slikt skjer. Om hun skulle ta noe som var andres (som faktisk skjer ganske sjeldent at hun gjør, i allfall med fremmede barn) så sier jeg ifra til henne at det ikke var hun som lekte med den, men at hun helt sikkert kan bruke den evt. leken når det andre barnet er ferdig med det. Syns det er rett og rimelig å gjøre, og blir ganske irritert/sjokkert når andre foreldre ikke gjør eller sier noenting ..

Samma her!

Hehe, ja her var det mye moro.. En god latter forlenger livet og her er jo regelrett kjedelig på BV etter omleggelsen så... 

Anyway! Enig: Fri oppdragelse er noe dritt, og det florerer av unger med null oppdragelse.
Jeg vil i alle fall oppdra mine slik JEG ble oppdratt: Høflig, si tusen takk og vær så snill, respekt for andre, og å dele...
Og ja, jeg snakker gjerne til foreldrene først jeg da, om de er tilstede og ikke korrigerer ungen sin, og gjør de ikke noe selv, korrigerer jeg barnet, så får de bli så sure de vil. 
Det ER faktisk sjokkerende hvor lite det ser utt il at enkelte foreldre bryr seg...

Men ser jo det igjen i tråden her mener jeg.. Det er jo stort sett bare samme mening som kommer til uttrykk her også.. De som er for fri oppdragelse har jo ikke kommentert, så de bryr seg vel ikke så mye om hva vi mener.. 

*lykkeligst* skrev:

Froskegele skrev:
Det er skremmende, og foreldrene er LIKE ILLE faktisk.. Verre egentlig, med tanke på at de skal være forbilder.. Var på en slags forestilling der ungene kunne få hilse på figurene fra drømmehagen, jeg og mine sto i kø (trodde vi) og ventet på tur, for ungene skulle komme inn to og to - men neida, foreldrene LØFTET ungene over gjerdet i hopetall eller sto på sidelinjen og INSTRUERTE sine barn hvordan de skulle "bølle" seg frem fortest mulig..
Jeg ble forbannet og skuffet, og gav ganske klar beskjed om det til de som sto nærmest..

I tillegg får jeg alltid skryt og kommentarer om at mine barn er så snille og høflige, sier værsåsnill og tusen takk, venter på tur og takker fint for maten.. Det SKULLE DA VEL FOR POKKER BARE MANGLE??!!

Det der er så fjernt. Har vært på middagsbesøk der folk har blitt helt sjokka over at jenta vår på 4 år sier takk for maten, spør om å få gå ifra og rydder bort tallerken og glass etter seg. Er ikke det vanlig lengre?

Nei, tror det er en utdøende rase ;)
Forrige fredag feiret jeg og mannen min bryllupsdag sammen med ene forloveren vår og barna våre. 7 barn til sammen.
Når vi skulle betale på resturanten så fikk vi skryt fra servitøren som var imponert over oppdragelsen vi har på barna. De satt i ro fra vi kom til vi dro..og takket servitørene for maten.
-Og i en by med nesten 60 000 innbyggere så skulle man tro man så mere av den soretn..?

Vi har 5 jenter..kan ikke tenke meg hvordan hverdagen skulle vært uten denne typen oppdragelse...?

Nå reiser jeg 10mnd i året, hver 2-3 helg, rundt med andres barn. Er utrolig mye "rart" og se når det gjelder hvilken oppdragelse det enkelte barnet har fått.
Jeg tar meg selv i å tenke..gang på gang...dette er siste gangen, neste gang får foreldrene selv være med...men er visst litt med det som med fødsler, man glemmer hvor ille det var så snart det er over ;)

Men..lurer litt på om foreldre har en sånn oppfattning..at det er sånn her det skal være.
En tid tilbake var de to yngste jentene mine i en bursdag. Der var det ei jente som lugget, kløp og beit. mamman satt på ræva under hele selskapet, betraktet galskapen, men sa ikke ett ord. Jenta brydde seg fint lite om regler som "mat spiser vi ved bordet, ikke på rommet til bursdagsbarnet" osv..(vet foreldrene til dette barnet hadde litt av en jobb med å vaske sjokoladekake ut av lekekassa osv etter bursdagen var over)

Etter bursdagen kunne jeg lese på bloggen til mamman til den jenta med "manglende oppdragelse" ..ho nesten skrøt av hvor tøff jenta hennes var som turte og yppe på andre, og på større barn og kunne ikke forstå at de andre barna ikke tok igjen..sloss for retten og plassen sin..? ..så, jeg tenker at noen barn oppdras etter jungelloven ;)

Nå er det helt sikkert ikke slik at alle disse foreldrene har, og er for, fri barneoppdragelse selv om dere mener det.

Det kan være foreldre som er veldig usikkre, som ikke vet hvordan de skal håndtere situasjonen, spesielt ute blandt andre folk og andre foreldre, og dermed blir litt handlingslammet.

Det kan også være foreldre med veldig utfordrende barn, som har gått hele dagen og gitt beskjed om hva som er rett og galt, og tatt de fatt flere ganger i minuttet, og akkurat der og da er de så pumpet og fortvilet at de nesten ikke får med seg hva som skjer en gang.

Det er greit at det ikke er riktig og gi beskjed uansett, men det trenger faktisk ikke handle om at foreldrene gir blaffen i barnas oppførsel, og ikke gidder og gjøre ett skikkelig forsøk på og oppdra de.

Selv om jeg skal ærlig innrømme at jeg har tenkt som deg innimellom når jeg har møtt disse barna. Men når jeg setter meg rolig ned, utenfor situasjonen etterpå, så klarer jeg og se litt lenger!

Ja jeg er så enig så enig, ingen oppdragelse på dagens barn...

1. Mangelfull oppdragelse fører igjen til manglende respekt for voksne, og atferdsproblemer i skole, som lærerne i stor grad får skylda for. 

2. Ettersom så mange barn er uoppdragne, er det merkelig at ingen her inne har uoppdragne barn. Eller, så er det enklere å se alle andre sine barn enn sine egne. 

3. Interessant at opphavskvinnen bak en fortelling i norskboka mi fra jeg gikk i niende, henger på BV. :D

4. Dollface! "Slutt og tolk det jeg skriver". Du hadde altså ikke noe skjult budskap?

Back
Topp