Drittlei samboer og barnefar :(

Huff dette hørtes ikke lett ut.

Jeg tror jeg hadde prøvd å jobbet for at han gikk regelmessig til psykolog eller noen å snakke med hvertfall. Det høres jo ut som at han sliter med noe. Om dette vil bedre forholdet mellom dere er heller usikkert, men slik du beskriver det høres det ut som en person som har det vanskelig.

Min samboer har også slitt veldig gjennom graviditeten min nå. Jeg har ikke hatt et lett svangerskap, lå å spydde i mange mange uker, når kvalmen gav seg kom bekkenløsning og blodtrykksfall, og tilstanden var ganske krevende tidvis. Jeg klarte ikke å bevege meg alene fra seng til bad feks, besvimte i dusjen..
Når jeg var på det værste tror jeg at sambo var livredd. Noen dager turte han ikke å reise på jobb. Ikke ville han være med til jordmor eller lege å snakke om hvordan han opplevde dette, og på de litt bedre dagene mine så distanserte han seg helt og jobbet gjerne 16 timer i døgnet. Kom også flere raseri utbrudd om hvor lite jeg hjalp til hjemme og diverse annet. Men når jeg klarte å få han til å snakke (har heldigvis klart å knekke koden der), så bunner det hele ut i at han er redd for at noe skal skje med meg, han er redd for at baby i magen ikke har det bra.
Han har tidligere i familien opplevd at svangerskap ikke alltid går så bra, i tillegg har både venner og kjente vært veldig flinke til å fortelle alle skrekk historier om senaborter, dødfødsler, komplikasjoner under fødsler osv, noe som ikke hjelper på bekymring for noen av oss.
Jeg endte opp med å bytte jordmor for hun jeg hadde gav oss begge lite trygghet, og tvang han med til ny jordmor. Hun var flink å involvere han og tvinge ut svar fra han. Etter dette har han blitt mye tryggere. Har noen sinne utbrudd innimellom, men da går vi hver vår vei, puster og snakker sammen senere om hva det egentlig handlet om, på oppfordring fra jordmor.
I tillegg har jeg gjennom hele svangerskapet reist hjem til mine foreldre i perioder, slik at han har fått tid for seg selv hvor han ikke trenger å tenke på meg eller baby. Han har fått beskjeden om at noe skjer - så får han beskjed. Hører han ingenting så er alt bra med oss begge. Noe jeg tror har gitt han mye hjelp til å koble ut litt :)

Jeg kunne såklart ha klagd på at det er min kropp som går igjennom alt, det er jeg som kjenner på det og ikke minst det er jeg som skal igjennom risikoen med en fødsel. Ikke han.. men når han er sint eller distanserer seg opplever jeg det som at han innerst inne er redd for oss. Så jeg prøver å være tilstede for han.

Det høres likevel ut som at du har større utfordringer. Og jeg vil tro at den beste måten å hjelpe dere på er både evt par terapi, men gjerne terapi kun for han også. Det kan høres ut som at han trekker seg tilbake når dere har vært hos parterapeut sammen, med tanke på at det for det meste er du som har snakket..

Lykke til med svangerskapet! Jeg håper dere finner ut av dette, og at det til syvende og sist blir en løsning som dere begge har det godt med! :)

hørres ut som han har en type "svangerskapsdepersjon"..

min sambo var en dust og døgenikt hele siste svangerskap + de første 6 mnd av baby-tida.
Vi kom jo igjennom det på et vis, men måtte "true" å sette hardt mot hardt. skjerp deg ellers byebye

Det er synd på dem som sliter psykisk..men man må da passe på seg sjøl og barna også!
<3

Vil bare si at personlighetsforstyrrelse er en ganske alvorlig diagnose.......... Har en tidligere venninne med denne diagnosen, hun mangler totalt empati, er veldig egoistisk og kald,...... Hadde jeg vært deg hadde jeg stilt et ultimat, begynn å ta ansvar eller mist deg og barna. Dere fortjener bedre.....

For å si det sånn, personlighetsforstyrrelse er i psykiatrien nært beslektet med psykopati.

Anbefaler familievernkontoret! Det hjalp oss enormt! Mye av det du skriver her minner veldig om hvordan vi hadde det i svangerkapet og tiden etter. Ikke helt de samme problemstillingene men noen av de. Vi (jeg) kontakta familievernkontoret, gikk der og fikk snakka ut. Fikk meg med samboeren min, da klarte han å utrykke mer hva han faktisk tenkte å følte. Det var beintøft! Men så fant vi også ut av mange mål vi satt oss for å prøve å fikse det. Og vi klarte å nå noen av målene til neste møte, vi hadde funne et par nye og nådd de. Prøvd å være litt fra hverandre. Sett litt på hva det ville koste oss å ikke være et par og hva det ville koste ungen. Vi fant ut vi var ikke helt der og jobba hardt for å bli bedre. Å nå har vi det ganske greit på de fleste områder! Er bare et par ting jeg gjerne kunne tenkt var bedre. Men man kan ikke få i pose å sekk :)

Vil bare si at personlighetsforstyrrelse er en ganske alvorlig diagnose.......... Har en tidligere venninne med denne diagnosen, hun mangler totalt empati, er veldig egoistisk og kald,...... Hadde jeg vært deg hadde jeg stilt et ultimat, begynn å ta ansvar eller mist deg og barna. Dere fortjener bedre.....
Det finnes flere typer personlighetsforstyrrelser. Paranoid, borderline og unnvikende er 3 av dem, og alle er forskjellige. Jeg er unnvikende, og er absolutt ikke slik du beskriver. Ts sier ingenting om hvilken type personlighetsforstyrrelse hennes kjæreste har, så det er vanskelig å si hva hun skal gjøre. Av og til kan kritikk bli tatt så hardt at man kan virke helt kald, mens det på innsiden ødelegger en. Da kan det også være vanskelig å takle situasjoner der man er usikker på seg selv. Så jeg ville ha skaffet mannen hjelp, og så satt meg inn i hva som faktisk foregår.

Eg trur faktisk ikkje du har noko anna valg enn å sette hardt mot hardt.
Skaff deg hjelp mot dine (åpenbare) problem, eller flytt.
Det er jo ingen tvil om at han sliter med noko, om det er personlighetsforstyrrelsen eller depresjon eller begge deler, er det kun fagfolk som kan vurdere og hjelpe til med.

Og for ordens skyld, det finnes mange ulike personlighetsforstyrrelsar, 13 undergrupper om eg ikkje hugsar feil, og få av dei minner om psykopati heldigvis, men mange med personlighetsproblematikk har vanskelig for å finne seg til rette ved store endringer i livet, som det å få kjæreste og barn.

Det finnes flere typer personlighetsforstyrrelser. Paranoid, borderline og unnvikende er 3 av dem, og alle er forskjellige. Jeg er unnvikende, og er absolutt ikke slik du beskriver. Ts sier ingenting om hvilken type personlighetsforstyrrelse hennes kjæreste har, så det er vanskelig å si hva hun skal gjøre. Av og til kan kritikk bli tatt så hardt at man kan virke helt kald, mens det på innsiden ødelegger en. Da kan det også være vanskelig å takle situasjoner der man er usikker på seg selv. Så jeg ville ha skaffet mannen hjelp, og så satt meg inn i hva som faktisk foregår.
Vil bare si takk Det visste jeg ikke.Interessant.

Jeg hadde også litt noja av taco, var noe med lukta.. Men noen ganger må man "pick ur battles". Var drit kvalm selv, men laget taco til mann og junior. Jeg tok meg en joghurt istede. Kan jo ikke snu alt på hode for alle rundt meg selv om jeg er kvalm. Enten taco eller ingenting liksom..

Mye som irriterer meg med gubben også, men velger å fokusere på de store tingene. Og bite tenna sammen om de små..

Min brukte også tid på å bli fortrolig med sv. Enda det var han som pushet om 1 til.. Tok tid men ble bedre :)

Noen fedre får seg en smell psykisk når livet endrer seg.
Hvordan var han før du ble gravid første gang?
Ikke for å ta parti med noen, men spør fordi det kan virke som at han fikk en "svangerskapsdepresjon" som uten behandling varer lenge.
Hos oss ble det et sjokk at jeg ble gravid, vel og merke fordi flere leger undersøkte meg og fant ut at jeg hadde mistet eggløsningen, men hadde mens som vanlig. Vi var ikke prøvere, og han var ganske klar på at han ikke ville bli pappa.
Da graviditetstesten viste positiv ble jeg redd. Først ble han glad, så plutselig lå han på sofaen noen dager senere og surmulte. Spurte om han ikke gledet seg til babyen kom. Han svarte nei, og ville at jeg skulle ta abort, fordi han ville ikke bli pappa.
Endte med at jeg kalte han en egoistisk mann som ikke tenkte på mine følelser, og jeg kom ikke til å drepe et uskyldig barn, bare fordi han var en stor hestkuk.
Vet ikke hva som endret seg, men han ble med på første kontroll hos jordmor, og da vi skulle få høre hjerteslagene tok han opptak av lyden og satte seg for seg selv om kvelden når jeg dro til ei venninne for å koble av litt. Da jeg kom hjem, viste han meg opptaket og sa at han gledet seg allikevel. Han ble med på alle kontrollene og leste alt han kom over av svangerskapet. Han spurte MEG om hva VI trengte til den lille, snakket med flere kollegaer på jobben sin og ble plutselig veldig involvert i graviditeten. Men han hadde sine "tulltak" med surmulinger, hvis jeg sa at han måtte kjenne på magen eller ta bilder før magen vistes tydelig.
Da han hadde surmult seg ferdig tok han masse bilder av meg og magen, planla hvor babysengen skulle stå, og kjørte meg overalt hvis jeg trengte noe.
Fikk ikke lov å gå så mye ute på vinteren da jeg ble høygravid, han ville kjøre meg overalt. Og kunne ikke han, fikk jeg beskjed om at jeg måtte ringe bestevenninna mi og få ho til å hente meg og kjøre meg hjem igjen.
Nå snart 6 år etter kan jeg fortsatt få høre " det var du som ville beholde" hvis jeg er sliten av en trassig unge og "klager" til mannen om krangelen mellom meg og sønnen vår.
Men innerst inne er han en god far som tar seg godt av sønnen vår, og liker å tenke på at han er pappa.

Takk for konstruktiv tilbakemelding :)

Kjenner meg noe igjen i det du beskriver. Og jeg har ikke understrekt tidligere at han faktisk også viste glede (særlig mot slutten av svangerskapet) mot det som skulle skje. Han gråt også en skvett på ultralyden, og var på ingen måte likegyldig til barnet sånn sett.
Det var vel hele tiden mer hvordan han forholdt seg til MEG og mine problemer som var utfordrende.

Når babyen kom var han hodestups forelsket og han kunne ikke elsket datteren vår høyere. Han er en god pappa og absolutt tilstedeværende for henne. Ellers hadde jeg selvsagt dratt for lenge siden.

Men igjen, det er meg "det går utover" ofte... Han har ikke "kapasitet" til å vise så mye omsorg, ref diagnosen hans. Han har rett og slett begrenset med overskudd når det kommer til det sosiale og sånn. Det er nesten umulig for en som ikke har diagnosen å forstå. Det er jo ikke sånn at han ikke er glad i meg, men han kan ha problemer med å vise følelser, for å si det mildt...
Det betyr ikke at han ikke har følelser, sånn som jeg noen ganger kan være overbevist om.

Om han har svangerskapsdepresjon, eller har hatt tror jeg ikke jeg skal spekulere så mye i, det får en eventuell behandler bedømme. Men jeg ønsker absolutt at han skal ha noen profesjonelle å prate med....
Håper jeg får overtalt han.

For å si det sånn, personlighetsforstyrrelse er i psykiatrien nært beslektet med psykopati.
Det er hardt og butalt, men celdig sant det du skriver. Skummel diagbose å få, da det går innunder så mye, og kan utvikle seg til mye.. Hadde også satt krav... Var sammen med en med "personlighetsforstyrrelse" for noen år siden, og sliter fortsatt med psyken etter det, for å si det sånn.

Det er en rimelig drøy å alvorlig påstand å komme med!
Det er ibgen påstand. Det er fakta. En diagnose pp personlighetsforstyrrelse ER beslektet med psykopati, i den grad de bruker det uttrykket i psykriatrien lenger. Hun skrev jo ikke at mannen til TS er psykopat, men at det er en diagnose man SKAL ta alvorlig.

Huff dette hørtes ikke lett ut.

Jeg tror jeg hadde prøvd å jobbet for at han gikk regelmessig til psykolog eller noen å snakke med hvertfall. Det høres jo ut som at han sliter med noe. Om dette vil bedre forholdet mellom dere er heller usikkert, men slik du beskriver det høres det ut som en person som har det vanskelig.

Min samboer har også slitt veldig gjennom graviditeten min nå. Jeg har ikke hatt et lett svangerskap, lå å spydde i mange mange uker, når kvalmen gav seg kom bekkenløsning og blodtrykksfall, og tilstanden var ganske krevende tidvis. Jeg klarte ikke å bevege meg alene fra seng til bad feks, besvimte i dusjen..
Når jeg var på det værste tror jeg at sambo var livredd. Noen dager turte han ikke å reise på jobb. Ikke ville han være med til jordmor eller lege å snakke om hvordan han opplevde dette, og på de litt bedre dagene mine så distanserte han seg helt og jobbet gjerne 16 timer i døgnet. Kom også flere raseri utbrudd om hvor lite jeg hjalp til hjemme og diverse annet. Men når jeg klarte å få han til å snakke (har heldigvis klart å knekke koden der), så bunner det hele ut i at han er redd for at noe skal skje med meg, han er redd for at baby i magen ikke har det bra.
Han har tidligere i familien opplevd at svangerskap ikke alltid går så bra, i tillegg har både venner og kjente vært veldig flinke til å fortelle alle skrekk historier om senaborter, dødfødsler, komplikasjoner under fødsler osv, noe som ikke hjelper på bekymring for noen av oss.
Jeg endte opp med å bytte jordmor for hun jeg hadde gav oss begge lite trygghet, og tvang han med til ny jordmor. Hun var flink å involvere han og tvinge ut svar fra han. Etter dette har han blitt mye tryggere. Har noen sinne utbrudd innimellom, men da går vi hver vår vei, puster og snakker sammen senere om hva det egentlig handlet om, på oppfordring fra jordmor.
I tillegg har jeg gjennom hele svangerskapet reist hjem til mine foreldre i perioder, slik at han har fått tid for seg selv hvor han ikke trenger å tenke på meg eller baby. Han har fått beskjeden om at noe skjer - så får han beskjed. Hører han ingenting så er alt bra med oss begge. Noe jeg tror har gitt han mye hjelp til å koble ut litt :)

Jeg kunne såklart ha klagd på at det er min kropp som går igjennom alt, det er jeg som kjenner på det og ikke minst det er jeg som skal igjennom risikoen med en fødsel. Ikke han.. men når han er sint eller distanserer seg opplever jeg det som at han innerst inne er redd for oss. Så jeg prøver å være tilstede for han.

Det høres likevel ut som at du har større utfordringer. Og jeg vil tro at den beste måten å hjelpe dere på er både evt par terapi, men gjerne terapi kun for han også. Det kan høres ut som at han trekker seg tilbake når dere har vært hos parterapeut sammen, med tanke på at det for det meste er du som har snakket..

Lykke til med svangerskapet! Jeg håper dere finner ut av dette, og at det til syvende og sist blir en løsning som dere begge har det godt med! :)

Takk for fin tilbakemelding :)

Du virker som en tålmodig og sterk jente som tåler mye, og det står det respekt av.

Jeg er kanskje mer kravstor og forventer tidvis "mye". Selv om jeg ikke ser på det helt sånn selv. For meg er det gitt at han skal gjøre litt ekstra for meg når jeg er gravid og dårlig. Jeg er veldig på den at "det er min kropp, det er jeg som sliter, vær glad du er frisk og rask og slipper å være kvalm, spy, ha vondt i bekkenet og her og der i 9 mnd, for så å måtte føde" SLUTT Å KLAG! Haha...

Men jeg skjønner hva du mener med at han er redd. Samboern min har nok også vært mye redd og bekymra, og det er klart det ikke er noe stas å være "Pårørende" heller.
Det som er med mange menn er at de er så innmari dårlig på å uttrykke følelser. De bare ligger der og ulmer og skaper dårlig vibber, mens man må gjette seg til hva de egentlig tenker og føler.
Hvertfall er det sånn her ofte...

Lykke til videre du ogå! :)

Det er ibgen påstand. Det er fakta. En diagnose pp personlighetsforstyrrelse ER beslektet med psykopati, i den grad de bruker det uttrykket i psykriatrien lenger. Hun skrev jo ikke at mannen til TS er psykopat, men at det er en diagnose man SKAL ta alvorlig.

Hva er fakta? Det finnes en rekke type personlighetsforstyrrelser og mange av de er langt ifra beslektet med psykopati. Psykopati er jo en helt egen gren innenfor personlighetsforstyrrelser.
Man kan ha en personlighetsforstyrrelse som er mer det motsatte av å være psykopat. Å ha en diagnotisert personlighetsforstyrrelse trenger ergo ikke bety at man er psykopat.

Det trenger heller ikke være "skummelt" å ha, man kan ha personlighetsforstyrrelser som i all hovedsak kun går utover en selv, "unnvikende personlighetsforstyrrelse" f.eks, som jeg tror noen nevnte her inne. Og vet man om det og får behandling for det så kan man helt fint fungere som normalt.
Psykiatrien har jo slike båser de kan putte omtrent alle mennesker i, til en viss grad.

Man skal være litt forsiktig med å hva man påstår ;)

Hva er fakta? Det finnes en rekke type personlighetsforstyrrelser og mange av de er langt ifra beslektet med psykopati. Psykopati er jo en helt egen gren innenfor personlighetsforstyrrelser.
Man kan ha en personlighetsforstyrrelse som er mer det motsatte av å være psykopat. Å ha en diagnotisert personlighetsforstyrrelse trenger ergo ikke bety at man er psykopat.

Det trenger heller ikke være "skummelt" å ha, man kan ha personlighetsforstyrrelser som i all hovedsak kun går utover en selv, "unnvikende personlighetsforstyrrelse" f.eks, som jeg tror noen nevnte her inne. Og vet man om det og får behandling for det så kan man helt fint fungere som normalt.
Psykiatrien har jo slike båser de kan putte omtrent alle mennesker i, til en viss grad.

Man skal være litt forsiktig med å hva man påstår ;)
Uansett om det strekker seg vekk fra eller mot psykopati, er personlighetsforstyrrelser skummelt å ha... Det er alltid risiko for stor utfordringer både med seg selv og andre. Ift. Familieliv, psyken ift egen helse, man har de som stenger seg inne, vi har de som utagerer. Jeg synes det er naivt å tro det ikke er en alvorlig diagnose uansett retning det er. Påstår ingenting annet enn at det er beslektet. Stor forskjell på det og at det er "i nærheten" av samme diagnose...
Det er ikke akkurat som at jeg påsto at mannen hennes kom til å utvikle seg til en heidundranes livsfarlig psykopat liksom. Jeg sa det måtte tas alvorlig om man fikk en diagnose på personlighetsforstyrrelse, og det står jeg for altså..!

Back
Topp